Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 7544 ggr
[Petronella Pip]
0

Får man generellt lågt blodtryck av LCHF?

Ja som rubriken antyder? Får man det? Det sägs så i en tråd här men eftersom den tråden handlar om gravida så misstänker jag att kanske många kunniga härinne kanske inte läser där så jag gör en ny tråd i ämnet med frågan uttryckt i rubriken. För frågan intresserar mig! Jag har inte fått någon förändring av blodtrycket och har aldrig läst om någon annan som fått det tidigare, jo kanske någon enstaka? Men där, i den tråden,  ansågs jag tillhöra undantagen! Kanske borde gjort en frågeställning istället, men det kan man ju göra senare! Spännande! För då har vi ju ytterligare en stor målgrupp utöver personer med diabetes och överviktiga som nästan missas när man rekommenderar lowcarb!!

Zepp
0

Jo.. det är nog den vanligaste biverkan av LCHF.. förutom att vissa kan gå ner i vikt.

Det finns oxå några förklaringsmodeller hur det kan fungera rent fysiskt, insulin stimulerar njuren att återuppta mer vatten.. dvs att behålla en högre vattenhalt i kroppen.

En av reglermekanismerna i kroppen, för att hålla uppe blodtrycket är att njuren återupptar mer salt, varvid vatten följer med via osmos, mer vätska i blodet gör att blodtrycket stiger.

Det är därför som man rekomenderar att ta mer salt om vattnet går rätt igenom en.

Ökat HDL har i sig en effekt på vasodilationen i blodkärlen, blir de mer avslappnade så minskar trycket.

Så.. egentligen regleras allt det här av sig självt i kroppen, bara man äter normalt och får i sig salt och vatten.. men för de som redan har lågt Blodtryck kan det vara det lilla som gör att man mår dåligt.

Och faran med för mycket salt är klart överdriven, är man frisk och äter för mycket så blir man extra törstig och kissar ut överskottet.

Det är i princip bara de med dåliga njurar och redan högt Blodtryck som skall vara försiktiga med salt.

Den mycket vanligare faran är trots allt för lite salt, det fyller fler funktioner i kroppen och det är hur vanligt som helst att få i sig för lite.. speciellt under varma dagar då man dricker mycket vatten.

Så generellt så får inte friska lägre Blodtryck på LCHF, det är nog mest de som redan ligger på gränsen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
0

Ja och nej alltså? Jag frågade om man generellt får lägre Blodtryck. Du svarar ja. Men i sista meningen svarar du att friska inte får det generellt? 

Zepp
0

Mekanismerna finns där iallafall.. friska har större marginaler, då det kompenseras för med hjälp av andra mekanismer, då kroppen strävar efter att hålla det Blodtryck som behövs.

[Petronella Pip]
0

Fast det lät i tråden som att folk även blev sjukare, alltså de som led av lågt Blodtryck fick ännu lägre och när jag skrev att jag inte fått någon förändring så var JAG ett undantag?

Zepp
0

Har man för lågt Blodtryck så har man antagligen en rubbning av regleringen.. då kanske det sjunker ytterligare vid LCHF?

Mitt Blodtryck har heller inte förändrats.

Tyroidea
0

Jag har fått lägre Blodtryck av lchf. Har väl aldrig haft högt men helt normalt, 120/70. Numer har jag ca 100/65 och ganska ofta under det också! Rekordet var 88/44! Men då var jag lite snurrig.

Min man sänkte sitt tryck från ca 130/80 till 110/65 när han började med lchf!

side98
0

Har också fått lägre Blodtryck. Under 4.5 års tid har jag alltid legat på 150-170 trots medicin.

Nu efter 5 mån med LCHF är det nere i runt 136-139.

Lillulla
0

Mitt Blodtryck sjönk lite i början, men är efter fem år med lchf fortfarande för högt, trots medicin.

subcalva
0

Om man har diastoliskt tryck under 60 (*/60) bör man nog kolla upp det på vårdcentral. På wiki tycker man under 70 inte är bra (men vet inte om de blandat ihop det då de skriver systoliska trycket) men min mor brukar ligga på 60 och det gör man inget åt inom vården men däremot när hon började gå neråt 50 så fick man sätta in medicin. Njurarna kan sluta producera urin och det är ett livshotande tillstånd.

alaura
0

Jag hade som värst 75/45. En läkare sa att när man e nere på 70/* så slutar njurarna producera urin.

[Petronella Pip]
0

Fick du så lågt på grund av LCHF?

stepside88
0

Jag blir snurrig när jag reser mig, beror det på lågt Blodtryck?

Har isf kommit med lchf….

Medlem
0

Jag hade lågt Blodtryck innan men blev värre med lchf. För att höja blodtrycket brukar jag dricka kall hibiskuste eller en tsk salt i vatten.

hemul
1

Mitt Blodtryck påverkades inte nämnvärt av kosten. När jag däremot gick ner rejält i vikt (vilket inträffade flera år efter att jag lagt om kosten) så sjönk blodtrycket rejält.

[Petronella Pip]
0

Kanske dags att göra en undersökning! Får fundera ut lämpliga frågor, spännande detta!! Det kan ju vara viktnedgången som de flesta får som spelar in, men det borde då stabiliseras efter ett tag. Ska bli spännande att se ifall de som INTE gått ner något i vikt har fått lägre Blodtryck.

alaura
0

Ja det va pga lchf och jag har varken gått upp eller ner i vikt. Men de va försig för några år sen, nu e mitt Blodtryck bättre!