Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2512 ggr
Trule
0

Bröd på bordet

Hej!

Jag har försökt att bli av med ovanan att smälla i mig smörgåsar när jag är hungrig och därför inte tagit en tugga bröd på flera år, men tycker nu att det inte vore så dumt att unna sig en och annan skiva bröd då och då.

Efterlyser därför rekommendationer till lchf-recept (vill baka själv, inte beställa från en dyr lchf-butik.)

Det finns ju massor av recept på lchf-bröd, vore därför glad om jag fick tips om vilket ni brödbakare tycker funkar bäst (- som smakar mest vanligt bröd, vitt eller grovt.)

Mooniq
4

jag gör fröbröd. Jag använder sesamfrö utan skal, pumpakärnor, solrosfrön, sötmandel - jag kör dom i matberedaren så det blir som ett fint rasp ungefär. Detta gör att brödet upplevs som ett vitt bröd. gott att rosta eller använda till varm macka/pizzabotten

ugn 225 grader 10 - 12 minuter

2 msk fiberhusk

2 dl frörasp

2 tsk bakpulver

4 dl riven ost ( ca 150 gram) gärna stark smak om man gillar ostsmak

6 ägg.

Smeten blir lös men fiberhusken sväller fort. Häll ut på bakplåtspapper och bred ut med slickepott, täck nästan hela pappret.

Sätt in i mitten av ugnen.

Låt svalna, skär rutor. Frys in det du inte äter under dagen, Ha dagens skivor i kylen.

gillar man smak så kan man blanda i: 2 dl finhackade oliver eller 1 dl finhackade solmogna tomater, eller 2 msk pizzakryddor, eller 1 msk kummin, eller strö extra ost ovanpå innan du sätter in plåten i ugnen.

Om man enbart använder sötmandel så upplever jag det brödet som mest likt vitt bröd, smaken är neutral.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JMW
1

Jag kan inte klistra in länkar dessvärre men mina två favoritbröd finns på lchfrecept.com

Solrosbröd LCHF

Mumsigt LCHF bröd

Tycker de här är nästan som "vanligt" bröd.

MimLan
1

Du kan bläddra bland inläggen i gruppen för just bröd-recept. Titta till vänster efter "Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter".

hemul
1

Alla tycket nog olika. Tror du måste prova dig fram vad till du gillar. Inget blir ju precis som riktigt bröd. Frågan är nog vad men står ut med i fråga om konstiga smaker, brist på smak, torrhet…

Mitt bästa är fortfarande ett av de första jag bakade, ett recept från Kwasniewski. Men det är lite krångligt med färsk ostmassa som måste tillverkas först, så det är länge sen jag gjorde det. Men det är det mest brödlika, utan en massa konstiga fibrer också. Nu kör jag på en blandning av pofiber, kokosmjöl och rismjöl. Och ägg förstås! Den lilla tillsaten av riktigt mjöl gör under för konsistens och "jäsbarhet" och det blir ändå mycket lågt kh-innehåll.

Seglarina
2

Jag har bakat ett bröd ett par gånger som jag tycker blir gott. Det blir lite som ett mörkt grovt bröd. Jag gör en egen tråd av det.

PiaNyberg
1

Åse tipsar idag om ett kesobröd som jag gillar skarpt. Använde det även som botten till pizza förra veckan. 

Se här: kostradgivarna.se

Trule
1

Tack alla! 🙂

Marianns LCHF Mat & bak
1

Här finner du  lite recept att prova.