Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2020 ggr
Vrå
0

Irriterande

Jag funderar över varför jag inte går ner i vikt fast jag tycker att jag äter strikt. Jag äter snarare åt stenålderkosten än LCHF för det passar mig bättre men någon kanske har någon idé ändå.

En vanlig dag kan t.ex. se ut så här:

frukost - ½ dl kokosflingor, ½ dl fibrex, lite solrosfrön och bär och ca 1 dl havregrädde (13g fett, 6g kolhydrater/100g), 1 ägg med 1-2 msk bregott

lunch - kött/fisk (tillagat med ca 2-3 msk smör) med grönsaker/rotfrukter+rapsolja

middag - som lunch

under dagen även ca 1 näve nötter och någon frukt eller extra grönsak

äter aldrig spannmål eller andra mjölkprodukter än bregott (tål det inte) dricker bara vatten/te/kaffe och gör inga "avsteg"

Jag är ganska aktiv och löptränar 2-3 ggr/veckan 5-10 km, övriga dagar promenerar jag ca 1,5 timme + stalljobb.

Tror inte jag kan minska mängden mat så mycket mer för då blir jag så hungrig att jag inte kan tänka.

Någon som har någon idé?

KarinJ46
1

- Hur lång är du?

- Vad väger du?

- Hur gammal är du?

- Kvinna eller man?

Dessa uppgifter kan hjälpa till att förklara varför du inte går ner i vikt.

En annan fråga, räknas inte havregrädde som spannmål?

Denna kommentar har tagits bort.
Vrå
0

Jo havregrädde är spannmål men den klarar magen av. Hellre den än mjölkprodukt.

Är kvinna 24 år, 165 cm 57 kg

Zepp
8

Då kanske det inte är såå konstigt att du inte går ner?

Du är redan normalviktig och kroppen försvarar det den lgt på sig för framtida behov.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rasken90
1

Du är en kvinna 24 år och är 165cm lång och väger 57kg (Och vill gå ner i vikt!)

Ditt Bmi är på ca 20,9, idealvikt är mellan 19-25 BMI , under 19 är du underviktig.. Jag skulle säga att du borde hålla dig där du är, för det är absolut ingen fara.

[WickedAlly]
0

#3 Varför vill du gå ner?

simplymartin
6

Man går inte ner i vikt med LCHF om man redan väger som man bör. =)

Simonson
3

Förmodligen kommer du inte ner på den kosten, mindre borde du inte äta. Vill du "tajta till" kroppen så kommer du att kunna göra det genom din motion - du är ju aktiv. Musklerna väger mer än fett, titta inte på vågen, titta på kroppen :-)…kanske lite styrketräning om möjligheten finns, kondition kör du redan.

Vrå
0

Vet att jag inte behöver gå ner men det som irriterar mig är att så fort jag äter nåt annat eller liiiite extra så går jag upp. Är iof väldigt  (lite för mycket) fokuserad på vikten med det är ändå irriterande.

OlgaMaria
0

#9 Hur länge har du ätit som du gör nu?

Låter i alla fall som att det är en mycket bra idé för dig att äta LCHF. Jag är i alla fall väldigt viktstabil på den kosten. Så skönt att inte behöva tänka så mycket på vad och hur mycket jag äter. Det är ändå samma på vågen. På "normalkost" måste jag hela tiden kämpa för att inte gå upp. Skönt att tänka mindre och mindre på mat och vikt…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[fass]
0

Jag känner igen situationen. Jag har märkt av precis det du beskriver. Jag är normalviktig och vill gärna ligga lite under den vikt som jag får om jag bara äter lchf utan att räkna kcal. Eftersom man medvetet håller nere vikten så är det självklart att man går upp direkt om man "slarvar" eller äter lite mer ibland.

Själv har jag börjat acceptera att jag får välja antingen att leva ett liv med kontroll och kcal-räknande eller stå ut med att något kg upp/ner kommer till ibland.