Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2387 ggr
Daydreams
0

Fläsksvålar

kan man äta dom som snacks? är dem inte väldigt salta?

Skulle verkligen behöva ngt som man kan äta framför en filmkväll när andra trycker i sig chips och godis…

Mervi
0

Det är många som äter som så, jag är inte så förtjust i dem, men prova.

[linda-pinda]
0

Jag tycker att de smakar okej, men luktar skunk! Jag använder dem hellre i matlagningen faktiskt. Som snacks funkar nötter för min del, men det är inte alla som tål eller vill äta det. Annars är (ovispad) vispgrädde med lätt mosade bär och kokosflingor en favorit!

Marylojs
0

Fläsksvålar går utmärkt att äta som snacks, men det gör mkt annat också. Jag har gjort en form av "kex" som är bra framför tvn.

Jag kör riven ost, ägg och majonäs i min "magic bullet" och kryddar ordentligt med t ex vitlökspulver, paprikapulver osv. Sedan klickar jag ut matskedsstora klickar på en plåt med bakplåtspapper och bakar i ugnen tills de fått lagom färg. Jag tror att jag brukar ha ca två ägg till 4 dl ost och så kanske två matskedar majonäs till det.

Mervi
0

Det finns massor, det är bara fantasin eller bristen på fantasin som hindrar mig att upptäcka dem. Tack för tipset.

Mona-Stina
0

På kvällarna ibland framför tv:n kan jag ta en näve fläsksvålar. Gott men jag kan inte äta för mycket så det blir precis lagom.

zeretki
0

Ni som vill ha snacks men inte gillar fläsksvålar, kan göra Parmesan-chips. Man river Parmesanost och lägger på en plåt, i små runda högar och låter vara i ugn. Exat tid o temperatur minns jag inte, tyvärr. Men recept kanske finns på nätet? :) De blir lite seg-knapriga iallafall så det är som chips. :)

Mervi
0

Tack! för tipset, gillar parmesan.

Kia
0

Fläsksvålar med ost på som man sen kör in i micron och låter osten smälta. Kanske en dipsås av ngt slag till med lite sting…… :)

Ska dock ätas direkt annars blir det helt segt

parsley
0

Det finns olika tillverkare av fläsksvålar. Lycas är betydligt godare än Mr Chipps. Mr Chipps är stenhårda och mycket svårtuggade. Lycas nästan smälter i munnnen. Använder fläsksvålar som nödproviant. Vet precis vad de innehåller om någon frågar: 60 % protein och 35 % fett.

magma
0

Marylojs: provade ditt tips igår, men klickade ut alldeles för mycket i varje hög så det blev att se ut som pizzabottnar istället i tjocklek:) Så jag gräddade dem klart, vände dem upp och ner och la på fyllning och riven ost ovanpå. Gräddade dem igen, och fick ett helt fat med "minipizzor"!

ashe
0

Är det någon som hittat fläsksvålar att köpa norr om Dalälven? Rent av i Västerbotten?

Jag har bara sett dem vid besök i Skåne.

axolotl
0

willys egna ölkorv med vitlök skulle nog funka som snacks. den sägs innehålla: protein 19% kolhydrat 0% fett 38%, men när man läser på innehållsförteckningen står det att där finns druvsocker. hur går det ihop?

axolotl
0

torkad fisk är annars en höjdare (inte hela småfiskar utan bitar av torkad, saltad fisk)! men jag har bara ätit god sådan som folk smugglat  till mig från norge. ska gå till Sillastryparn och kolla om där finns. nu kanske detta inte är så intressant tips för fiskallergiska Daydreams, men väl för någon annan fiskentusiast kanske? Cool

men jag vet förresten inte hur fetthalten i detta ser ut..

Innerjoin
0

Det är mycket salt i och på dem, så jag har märkt att jag binder vätska av dem (även om jag bara äter väldigt lite), så det är + på vågen efter att ha ätit en liiiten skål kvällen innan.

Rekommenderar Parmesanchipsen som #6 skriver om ovan, jättegott! Jag tar lite Cayennepeppar på + om man vill en pinjenötskärna också, funkar även med vanlig ost - men de blir lite segare.

Bengt-Olov
0

Håller mig gärna till fläsksvålsspåret ja: Om man har lite fläsk eller bacon hemma, hur gör man fläsksvålar själv? Måste man fritera, för att det ska bli riktiga fläsksvålar? Någon som gör dem själva?

ashe
0

Ingen aning hur man gör själv. När man gör julskinska blir det ju knaprigt men hårt och mycket svårt att äta annat än minibitar.

