Pannkakor på kokosmjöl?
Jag har tillflligt slut på mandelmjöl och är sjukt suge på pannkakor. Går det att använda kokosmjöl istället tro? Hur många kolisar är det i kokosmjölet? det finns ingen ettikett på förpackningen nämligen.

I Risentas kokosmjöl är det 17g kh per 100g så det är väl lite mer än mandelmjöl om jag minns rätt :)
Det går att göra pannkakor på bara ägg, grädde och fiberhusk (psyllium) med kokosflingor i.
AmanPrana kokosmjöl:
Kcal: 187
Protein: 20g
Fett: 10g
Kolhydrater: 4g
det blev kokospannkakor med riven kokos, kokosmjöl, fiber husk 2ägg och lite grädde. ska bli mums hoppas jag. får hålla igen på kolisarna resten av dagen bara ^^ men det ska nog bli bra 
står att den är från lowcarbshop.se har köpt den på bodystore. hur kan det skilja så mycket i kolis innehåll?

Det undrar jag med precis som Kiyona säger.. Det var mysko. Både och är ju kokos? Om det inte finns sorter som är utspädda med något också?
Vad brukar ni äta till pannkakorna? Jag tycker inte bär & grädde är gott såvida dom inte är egenplockade, med andra ord väldigt färska.
Det är skillnad på kokosmjöl och kokosnötmjöl. Kokosnötmjöl innehåller färre kolisar, medan kokosmjöl nog är fint mixade kokosflingor, så det borde innehålla samma mängd kolhydrater som de.
Aha. Jag har kokosnötsmjöl så då är det 4gkolisar/100 då?
Borde, men man kan aldrig veta när det inte står, men anta det.
Mjölet från lowcarbshop har 4 g/100 g.
Medan mjölet från Risenta och från Sellton har 17. Nu tar man ju väldigt lite i de flesta recept så totalt sett blir det ju inte så mycket ändå. Men det är säkert inte mixade flingor, det är EXAKT likadant som det från Aman Prana vad jag kan märka. Ingen utpräglad kokossmak och inte alls likt malda flingor heller. Frågan är om det är dessa som anger för mycket kh (tar med fibrer?) eller de andra som anger för lite.
#12 skrivet av Petronella Pip
Men de från Sellton och Risenta har jag sett, det är väl bara malda kokosflingor? Annars så heter det kokosnötmjöl.

Men de där namnen på produkterna - finns det en antagen regel som säger vad som ska vara vad? Jag vet att det med 4 g kolhydrater brukar kallas kokosnötsmjöl, men jag antar att man inte kan hindra ett företag att kalla sina malda kokosflingor för samma sak? För mjöl från kokosnöt är ju kokosnötsmjöl vare sig det kommer från flingor eller annat.
"Every point of view is a view from a point."
# 13 Jag tror inte, som jag skrev, att det är malda flingor, för jag har ju bakat på egenmalda flingor många gånger och det ser och smakar inte likadant som dessa mjölsorter och det blir ju inte samma bakengenskaper heller!
2-3 ägg, 0,5 dl vispgrädde och en knapp matsked fiberhusk blir bra pannkakor tycker jag, brukar ha i lite bakpulver och vaniljpulver så blir det amerikanska =)
Den sorten har jag inte sett dock, det ser vitare ut än det jag har från Sellton. Risenta har jag inte testat bara kollat på påsen, men tyckte att det såg "gulare" ut som Aman Pranas och Selltons.
Edit Aman Prana skriver inte kokosNÖTSmjöl på sin förp heller… COCOS står det enbart och sen under med små bokstäver MJÖL på flera språk.

Risentas mjöl fungerar som Aman Pranas, jag blev tvungen att baka med det när jag var i Uppsala och hade bakkurs, det var det mjölet som hade köpts in och gissa om jag blev nervös…
men det funkade precis som Aman Pranas.
Om Seltons vet jag inget.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Ok - men när det skrivs om Aman Prana så heter det alltid kokosnötmjöl.
Någon skillnad måste det vara eftersom det ena innehåller så mycket mer kolhydrater än det andra. Eller så kan man inte lita Aman Prana - eller så mäter man på olika sätt.
Bra att veta, dock att de kanske fungerar likadant i alla fall.