Blir bara fetare!
har ätit lchf i dryg ett år men blir bara fetare, har skrivit om detta på andra trådar men dom verkar "döda" mår alldeles fantastiskt bra av kosten men mindre fett blir det inte, upplever att jag lagt på mig massa muskler har bla fått slänga alla min skjortor då jag helt enkelt inte fått på mig dom längre, tränar rätt hårt på gym så den biten e jag nöjd med men måste även köpa nya byxor då jag inte längre kan knäppa knappen på dom gamla o den biten e jag inte alls lika nöjd med!! tycker mig äta hyfsat strikt, visserligen slarvat lite på siståndet då jag inte fått nåt resultat iaf… jag är 42 år 178cm lång o väger ca 110kg tränar på gym ca 3-4 ggr i veckan kör högt tempo med 5 set 15 rep 3-4 övningar per muskel grupp. Funderar mycket på att innan lchf kom in i mitt liv åt jag uteslutande pasta potatis bröd gröt socker av alla slag drack öl varje dag typ, drinkar o vin på helger tränade inte alls…men vägde o hade samma midjemått som efter ett år på lchf!… någon som känner igen sig? Undrar också om någon känner till nån blogg eller bok om träning o lchf tänker då på muskelbyggnads träning?

Troligen har du fått en hel del nya muskler som väger mer på kroppen men behöver kanske rucka på nån parameter för att även bränna lite fett. 
Att bygga och bränna bra samtidigt är svårt oavsett vilken kost man väljer.
Om du vill mer över i brännarläge kanske du måste äta både striktare och mindre kalorier
Mindre mejerier och kolhydrater bör resultera i mer mättnad och en möjlighet att krympa portionerna utan hunger
Periodisk fasta kan vara en metod att lura av kroppen några kilon
Fettfasta är en annan (chockmetod) även om dom flesta är överens om att den inte kan tillämpas i längden med bibehållen hälsa
Jag har precis provat fettfasta och det fick loss mig från en platå -1,9 kg på 4 dagar. Man bör inte fettfasta mer än 5 dagar.
Denna bok har inte kommit ut än, men är på G. Det kanske kan vara något att hålla utkik efter?
http://www.jonasbergqvist.se/blogg/2012/2/13/las-de-forsta-27-sidorna/
Jag går också bara upp i vikt. :(
Upplever att de LCHFare som tränar och eller bygger muskler och är i fin form inte äter så mycket fett som man "ska".
En kvinnlig byggare och PP som går på LCHF…
Jag testade Atkins fettfasta efter att ha varit stilla i månader och gick ner 2.7 kg på 4 dagar
Fettfasta? vad e det?..kanske det blir lite för lite fett, i min iver har jag tat bort mjölk produkter i ca en månad nu men det har snarare blivit sämre byxorna tajtare än nånsin kanske var magen lite mindre när jag efter ett hårt tränings pass svepte en halv liter grädde o mosade i mig 4-5 kokta ägg i omklädningsrummet på sats där jag tränar, bara blickarna från fett skrämda magra träningsnarkomaner var helt obetalbara o när jag sen tog några rejäla skedar kokosfett på det såg dom ut att vilja kasta upp direkt…;)
Ska kanske klargöra att vikten bryr jag mig inte om utan magens omkrets vill jag krympa från nuvarande 110 till under hundra iaf..
tycker det ser ut som att fettet försvunnit på axlar o ner tiil bröst musklerna ungefär o upp till halva låret men mitten krymper då fan inte!!
har dom två senaste veckorna skrivir upp vad jag äter men tycker inte det ser ut att vara så mycket ett exempel måndag: kopp te 1 te sked kokosfett kl 0600, lunch 300g köttfärslimpa (lchf) med 50g smör som sås kl 12 30, 4 kokta ägg kl 16 30, träning gym 60min tungt hårt tempo , 4 kokta ägg 7 skivor ost (hushålls) omega 3 d vitaminer tidigare tog jag ett glas mjölk efter träning men tagit bort det mesta mjölk produkter tillfälligt..till maten dricker jag vatten o kaffe på det men på helgen kan det bli lite sprit blandat med vatten..;) ska kolla efter boken, tack för tipset likeashotgun,
dufva det verkar inte bättre än att den gamla sanningen att bygga o krympa samtidigt är omöjligt stämmer, men att få muskeltillväxt i min ålder ska ju också vara väldigt svårt så kanske det ska gå att krympa med..;)
Hittade fettfasta, kanske prova det har inga problem med att äta fett! eller ska man köra en gammal hederlig byggar deff o sedan gå över till lchf igen?
Det låter lite knepigt att fettet krymper i övrigt, men ökar på magen. Då får man nog fundera på om det inte är bukfetma som det handlar om.
Hur ser det ut i ditt liv i övrigt? Stress? Tål du träningen? Sömn?
Det roliga med denna diet är att många upplever ingen hungerkänsla med tanke på att man äter så lite.
Tack vare att det är mest fett man äter blir man inte hungrig.
Första dagen jag och flera har upplevt enormt ont i huvudet men det försvinner nästa dag.
Jag gick ner 600 g per dag och 4 dagen 900 g.
Tänkte göra om det nästa vecka.
Här är tråden jag startade:
Vet inte om det ökar men det minskar inte iaf..lite märkligt min bror också lchfare upplever samma sak. I övrigt lever jag ett stresslöst liv jobbar lätt i 10dagar är sedan ledig i 11 sover som ett litet barn ca 11-12 timmar på min lediga period mindre på jobb perioden träningen är något jag njuter av, längtar till så tål den gör jag nog. varit på läkar undersökning kollat det mesta tror dom tog 14! blodprov hittade inget onormalt..vad är skillnaden på bukfett o fett?

