Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5339 ggr
Essaka
0

Nyttigaste nöten!

Läste häromdagen en artikel om olika nötter vilken som har minst kolhydrater, bra pris mm. För sta priset blev då valnöten och enligt dem som skulle den ca innehålla 3,5 kolhydrater på 100g. Bra tänkte jag och gick till ICA för att köpa men då ser jag på de olika förpackningarna att att det ofta ligger runt 13 k per 100g hmm konstigt tyckte jag. Men då hittade jag Copp änglamark valnötter som hade 3,5 k per 100g.

Hur kan det skilja så mycket mellan olika sorters förpackningar. Har det med att göra att änglamark är ett ekologiskt märke? För coop extra valnötterna har 13,4g per 100g.

Vad säger ni???

Tips på chokladboll

1 st ägg med endast äggvitan

2-3 teskedar stevia strö

2 teskedar kakao

2-3 teskedar kokosfett

1-2 rutor 86% choklad

5-6 valnötter

Halv tesked vaniljpulver

Halv dl riven kokos

1 matsked mandelmjöl

1 droppe araksarom

Vispa ägg med stevia, krossa valnötterna och riv chokladen. Blanda ihop allt. In med smten i kylskpåpet ca 30 min och ta sedan ut den och göra små bollar och rulla dem i kokos.

Någon som vet hur jag räknar ut hur många kolhydrater denna smet innehåller??

Paukku
0

macadamian nötter brukar bara ha 2g kh/100g Skrattande fast de är ju rätt dyra…men ack så goda!!

jo jag tror att det har med ingedienserna att göra, flera är antagligen kryddade med nåt, ibland t om socker…

hemul
0

Det skiljer inte så mycket. Vad som skiljer är nog var de får sina värden ifrån. Ibland uppstår säkert fel också. Tro inte att just de nötter du köper är noggrannt analyserade. Det är de inte.

Essaka
0

Men hur ska man då kunna lita på innehållsförpackningen på något livsmedel?

[Petronella Pip]
0

Fast det skiljer en del på olika sorter och växtplats… så till viss del kan man nog lita på innehållsförteckningarna.

[Petronella Pip]
0

Tror det är så här:  Länders livsmedelsverk anger ett snittvärde av sina inhemska valnötter eller vad det nu kan vara (fineli anger åtminstone att deras värden på inhemsk frukt etc är ett snittvärde) och jag antar att de utgår från detta när de anger på förpackningarna (alltså värdena från det land de importerar från) så det kan variera men för det mesta är det väl inte så stort spann inom samma land. Gissar jag.

hemul
0

Typ. Och vissa tabellvärden, som SLVs, kan innehålla rätt stora fel då kolhydraterna inte är mätta utan beräknade som en rest. Det gäller fr.a. saker som innehåller syra eller alkohol, som vissa frukter och syrade mjölkprodukter. Den metoden är rätt vanlig även i andra länder, tror jag.

Fineli angav förut båda värdena, det uppmätta och det som var beräknat som rest. Det var rätt intressant. Tyvärr tog de bort det och behöll bara det mätta värdet.

Även om det som står på påsen skulle vara uppmätta värden så innehåller säkert t.ex. mandel som exporteras hit mandlar från massor med olika odlingar. Man kan aldrig veta exakta värden för just sin påse. Ta ett medelhögt värde av de du hittar så minimerar du felet.

bustas
3

Ovan är resultatet av Paranöten. 3.2 gr Kolisar.

Annars är nog nöt-kreatur min favorit.Flört

[Petronella Pip]
0

Och hur har du mätt hur mycket kolhydrater det är i nöten bustas?

bustas
0

Jag har läst på detaljerna av innhållet på minmat.net. Rätt eller fel men så står det. Även på påsarna står det 3.2 gr.

[Petronella Pip]
0

Jaha jag trodde det var svar på hur man får fram värdet själv eller nåt… är sjuk så jag har svårt att fatta Skrattande

Flaffy
0
Marianns LCHF Mat & bak
1

Nyttigt och nyttigaste nöten, den frågan blir ju lite svår att besvara för det måste ju då redogöras för vad som anses nyttigt?

Är något nyttigt bara för det innehåller lite kolhydrater?
Eller ska man ta hänsyn till annat innehåll i nötterna? 

Fytinsyran ex?
Omega 6 halten?

fytiner och omega 6  i nötter

+ att det ju också finns vitaminer&mineraler i nötter som är nyttigt…

Inte en helt enkel nöt att knäcka alltså…

starhawk
0

#12: En annan viktig faktor är ju tycke och smak också, har hört att Macadamianötter skall vara så nyttiga men dom smakar ju inge gott så då diskvalificerar jag dom t.ex

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Essaka
1

Hej hej!

Tog kontakt med Coop änglamark angående min fråga och produkten är felmärkta och man ska gå efter livsmedelsverket. De får fortf sälja förpackningen tills de är slut därefter ska de tryckas om.