Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3705 ggr
MolnBlomman
0

Nybörjarfråga

Hej!

Jag är en 30 årig kvinna som länge kämpat med en ständig trötthet. Jag har testat det mesta och kollat upp mig hos läkare men ingeting finner dem vara fel.

Jag upptäckte däremot att varje gång jag drar ner på kolhydrater så blir jag piggare så jag började sakta lägga om min kost åt GI-hållet.

Men nu efter jul och nyår så tänkte jag ge LCHF en ärlig chans och gisses!!! Direkt fick jag massor av energi. Jag kände inte av några som helst omställningsbesvär och mådde toppen i 4 veckor.

Jag tränade ganska hårt 4 gånger i veckan utan problem och det känndes fantastiskt att ha så mycket energi.

Men så förra veckan hände något.

Allt började när jag på onsdagen åt en pizza med några vänner. Sen på söndagen åkte jag bort och åt en bit paj. På måndagen (igår) kände jag ett så otroligt sug efter kolhydrater så jag åt en halv knäckemacka (ett sånt där stort hjul) med kaviar och ägg. Så bakade jag muffins på mandelmjöl och stevia men kunde inte låta bli att ha i sockrig choklad i smeten.

Idag när jag vaknade kände jag mig nästan sjuk… Nu sitter jag och halvsover.

Varför blev det såhär? Känner mig misslyckad och motivationen är helt borta.

Kiyona
1

Det är kolhydraterna som fått dig att må så dåligt det går över sålänge du inte fortsätter att fuska. Det är bara att kämpa på och fall inte för frestelsen allt för ofta. Varje gång du äter i dig kolhydratrik mat/dryck kommer du känna ett sug och att du mår dåligt som tur är går det över fort.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Ary
0

Yup kolhydrater vill ha mer kolhydrater. Börjar jag äta kolisar så skriker kroppen efter mer. Var likadant innan jag började med lchf men det märks tydligare när man normalt ligger under 20 kh om dagen.

Om du känner att du mår bra utan kolhydrater så är det bara att ta nya tag och äta dig mätt på riktig mat. Suget brukar gå över på ett par dagar för min del men det kan väl ta upp till en vecka för somliga tror jag.

Att du mår dåligt är nog det som kallas kolhydratsbaksmälla. Tror inte kroppen har beredskap att ta emot så mycket kolisar på en gång, när man normalt äter väldigt lite, utan man får nog högt blodsocker ett tag den dagen. Jag kan få både nästäppa och huvudvärk om jag inte håller mig i skinnet och det har hänt en gång att magen spårade ut totalt efter en buffé(asiatisk som jag trodde var det bästa alternativet).

Zepp
0

Eh.. lika bra att det hände.. så vet du konsekvensen och så är det bara att kravla sig upp på banan igen.

Har du diabetiker i släkten?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
3

Det är sådan lärdom som gör att man får sig en minnesbeta och till slut lär sig att låta bli! Mycket nyttigt Flört

Detta kommer med all sannolikhet att hända ett antal gånger - för mig har det hänt ganska många gånger under min viktresa nedåt.

Men varje gång har jag lagt det bakom mig och bara fortsatt som vanligt med lchf och för varje gång jag kommit upp på banan så har det blivit färre och färre sådana stora avsteg.

Nu har jag gått ner exakt 42 kg och kan nog på allvar konstatera att min kropp har lärt mig hur jag ska bete mig med mat, godis etc :)

Kämpa på och lyssna på din kropp.

När du flippar ur så försök att inte lägga för stort negativt fokus på det utan bara kör vidare. Lycka till Glad

SpurtAnne
1

"You fell off the wagon" helt enkelt. Ta nya friska tag! :-)

MolnBlomman
0

Gisses! Tack för informationen. Hade ingen aning om att min kropp skulle reagera såhär. Nu har jag tagit mig upp på hästen igen.

Hoppas jag slipper göra om detta. :-P

#3 Jag har inte diabetes i släkten.

Zepp
0

Bra.. då är det antagligen heller ingen farlig reaktion.. de med en fallenhet för diabetes kan råka ut för Reaktiv hypoglykemi!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.