Skulle efter det du skrivit gissa på att du tvättar byxorna i 90 grader :) Du verkar göra allt rätt så jag förutsätter att du även uteslutit all glutamat . Om du inte skulle lyclas så kanske en diet på ägg , räkor , makrill och till det äta dig mätt på potatis . Med lite tur kan 2veckor med den diten ta kål på några fettceller runt magen.
Bukfett sitter i magen det är den "farliga" fettet.
Vanlig fett som sitter överallt i kroppen förutom magen. Även kan sitta i levern.
brinner inte bukfett på samma sätt som annat fett? hur blir man av med det isåfall? Ulf äta sig mätt på potatis? e inte det som att svära i kyrkan på denna sida?..;) vet inte vad glutamat e förnåt men om det e mjöl du menar så äter jag det inte, äter överhuvudtaget inte kollisar mer än sånt man får på köpet, ingen sallad eller frukt eller sånt tjafs..gjorde jag förresten inte innan heller.

#13 Svära i kyrkan har jag inga problem med . Men om man ska utgå från det du skriver är verkligheten så verkar dina fettceller runt magen på nått konstigt sätt ta in det mättade fettet du äter normalt sett så är väl det mest förknippat med fett som tillverkas i levern . Om man skulle strypa tillgången på fett en kortare period kanske en eller två fettceller dö . Detta bör väl bara prövas om du är säker på att du gjort allting rätt . Sen finns ju en allra sista utväg att skippa spriten på helgerna men det skulle jag aldrig rekomendera .
Det är i det här fallet en tillsats som ofta förekommer i färdigmat och chark.
äter inte färdigmat men en del korv äter jag!
Funderat mycket på att när jag växte upp åt jag till 90% potatis med brunsås o morsans hem bakade grova finska bröd med ost kopiöst med mjölk, inget kött eller grönt silade bort allt från såsen variationen var stekt potatis med ägg eller korv alltså väldigt enahanda fettfattig kost, var aldrig nån socker gris utom en kort period med mycket oboy då jag snabbt blev fet slutade med det samtidigt som jag växte snabbt blev smal igen.
Har i vuxen ålder inte heller gillat rent socker men väldig aptit på pasta potatis bröd havregrynsgröt o dyl kolhydrats mat, när jag för nåt år sen ville göra nåt åt mitt skenande midjemått slutade jag med bröd o ost, åt bara en portion mat åt gången, samt frukt till mellan mål åt alltså 5 ggr om dan så rasade jag i vikt från ca 110 kg till 90 kg på några månader o detta helt utan träning. därför e jag så förvånad över att när jag tar bort nästan allt i kollis väg händer inget!
Kanske ska man prova äta lite flera ggr om dan ist nu kan det ju bli hur länge som helst ibland. nån som provat?
testa Atkins fettdiet då försvinner magen 
av erfarenhet

