Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5663 ggr
savonit
2

Hjärnan behöver Kolhydrater...

Det brukas ju säga att hjärnan behöver kh.
Så tänkte fundera lite här.
Egentligen är det ju glukos (blodsocker) hjärnan behöver.
Glukos är ett energiämne som transporteras via blodet till alla organ.

Det påstår att LCHFare äter för lite kh för att tillgodose sin hjärna.
Men LCHFare har inte lägre Bs glukosmängd i blodet än en normalätere, bara ett jämnare. Enligt tesen borde då Lchfare ha mycker lägre Bs än andra. Men så är det ju inte däremot har vi inte topparna och inte heller de djupa dalarna.

Då kan man fundera på varför LCHfare skulle bli lite mera korkade, är det så att man blir super smart när man har en topp?

Och blir man då kanske super dum när man har en djup dal?
Det tvivlar jag på.. Men i alla fall LCHFare har tillräckligt hög Blodsocker nivå (glukos nivå) för att tillgodose alla sina behov.

alaura
0

Ja! De vore intressant om ngn kan förklara förloppet? Är det att fettet man äter omvandlas till glukos? Finns de ngn sida där det finns förklarat de du skriver? Att vi LCHFare har lagom och stabilt blodsocker? :)

kaisakavat
1

Mitt svar kanske är lite o-teoretiskt, men ändå..

Jag känner flera personer som blir typ GALNA - går inte att ha att göra med - när de har lågt BS. Min mor t ex. Irrationell, otrevlig, fysiskt utåtagerande i viss mån (menar inte slåss, men yvigare). Som vi runtomkring henne har önskat det var tillåtet att stänga in henne små stunder här och där. Med en rejäl tallrik mat. Tills hon är lugn och fin igen.. Cool

Det kan ju också ha sina issues att vara hyper av BS-toppar.

Så kanske beror det lite på vad man menar med 'dum'.

Sindri
1

BS-toppar gör att man blir väldigt glad och positiv och sätter igång med en massa saker. Pratar gärna med allt och alla och känner sig så braaa!

BS-dalarna gör att man blir trött, håglös, rastlös, osocial, negativ, orkar inte slutföra ett enda projekt. Så småningom tillstöter huvudvärk, synfel, darrighet, svårt att hänga med i en enkel diskussion, eller läsa en normal tidningsartikel.

(Ja, jag tycker man kan jämföra det med knark!)

Glukos tillverkas i levern, och den gör precis så mycket som hjärnan säger åt den att göra, och det blir ett lugnt och jämnt tillflöde. Ett konstant tillförande av socker utifrån som även är väldigt ojämnt gör att hjärnan inte riktigt vet vad som gäller.

Då kan det bli så att kroppen slutar tillverka sin egen glukos. Om det sedan är hjärnan som aldrig hinner säga till levern att göra glukos, eller levern som helt enkel glömmer bort hur man gör vet jag inte, men faktum är att läkarna förklarade för mig att min lever tillverkade inte glukos, och de visste inte varför.

Tack och lov hade den inte helt glömt bort, för nu funkar det så bra så!

goliath
0

Intressant att blodsocker påverkar folk så olika. Har en väninna som blir som kaisakavats mor.. Skitgrinig om hon inte äter var 3-4h. som ett barn ungefär..

Ja, å andra sidan, får varken någon kick av högt blodsocker eller känner mig annorlunda när jag inte ätit på länge -även om jag går på högkålhydratkost..

Zepp
1

Har läst att någon relativt insatt person räknat på att vi behöver minimum 50 gram glukos per dygn.. i snitt.. varvid inte allt förbrukas av hjärna och röda blodkroppar.

Tror det är någon av våra mest ursprungliga delar som står för den konsumtionen.. tallkottkörteln eller liknande som handlar om grundläggande instinkter?

Sen så tror jag man får skilja på normal hypoglykemi och dålig med energi till dessa grundläggande funktioner.

Altså det handlar om beroenden oxå.. ni skulle inte vilja möta mig om jag inte får mitt kaffe!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

modesty007
1

Hjärnan kan även använda ketoner som bränsle och i de studier man gjort inom epilepsi såg man även " improved cognition, alertness, attention & social interactions", llikaså har man sett att ketoner kan ökablodflödet och där med syresättningen i hjärnan.

