Lchf och diabetes typ 2
Har gått och småklurat på detta att tag. Och var bättre att fråga än här - tror jag.
Vad är risken för att man skulle få diabetes typ 2 på lchf med 20 kh om dagen? Kan man ens få det? Om man kan få det, skulle man ens märka att man hade det? Eftersom man inte äter tillräckligt med kh för att ligga på högt socker iaf.
Jag frågar inte för att jag tror att jag har det med på den vägen jag var innan tror jag att jag antingen var på väg eller hade fått det förr eller senare i framtiden. Hade rätt stora blodsockersvängningar och rätt stor övervikt.
Nu menar jag inte att man måste vara läkare eller forskare för att svara, utan de teorier som vem som helst har går bra.
Tassavtryck, har också funderat på detta. Svängningar och rejäl övervikt hörde tidigare till min vardag också. Misstänker att jag var på väg rakt in i helvetet ärligt talat. Har dessutom diabetes på både mamma och pappas sida av släkten, man blir rädd.
Jag har med ca 20-25 gr kH fått mina blodsockervärden bli normala och har kunnat behålla dessa nu nästan fem år, altså har blivit diabetiker 0 i stället för diabetiker2. Jag är dock fortfarande kolhydratkänslig och får tillbaka värden som överstiger gränsen för diabetes om jag gör sockerprovet.
Tillägg
Jag har altså blivit diabetiker 2 före LCHF och blivit "frisk" med det, mina blodsockervärden gick ner inom några dagar, så det att vikten började gå ner påverkade inte.
Du kan ju få det via någon form av stress -->ökat kortisolpåslag --> mer insulin --> tills det går åt pipan.

I teorin ja.. i praktiken rätt svårt.
Man kan ju drabbas av sjukdommar/cancer/autoimunt som slår ut betacellerna.. eller någon annan viktig funktion som skall sköta blodsockerregleringen.
Vanligaste exemplet är typ1 diabetes.
Men.. t1 så spelar nog inte kosten någon alls eller väldigt liten roll?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 Vad gäller typ 1 har borde inte den kost man ätit spelat roll, men i teorin skulle den ju kunnat var en faktor eftersom det räknas till de autoimmuna sjukdomarna. Antimflammatorisk kost borde ju kunna spela in då som med mycket annat.
Håller med om att man teoretiskt skulle kunna få det, men risken borde ju vara otroligt mycket mindre. Och som sagt så skulle man väl inte få några symptom om man inte spårar ur vad gäller kosten.

Egentligen ät typ2 flera olika sjukdommar med samma symptom.
Det typiska för typ2 är insulinresistensen och hyperinsulinemi.
Vad som kommer först.. hönan eller ägget tvistas det om.. centralt för insulinhypotesen är att det är hyperinsulinemin som orsakar resistensen!
Men.. det kan nog gå till på det motsatta sättet oxå.. och helt möjligt att det är så i vissa fall håller jag för troligt.
Frågan är bara varför det har utvecklats i modern tid till nästan epedemisk omfattning.. för även om det är en stark genetisk komponent inblandad så är vi inte så genetiskt olika våra förfäder bara för någon generation sedan.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.