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
sweli det låter onekligen intressant, läste på din tråd ska nog prova så småningom ska först fortsätta med att skriva upp vad jag egentligen äter ett par veckor till kan ju vara så att man lurar sig själv om mängder o fusk!!…;)

Bukfett är typiskt stressfett, dvs ofta är kortisol inblandat, det styr att mer fett ansamlas abdominalt för snabbare tillgång.
Jag fick min bukfett av prednisolon behandling (kortison)
finns det nåt sätt att veta om man har kortisol känner man det eller kan man mäta det?

Man tar salivprov har jag för mig.
Men du borde vara medveten om du är stressad??
Och det gäller all form av stress, känslomässig, träningsrelaterad, psykisk, och all annan mer vardaglig stress, som jobb och familjeliv.
Nej känner mig inte stressad nu men hade en period 09-10 med en del problem separationer o dyl men har sedan dess inga stress moment som jag känner iaf..kanske har jag ett FÖR lätt liv nuförtiden..trisstess är nog kanske stressande det med! träningen är nog inget problem snarare ett moment som jag verkligen ser fram emot, sover som sagt som en tonåring upp till 11 tim när jag e ledig, sover gott även jobb veckorna men då kortare så klart.
Kan man tro knalla in på sjukan o be om ett saliv prov månne?

Man kan sällan knalla in på någon vårdcentral och be om prov på något som helst.. där är det läkaren som bestämmer och prov tar h*n för att diagostisera någon eventuell åkomma du kan tänkas lida av.
Som sagt vad, som regel så vet man om man är stressad.
Ta några typiska dagar o registrera för bättre koll.
Glömt bort min tråd! Zepp tog fram ett recept på en köttfärssoppa med hjälp av min mat länken mixtrade fram värden på 85% fett 10% protein o 5% kolisar var vit i 6 veckor förra året i mars åt bara av soppan för enkelhetens skull 1900 kalorier uppdelat på 4 ggr om dan äntligen hände det grejer gick ner ca 10 kg!och gick från 38 tums jeans till 33tum nu ett år senare ligger jag kvar på ungefär samma vikt och då har jag inte alls tänkt på mängder eller kalorier, fester middagar ett par dar i veckan, tränar inget heller men vikten står still o min senaste jeans har 33 tum.
skulle vara intressant att testa med strikt mat nu under vita tiden o se om det skulle falla, men jobbar i norge och är hänvisad till det som serveras på brakkeriggen, i två veckor av tre så det blir opraktiskt.

Skit du i det strikta.. du är väl nöjd som det är och med din livstil?
Grattis då. Var ju bra att du fick stopp på viktökningen och gick åt andra hållet. 
Var soppan god? Man kanske kan få receptet ifall man vill ha några lata dagar? 

Zacce, Grattis det låter ju kanon. Zepp kan du damma fram det receptet igen och dela med dig??

Han tog fram ett eget recept med hjälp av Minmat.net, för rätt fördelning!
Köttfärssoppa behöver man inget recept på??
Köttfärs, lök.. lite annat du har hemma som ger god smak!

Hm, aldrig tänkt man kan ha soppa på köttfärs.. Tanken går liksom till utspädd köttfärssås.
"Blir bara fetare" skriver ni…. Sen så talar ni om vikten? Vikten säger ingenting om huruvida man är fet eller inte.
Tex. gladiatorerna är överviktiga om man bara ser till vad de väger i förhållande till längden och många stillasittande smala personer har så hög fettprocent att dem lider av fetma med alla följdsjukdomar.
Har ni kollat upp hur ni ligger i fettprocent och hur denna siffra förändrats?
Släng vågen och köp en kalipermätare istället!