Kajak11
0

lågt blodsocker gör ju att många tror sig behöva att äta vär 3. timma. Dom flesta är nog mycket vana vid mycket kolhydrater men det finns ju stora skildnad mellan folk. Har nog själv mådd bäst när bröd och många kolhydrater försvann i min kost men sedan ja gormand jag vill också ha kaffet. Men gärna svårt. Annars är café latte bra in imellom.

SpurtAnne
1

Man blir inte dum av jämt blodsocker, tvärt om.

http://www.kostdoktorn.se/sveriges-basta-minne-pa-lchf/

spirit
4

Hjärnan behöver inget socker, det är ett mytologiskt påfund av alla kolhydratkramare. 

Varför? Jo alla hjärnans celler innehåller mitokondrier, cellernas energifabriker. 

Alla mitokondrier drivs av acetylcoenzym A (a.k.a. AcCoA, aktiverad ättiksyra eller kort ättiksyra) och syre.

Varifrån kommer AcCoA?

Vi har två källor

1. Fett

2. Kolhydrater

Protein deamineras till kolhydrater så överskott på protein räknas som kolhydrater.

Låter man bli att äta socker/kolhydrater så slipper man stänga av fettnedbrytningen till AcCoA. 

Äter man socker är kroppen tvungen att stänga av fettnedbrytningen för att bränna socker till AcCoA för att man inte ska dö i akut sockerförgiftning.

Röda blodkroppar (och de flesta cancerceller) saknar mitokondrier. Där bryts glukos ned via en specialväg och utan syre  till mjölksyra och 5 % energi jämfört med vad mitokondrierna får ut av samma mängd glukos.

Glukosnedbrytningsprodukten 2,3-DPG behövs för att frisätta syre från hemoglobinet. Med för låg glukosnivå i blodet så kan inte syret frisättas varför hjärnan kvävs lika effektivt som om man blev strypt. Därför blir man aggressiv eller dement på grund av syrebrist i hjärnan på grund av glukosbrist i blodet. Normalt finns det 1,5-3 g glukos i blodet hos en 70 kg person, 3-6 mmlol/L.

Så vi behöver inte äta en enda molekyl socker för att må perfekt. Levern fixar alltid tillräckligt med glukos för att hålla en perfekt glukosnivå så länge man låter bli att äta för mycket kolhydrater. Vi har normalt ett skyddssystem, insulin, så att vi kan äta kolhydrater. Personer med sockersjuka har för liten produktion av insulin om de äter kolhydrater men klarar sig utan insulin (DM1 undantaget) om de låter bli kolhydrater.

Personer med svängande blodsocker har alltså en presockersjuka eller en äkta sockersjuka, minska på kolisarna och man mår bättre, slipper svängande blodglukos.

Ersätt sockret med fett i stället.

savonit
1

#8 Minne och inteligens kanske inte riktigt är samma sak.

Sedan blir det så roligt när man använder någon av dessa som källa björn fearry, jonas colting eller ribbing.

Då får man motsvar att de gör det endast för pengarna och att de äter ju inte LCHF när de tävlar.

Helt sanslöst idiotiskt att disskutera med folk.

Sindri
0

#9 skrivet av spirit 

De där kunskaperna kan ju inte ingå i någon läkarutbildning, tyvärr. Hade varit gott om jag träffat en sådan läkare för tio år sedan i så fall!

Jag blev hemskickad från min 3-dagars utredning med orden; -Tja din lever gör inte socker som den skall och vi vet inte varför. Ät var tredje timme och ha alltid ha choklad i väskan!

kaisakavat
0

#11 Men så konstigt det låter. I mina öron iaf, som helamatör..

Men du skriver att det funkar bra nu. Började det funka bara helt av sig självt då??

Och hur mådde du innan då? Vad för en utredning var det?

Sindri
2

#12 skrivet av kaisakavat

Allt löste sig såklart när jag slutade med stärkelse!

Jag fick värre och värre problem med åren med svängande blodsocker.

Ja, när det var högt upplevde jag ju inga problem, men när det sjönk….
Och så är det lite jobbigt att äta var tredje timme, det blir sån fokusering på mat, och man blir lite "rörelsehindrad", dessutom diabetes 2 i släkten, var ju livrädd att drabbas. Jag sökte läkare flera gånger, fick träffa dietist och det var ju fullkorn och Becel och ja, du vet….

