Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 13855 ggr
Kiyona
3

illaluktande urin på lchf?

Mitt urin luktar väldigt skarpt väldigt mycket. Är det normalt på lchf? eller är det något annat?

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Pelle Långlös
1

Dricker du tillräckligt?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Mozzarellan
0

Har du ätit sparris??

Kiyona
0

Jag dricker mer än tillräckligt. Dricker minst 4 liter vatten om dagen.

JA faktiskt jag har ätit sparris för någon dag sedan :O

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Mozzarellan
0

Sparris ger en mycket intensiv strong o frän lukt

Kiyona
0

då kanske det kan ha varit den. Men jagb äter ju inte arris varje dag "/ Har luktat starkt ända sedan jag kom i ketos. Det är inte ketonerna som luktar då?

**Mvh//Andrea **

Zepp
1

Joo.. i ditt fall är det nog troligare att det är ketoner i stället för sparris!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kiyona
0

haha :D Det är inget farligt antar jag? Luktar ointe gott den saken är säker iallafall ^^

**Mvh//Andrea **

Zepp
0

För det första så är det värst i början, sen så kalibrerar kroppen sig och blir duktigare på att producera så mycket som går åt.

Kiyona
0

aah det har jag förståt. min fästman kollade med stickorna nu i helgen och han har precis börjat han låg på 8 ketoner i sitt urin jag har glidit ner till 1,5 :)

**Mvh//Andrea **

[WickedAlly]
0

Flikar in med en fråga (hoppas att det är okej): Hur säkra är dessa stickor som man testar med hemma? Funkar det bra att använda dem eller vore ett blodprov bättre? 

Börjar nämligen fundera lite, så många säger att de luktar, både urin, svett och andedräkt men jag har inte fått något av det.. "Måste" man lukta? Läser och läser men det står så olika överallt.

Kiyona
0

Ett blodprov är bättre då det visar hur mycket ketoner du använder. Ketoner i urinet visar bara ketoner som kroppen vill göra av med.

**Mvh//Andrea **

[WickedAlly]
0

Undra om man bara kan ringa vårdcentralen och be om ett blodprov för just det? Eller blir det massa jobbiga följdfrågor då kanske? :P

Zepp
0

Meningslöst om du inte har typ1 och risk för ketoacidos!

Antingen räknar du kolisar eller så skaffar du en sån mätare som mäter blodketoner.

Sen så.. blodketoner säger bara att du äter väldigt lite kolhydrater och använder rätt mycket fett som bränsle.. och det kan lika gärna var fettet du äter.

Som regel får man fruktansvärd andedräkt i början.

Finessen med att mäta är egentligen att kolla så man faktist äter så som man tror att man äter.. dvs ketogent.

[WickedAlly]
0

Jag räknar så det räcker kanske då, skulle gärna vilja testa en gång dock, fast mest för att jag är nyfiken. 

Kikade på en mätare men jag vet inte om jag tycker att det är värt pengarna, vågen och måttbandet visar ändå att jag gör någonting rätt så jag skippar det nog :)

Zepp
0

Hehe.. jag skickade efter en sån blodsockermätare medans de fortfarande var gratis.. i avsikt att köpa ketonstickor till denna!

Men efter att ha stuckit mig i fingrarna med blodsockerstickorna så slog jag det ur hågen.. det e inte så kul! 

[WickedAlly]
0

Tur att den var gratis i alla fall då :P

Tänkte lite på det, kan ju inte vara en jättebehaglig upplevelse att sticka sig själv direkt :o

Mozzarellan
0

# 13….. Gillar din sista mening !! Om jag nu äter 75-80/15-20/5 äter jag väl ketogent, är jag inte logiskt i ketos då??? Oftast blir det mer 80/15/5….. Klart jag är nyfiken och se mina värden, men så länge mannen säger att jag har en andedräkt typ dragonball, vill jag inte in på nån överkurs variant av lchf. Vill helst hålla det så enkelt som möjligt.efter två veckor med grädde , yogurt o smör går jag ner och hoppas det skall fortsätta så. Om jag senare hamnar på en platå så får får jag ta det då. Äter mellan 1550-2200 om dan.176 cm.börja på 87.6, nu 85.4 efter 2 v.

[Petronella Pip]
2

Läs artikeln (är det väl) Är LCHF en ketogen diet? SÅ blir du redigt förvirrad, jag fattar absolut inget av det där, bara frågeställningar och inga svar som jag förstår iallafall!

sweet.as.hell
0

Haha sambon var iväg och handlade igår. Kom hem med tranbärsjuice. Frågade om detta då det inte tillhör vanlogheterna. Då kom det fram att det luktade konstigt när han kissade =) Fast han ibland äter ris/pasta till maten eller knäcke till frukost. Skrattade lite grann då och fick förklara att det förmodligen var kosten :P

Mozzarellan
0

#18. Jovisst den har jag läst…det är väl bara att äta på Avvaktar Zepp , han skriver ju så förståeligt och bra.