Köttfärs tar man bara för att det går fort.. annars så använder man kokkött, typ högrev, oxsvans och liknade.
Minns inte exakt men som zepp säger steka köttfärsen krydda i med en lök och så bara hälla i grädde mycket grädde, tror det var en halv liter per 500 g köttfärs plus att jag slängde i smör och serverade med en rejäl klick creme fraiche, men bara mata in fakta i min mat programmet så kommer det fram exakta fett %
#32 Håller med dig till 100% i mitt fall var det så att mitt omfång växte i takt med kilona men mest runt magen, vilket inte var målet, men mitt expriment ledde till att byx storleken minskade från 38 till 33 vilket var precis det jag var ute efter, musklerna verkar dock finnas kvar då det ff är xl på skjortorna kommer alltså inte i mina gamla ännu heller vilket jag finner märkligt då jag knappt besökt gymmet annat än för att basta.
Är lite nyfiken på Kaffedebatten jag läst om på kostdoktorn och andra ställen höjer verkligen kaffe blodsockret? mina jobb veckor i Norge dricker jag stora mängder kaffe, då det också är brist på fett i det vi har att välja på blir jag lite orolig..äter mest ägg kokta, ost som troligen har en fett halt på bara 20 nånting som tur är finns det obegränsat med majonäs av fetaste sort, som jag tar rikligt av på det mesta men kaffet tar jag mest svart då fetmjölk o grädde verkar bannlyst o smör finns bara ibland..någon som har någon erfarenhet av att kaffet skulle ställa till det på nåt vis??

Det där är tidningsrubriker.. dvs mest tidningsankor!
Ena gången har någon vetenskapsman kommit på att coffein höjer insulinet!
Någon annan har visat att kaffe skyddar mot diabetes!
Blandat med lite renlevnadsnoja så kan det antagligen förstoras upp till en hel höna!
Om du är intresserad av min åsikt om kaffe, så anser jag att det är brunfärgat vatten!!
Väljer att tro på dig rakt av, har kaffe som en slags baskost även här hemma så skulle bli väldigt besvärligt annars.

Samma med mig.. de får nog skicka hela vetenskapsrådet hem till mig och övertyga mig innan jag slutar med kaffe!
Haha ja inte fan kan man sluta med kaffe! Lite intressant också att jag nu varit vit i 5 veckor ingen som helst skillnad på mått och vikt! Och jag anser mig annars som en hög konsument i vanliga fall, snittar nog omräknat till 40% minst en 70cl i veckan dock bara rött vin eller bubbel men mest vodka med soda vatten o en stänk lime..kul att se om tre veckor om det har någon som helst effekt på fettet.
Jag håller med er grabbar, kaffet går inte att ta bort!
Jag går ner med eller utan kaffe. Men jag begränsar kcal iofs. Kanske annorlunda för de som äter totalt på känsla, somliga av dem iaf.
Zacce, rubriken "Blir bara fetare" är ju helt ute och cyklar hehe. Kanske dags för ny tråd? 

Ja, jag dricker en del rödvin.. och det tänker jag inte sluta med heller!
Men det är väl klart.. lever man som asket så kan det nog påverka ytterligare.. men då kommer nog nån och påpekar att jag skall sluta andas oxå för att slippa få i mig luftföroreningar!?
Kanske nåt att tänka på då jag för det mesta är underjord o jobbar och då andas in allt möjligt ohälsosamt..;)
#40 Förslag på en rubrik? Kanske "Fortfarande småfet gubbe som varken går upp eller ned trots renlevnad eller rock n roll liv"..?..;)
"Längsta viktplatån i historien men blir iaf inte fetare"? hehe 
Har ni kollat upp hur ni ligger i fettprocent och hur denna siffra förändrats?
Nej det har jag inte, exet håller på med kaliper mätningar men hon är av någon outgrundlig anledning inte längre intresserad av att mäta fett valkarna på mig..;) Har inte hittat någon som gör det här i närheten men det finns nog om jag söker!
#43 Går det att bara byta rubrik månne? Den gamla är ju som du säger lite passe då träningen också är nerlagd.
Zepp, har läst många av dina inlägg på olika trådar du verkar kunnig långt över medel, undrar om du är en påläst amatör eller ingår det i ditt jobb på nåt vis? Har iaf en fråga som jag funderat på länge o inte riktigt hittat nåt svar på..Om man som jag ätit relativt strikt lchf i ett par år och alltså borde vara fettdriven, om jag skulle äta typ pasta i 5 dagar skulle jag omedelbart bli sockerdriven ? om jag sedan äter bara fett i 5 dagar är jag fett driven igen eller tar det lika länge att bli det som första gången? Alltså väljer kroppen att vara sockerdriven om den får chansen eller tvekar den om man hållit på länge?
#46 Nja man får nog börja på ny kula för att få ny rubrik….
Förresten, du är ett år yngre än mig så så himla mycket gubbe kan du inte vara. 

