Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2509 ggr
ojdo
0

Ket 5.5

Hej, har exprimenterat med en extremare lchf, men har ätit grädde och ost. igår stod ketonerna på 2.1 och idag på 5.5. är typ 1a och har tagit mina morgon och kvällsdoser och har ett jämt blodsocker. jag skulle se om jag kunde frossa hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. har kanske gått upp ett kilo, men jag gymmar och håller fortfarande på att gå upp lite i vikt efter min ketoacidos.

Tror ni att det är riskablet att ha 5.5 i ketoner? vad är era erfarenheter av ketonmätning?

Zepp
0

Mnjaeä.. det tror jag inte så länge du vet vad du gör.. och det verkar det som.

Det är när du tar för lite insulin som ketosen kan skena.. för då tror kroppen att du har för lite blodsocker.. och sätter igång och gör ketonkroppar för att kompensera.

Men som sagt vad.. du får ju ha god marginal till acidosen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ojdo
0

började få halsbränna och blev supertrött,  precis som gången jag insjukna så jag tog lite mindre strikt lchfmat och lite insulin å nu är ja lite piggare. så kanske inte är optimalt att ha högre mmol/l i ketoner än BS :)

Julialex
0

Det är väl kombinationen av högt blodsocker och högt ketonvärde som är farligt, då blodet surnar och det är då man får ketoacidos? Vi typ ettor behöver ju alltid några doser insulin, även vid strikt lchf, ca 20 enh basal för mig som pumpanvändare per dag. Och någon enhet bolus per måltid till det. Så länge man har koll på blodsockret tror jag inte att man kan drabbas av ketoacidos.

http://julialex.blogg.se

Zepp
0

Näe, vad jag förstår så är det ketonerna som gör acidosen, de är sura och när de överskrider blodets buffringsförmåga så finns risken för att blodets PH rubbas.

Att man har högt blodsocker samtidigt är bara ett tecken på för lite insulin.. det är inte nyttigt det heller men är mest skadligt på sikt.

Det är altså insulin som reglerar både glukos och ketonhalt.

5,5 i blodketoner är inget farligt utan rätt vanligt värde vid svält eller kraftig fysisk ansträngning.

Däremot så menar experter, (Phinney och Volek) att det inte är någon nytta med att ligga över 3,0!

Har för mig man talar om nivåer på 10-20 vid akut acidos?

Sen så.. som typ1 så hade inte jag chansat utan legat på säker sida!

Dietinducerat ketos brukar anges till 1-3.. för friska iallafall.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.