Hittade själv fläsksvålar i Umeå, på Willys. Intressant mer än gott, men gubben gillar dom.

ashe
0

Jag fortsatte att läsa om fläsksvålarna och fick ett tips om Airams hemlagade fläsksvålar Lycka till!

hemul
0

Man ska koka dem först. Sedan torka i ugnen och sist fritera. Jag har försökt ett par gånger men jag är för feg. Man ska ha riktigt varmt fett. Jag har bara en vanlig kastrull. så jag är rädd att det ska sluta illa. Är det inte tillräckligt varmt så puffar de inte riktigt men det blir gott ändå.

Qamilla
0

Fläsksvålar låter groteskt. Nu vet jag att vi ska jaga fett men jag äter "vildchips" istället. Det är torkat kött från ren, älg och rådjur. Inte så fett men gott och lätt ätet.

Amiechan
0

mm, jag gillade vildchips förut, men nu är de alldeles för gräsligt salta… :P

Qamilla
0

Snabba svar. Jag är imponerad. Har faktiskt inte ätit vildchips på ca 6 månader nu för jag försöker hitta GODA feta alternativ. Men fläsksvålar?????

Amiechan
0

Naj, jag har inga alternativ så jag svarar snabbt och hoppas att ingen ser det ;-)

Qamilla
0

Ledsen att göra dig besviken men jag såg ditt svar. ;-)

Har kommit på att jag kanske äter FÖR MYCKET. Har ju slutat både med sötsaker och att röka så jag kommer på mig själv med att äta lite mest hela tiden. Det blir det eller att klättra på väggarna. Men vikten vill jag få ner. Hmmm, får fundera på det. Kanske man ska prova fläsksvålar ändå. Hur smakar dom? När jag bodde i San Francisco så åt jag torkat kött sk beef jerky. Det tyckte jag om.

Margareta
0

Amiechan är snabbare än blixten…
jag har smakat fläsksvålar en gång och den sorten gillade jag inte, men eftersom jag efteråt förstått att det finns flera sorter är jag beredd att smaka igen.

Numer pensionär i Nynäshamn

Karin20
0

Amerikansk Beef Jerky hittade jag i många olika smaker häromdagen på ICA Maxi. Men, men till skillnad från våra svenska Wildchips som fanns på samma hylla, var de amerikanska marinerade med olika smaker och innehöll massor av kolhydrater.

I Aftonbladet häromdagen skrev vår kära matreporter att hon skulle festa på Scans köttchips, så jag kontaktade Scan för att få reda på vad hon skulle festa på. I januari kommer deras chips på konsumentmarknaden, men de finns idag redan hos t ex Martin Olsson om man har möjlighet att handla där. Här kommer en sån där lång länk igen om ni vill se vad det är.

Scans köttchips

//Karin

Bir47
1

Vi som bor i Skåne kan inhandla fläsksvålar när vi är i Danmark, där de säljer de allra godaste i köttaffärerna. Kommer ihåg när man var liten och handlade där och efter ett tag upptäckte att alla som åt av dem liktade skunk i munnen.

Karin20
0

Jag har gluttat på Scans förpackningar och tyvärr funnit att deras Mingelchips också kommer att innehålla kolhydrater. Beef har 10 g och Ham har 5 g, förmodligen beror detta på att de "besprutats" med druvsocker av någon anledning. Hållbarheten kanske?

Tack igen Amiechan som fixat min långa länk, för det är väl du? Jag satt jättelänge med din instruktion uppe, men det fungerade inte för mig! Fick något svar om inkompabilitet mellan Firefox och Mozilla?!?

//Karin

paronskrutten
0

Karin20: Jag antar att dom är sockrade för att man ska vilja ha mer

Helena

Amiechan
0

Karin20 - visst var det jag ;-) Men jag tror inte det har med Firefox att göra för det är det programmet jag kör med.

Funkar det inte att skriva (ex) Scans köttchips, markera, klicka på länk-symbolen i verktygsraden ovan och sedan klistra in länken? Det är så jag gör varenda gång :)

Edit: Jag har lagt in bilder i "Om att länka" som kanske kan förklara bättre :)

Tilda-T
0

Mitt tips är :

Stek hela kycklingfileer krydda inte för hårt!

Skär dom i tunna,tunna skivor och torka dom i ugnen i 100 grader till dom är knapriga.

Här har du chips som kommer att gå åt som smör i solsken.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

parsley
0

Lykas fläsksvålar som jag köper på Coop smälter i munnen. Mr chipps fläsksvålar som jag köpt på Willys är hårda och sega.