47. Har oxå funderat på det du skriver..om man är fett gående och hoppar på kolhydrater nån dag o sen går tillbaka till fettet…hur reagerar kroppen förutom kanske rejäl magknip.?!?! Läste om hur kroppsbyggarna körde tolv dagar med fettdiet o sen två med laddning av kaloririkt för att sen återgå till fettdieten….hamna där när jag sökte på ketondiet här i Italien.
Nån Medarbetare kan nog byta rubrik åt dig!

Du bränner vad du äter.. och gör du inget längre uppehåll så lär din förmåga att gå in i ketos vara oförändrad.
Du skall bara vara lite varsam.. för det kan vara din kropps förmåga att bli sockerdriven som är nedreglerad denna gången.. dvs du kan må illa och få huvudvärk.
Sen så tror jag att i ditt fall så är din kropp ganska van vid bägge kostmodellerna?
Jamenar.. om du äter pasta så lär du väl ha något till den.. och med tanke på dina nya matvanor så lär väl den köttfärssåsen var ganska så fet.. annars så lär du väl klicka på en smörklutt eller ta olivolja på eventuella grönsaker.
Ja nu var frågan rent hypotetisk har inga sådana planer, men det verkar som att av det jag läst att kroppen helst skulle vara sockerdriven, men du menar att man återgår lika snabbt åt båda håll?
Verkar ju faktiskt logiskt ger man kroppen fett så lever den av det o vice versa..

Ja.. lever du bland eskimåer några år så får du nog samma omställningsbesvär när du börjar äta västerländsk kost igen.
Mnja.. kroppen o kroppen.. det e i så fall knoppen som har en förkärlek för glukos.. och den står för cirka 25% av vår basalmetabolism.
Grejen är snarare att vi har väldigt lite utrymme för att lagra glukos, cirka 2000 Kcal.. och högt blodsocker är toxiskt.
Så vid en högkolhydratkost blir prio nr1 att lagra lagren fulla och sen bränna så mycket det går.. för vår denovo lipogenes är rätt rudimentär.
Björnen däremot käkar ju en massa blåbär som den omvandlar till fett som den sen lever av i idet hela vintern.
kollat lite grejer igår: mitt bmi 30,3= Fetma
mitt YMCA värde ligger på: 22% = på gränsen till övervikt.
Kaliper mätning i går : 18 % fett = normal.
Tror jag litar på kaliper mätningen..;)

BMI är ett mått på hela befolkningar!
Bodubuilders är enligt denna mall kraftigt överviktiga.. och borde banta!
![]()
Ja.. vet inte riktigt hur man ska vara byggd för att den ska visa normal..Grabben 16år hårt tränande hockey + gym kille med 6 pack på magen har ett bmi på 29…
Zepp vad tror du, 18% är ju en ganska normal fett % lchf sägs ju normalisera vikten kanske är det där jag är nu, om jag vill sänka den lite till tror du det är möjligt? alltså utan att träna eller på annat sätt vara "extrem" med räkna kalorier väga mat o dyl..Äter alltså just nu fri mängd med hög fett% ligger nånstans på 85 % fett..

Grejen för oss äldre kanske handlar mer om var fettet sitter?
Sitter det på mitten så brukar det inte vara så hälsosamt.. så det skulle man kunna göra något åt om man bara vet hur man blir av med det.
Det du mäter med kalipern är väl mest underhudsfett?