kalcium studie
Vet någon vad siffrorna i minmat betyder? T.ex kalcium, är det milligram som redovisas eller vad?
Såg detta idag i tidningen:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kalcium-i-maten-fara-for-hjartat
Om jag tolkar det rätt så äter jag 645 milligram idag, och det är för lite, trots att jag äter en stor bit brieost, 50 gr smör, och grädde i kaffet ggr 4. Eller är det inte milligram som redovisas kanske?
Du äter ju över 600 mg vilket var det man skulle enligt studien.
Sedan kan man inte veta om det var just att de åt över 1400mg kalcium som var problemet. Alla som åt över 1400 dog ju inte.
Man måste ha balans mellan kalcium och magnesium, det kanske var så att de kvinnor som dog hade för lite magnesium i kroppen istället, jämfört med hur mycket kalcium de hade.
Denna studie säger ingenting.
Deltagare:
Svara på enkät -> ät mat i 8 år -> Svara på en enkät
Forskare:
Läs igenom enkät 1 -> vänta 8 år -> läs igenom enkät 2 -> ignorera alla andra mikro- och makronutrienter, aktivitetsnivå, rökning etc. förutom kalcium -> finn ett samband!
Okej. Men vet någon hur man tolkar siffrorna i minmat när det gäller tex kalcium menar de gram eller något annat?
Jag registrerar i dumbbell.se och kommer upp i 549 milligram mg på dagens käk. Och ungefär där brukar jag hamna.
Så det är säkert milligram, ifall du kommer upp i 645.
Informationen i den artikeln är ju väldigt knapphändig. Hur mätte de saker?
T ex Jag har/har haft högt kalkvärde i blodet, men har på sistone hittat info om att det kan vara ett tecken på D-vitaminbrist. Och grav d-vitaminbrist är en stor hälsorisk. Vet dock inte om det är kopplat till hjärt- och kärlsjukdom/död. Utvikning.. men..
# 3 det är ju bara att kasta en blick på en annan lista så ser man om det ungefär överensstämmer, då är det samma enhet… som här t.ex. jämför med värdet på minmat så vet du!
http://osteoporosdoktor.se/f%C3%B6rebyggande/patient/kalcium-i-maten

De siffror som står i minmat är de som man brukar mäta i näringssamanhang för de olika ämnena.
Och det markeras med olika färg.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

"Hyperkalcemi är en ökad kalciumnivå i blodet. Det kan vara en asymptomatisk upptäckt vid andra labbprover, men eftersom höga blodvärden på kalcium oftast indikerar annan sjukdom så bör man försöka ställa en diagnos om problemen fortstår. Orsakerna kan vara överdriven skelettresorption, ökat kalciumupptag i tarmarna eller minskad kalciumutsöndring i njurarna.
Normalt referensintervall för kalcium är 2.2-2.6 mmol/L."
"Orsaker till hyperkalcemi
med förhöjt PTH
- Primär hyperparartyroidism (PHPT)
- Sekundär HPT
- Tertiär HPT
- Benign familjär hypokalciurisk hyperkalcemi(BFHH)
- Litiumbehandling
- Paratyroideacancer (PTH-producerande)
- Ektopiska PTH-producerande
- tumörer
med sänkt PTH
Maligniteter
Granulomatösa sjukdomar
Mjölk-alkalisyndrom
Tyreotoxikos
Immobilisering
Farmaka
D-vitamin
Kalcium
total parenteral nutrition
Tillväxthormon
A-vitamin
med varierand PTH
- Nedsatt njurfunktion
- Addisons sjukdom
- Feokromocytom
- VIPom
- Farmaka
- tiazider
- litium
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men jag blir verkligen förvånad över hur svårt det är att komma upp i rekomenderad mängd kalcium. Jag äter mer mjölkprodukter nu än innan.
Energi kcal: 1417,05
Energi kJ:5395,95
Proteiner: 81,58
Fiber:7,70
Kolhydrater: 16,30
Vatten:515,90
Alkohol: 0,00
Fetter:
Fett: 113,46
Kolesterol:740,12
E-mättade: 16,54
Mättade:30,50