Jag var inlagd på sjukhus för de skulle kolla mitt blodsocker när jag var fastande. Var meningen att jag skulle vara där i tre dygn, men de bröt efter två för mitt blodsocker gick ner så mycket så det var fara för biverkningar. Men som sagt var, ingen förstod hur något hängde ihop.

Jag var ändå ingen som frossade i godis eller bakelser, mådde rent illa av sådant och av vitt bröd.

Och så hittade jag LCHF - min räddning!

[Lb3]
0

#Låter man bli att äta socker/kolhydrater så slipper man stänga av fettnedbrytningen till AcCoA.

- Kanske missuppfattar dig, men kroppen kan aldrig befinna sig i uppbyggande och nedbrytande tillstånd samtidigt, är inte energimässigt gynnsamt. Genom bland annat feedback-enzymer och ATP-halt känner kroppen av sitt energitillstånd. Kroppen kommer att stänga av fettnedbrytning till AcCoA om den inte ser behov av fettförbränning. Men stämmer ju om du menar att fettförbränningen blir högre om kroppen inte har kolhydrater att förbränna först. (förbränningen är alltid en blandning av kolh/fett/aminosyror oavsett kost men i olika andelar)

I det lagrade fettet är det glyceroldelen på fettsyrorna som kan omvandlas till glukos vid glukosbrist, men då glykogendepån i levern är tömd vill kroppen också gärna ta till aminosyror i form av muskelprotein eller överskott från kosten när glukoneogenesen (nybildning av glykos startar). Som någon nämnde ovan är det förutom hjärnan även röda blodkroppar (och vissa delar av ögat) som är beroende av glukos. Kroppens prio ett är hjärnan och en av de viktigaste mekanismerna i kroppen att reglera blodsockret. Äter man inte kolhydrater kommer glukoset från aminosyror och glycerol, och hjärnan kan även använda ketonkroppar som energisubstrat.

#De där kunskaperna kan ju inte ingå i någon läkarutbildning, tyvärr.

Jag har i läkarutbildningen nästan läst mer kemi än fysiologi och anatomi -på gott och ont. I biokemin har det mest varit tunga böcker, strukturer, reaktioner på kemisk och molekylär nivå.  Inte någon som har propagerat för att vi ska ge råd att folk ska äta var tredje timme, att det är farligt att äta kolhydrater eller att vi ska behandla med läkemedel och insulin till största möjliga grad. Ganska tråkig generalisering du gör.

Sindri
4

#14 skrivet av Lb3

Varför "tråkig generalisering"?

Jag säger bara som det är. Jag har träffat flera läkare som inte har kunnat ett smack om ämnesomsättning - aldrig har det varit tal om insulinnivåer eller annat när jag hade mina blodsockerfall.

Min husläkare visste inte ens var i kroppen "värmepannan" sitter. hon kunde inte ens gissa varför jag frös så mycket, trots att jag rörde på mig mycket i jobbet och motionerade regelbundet, och varför kroppen inte kunde använda min energi till att hålla värmen, istället för att lagra den som fett.

Ordet sköldkörtel hörde jag definitivt inte första gången från någon läkare.

Det är klart jag fattar att man inte rent allmänt i läkarutbildningen propagerar för att folk skall äta var tredje timme, men det var de råd jag fick av både läkare och dietister för att hålla mitt blodsocker på en någorlunda jämn nivå. Äta lite och ofta, var det enda råd jag fick.

Jag har heller aldrig sagt att någon velat behandla mig med insulin eller läkemedel. 

Nu är kanske din läkarutbildning färskare än de läkare som jag var hos för tio år sedan - kanske det har hänt något. Kanske man siktar in sig mera på att förstå kroppens funktioner och hur man rättar till grunden till problemet istället för bara symptomen. Flera läkare jag träffat har tyckt att jag varit jättejobbig för att jag velat förstå vad som händer i kroppen och hur man möjligen rättar till det. 

Jag har aldrig varit intresserad av mediciner (nej, jag är ingen rabiat motståndare heller) - jag tror på att vår kropp är skapad för att fungera i vår värld, och det är att svika den att inte först försöka förstå vad den reagerar emot, innan man eventuellt lindrar/tar bort symptomen.

[Petronella Pip]
0

# 14 vet inte om du bara missat det eller om det beror på något annat men skriv gärna nummer på inlägget du svarar, lite lättare att fatta då!

[Petronella Pip]
0

dubbelpost!