Mäta olika enheter...
Hej!
Jag ser att många mäter sina värden, bland annat genom blodsockermätare.
Det jag är intresserad av är vilka maskiner ni använder ni?
Jag vill mäta mina:
Blodsockervärden
Triglycerider
HDL/ - Kolesterol
LDL Partiklar
Och även AGE värden
Har någon en ide vad jag behöver för att få tag på denna informationen?
Finns det kanske ett multifunktionsaparat som ger svar på alla dessa frågor?
Tack på förhand!
Du får gå till din husläkare och be att få göra dessa prov. Det behövs ett labb. För diabetiker finns det någon sorts liten apparat man kan mäta blodsockret med med för stunden, men vill du ha andra värden är det ett riktigt labb som gäller.
Jag har ingen husläkare, är det lokalvården som gäller då? Vad kostar att ta sådant test?
Ja, din lokala vårdcentral. Att besöka vårdcentralen kostar, om jag inte minns fel, 140 kronor.
För att få ta ett test måste det finnas en orsak, att du t.ex. säger att du är orolig för dina kolesterolvärden, eller blodsockervärden, att ditt blodsocker åker upp och ner eller att du är orolig för att få diabetes.
Det finns såklart läkare som är mer storsinta, men oftast är det inte bara att säga att man vill ta ett test. Om man inte har en läkare som man har en bra relation till.
Du skall se till att få dina resultat utskrivna på papper, det är intressant att spara och jämföra sedan.
OM läkaren tycker att han/hon hittar några fel som du bör medicinera för, så kom ihåg att medicin alltid är frivilligt. Du kan be att få tänka på saken och återkomma.
Tack så mycket Sindri för bra information.

Be om att få göra en vanlig hälsoscreening, där brukar det ingå en hel del blodprover.
Dock inte alla som man är intresserad av mest standardlipider, glukos, levervärden, homosystein, Blodtryck.
Är de okej och man saknar symptom i övrigt så behövs sällan mer prover annat än av nyfikenhet.
Tänk på att vara minst 12 timmar fastande, bara vatten under tiden och du skall komma till mottagningen minst en halvtimme i förväg för att varava ner.
Har du föräldrar eller syskon som lider av någon allvarligt sjukdom som kan ha ärftliga orsaker ber du om eventuella prov för detta, tex Thyroxinprov.
Har du eller dina föräldrar/syskon högt kolesterol ber du om APO-kvot.
Har du eller dina föräldrar/syskon högt blodsocker/diabetes/metabolt syndrom ber du om långtidssocker.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Zepp! Jag vet inte om min familj har något sådant. Men själv är jag känslig för kolhydrater.
Ska testa fråga dem om de kan tänka sig göra dessa tester på mig, eftersom jag aldrig har gjort dem tidigare.
Jag vet ju inte hur din vårdcentral funkar, men på min går det inte att bara komma och säga att man vill ha ett hälsotest, det måste finnas en orsak, en indikation. Om du säger att du mår bra så blir det inget. "Bara kolla" är ingen orsak.
Och kolhydratskänslighet finns inte på våra vårdcentraler. Du får i så fall säga att tycker att ditt blodsocker åker upp och ner så mycket så du vill kolla om du är i riskzonen för att få diabetes.
Du kan också säga att du är orolig för dina kolesterolvärden - är du lite överviktig så blir det förstås lättare att få testa dem. Vissa läkare är generösa med prover, vissa väldigt snåla. De räknar varje krona det kostar att få ett testresultat.

Ring och fråga om de erbjuder standard hälsoundersökningar.. och vad som då ingår och vad det kostar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ska göra det! Tack alla!