Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3772 ggr
Kiyona
0

Lista över kolisar - grönt

Jag undrar hur mycket på ett ungefär vad diverse grönsaker inehåller. främst då kolisarna.

Vill dra ner på kolisarna ytterliggare men har lite dålig koll på vad jag får i mig på ett ungefär då jag har noll koll på grönsakerna.

Äter mycket bladgrönt spenat, persiljia, mangold och all sorters blast och ogräs, en del fänkål, lök, zucchini, broccoli, sugar naps men även gurka, rädisor, morötter uppskuret i en sallad tillsammans med vitvinsvinäger.

Vilka grönsaker bör man utesluta eller äta väldigt lite av?

Ovanjords grönsaker ska ju vara helt okej men hur mycket kolisar innehåller dem?

Äter en hel del grönt efter recept från min bok där kolis intaget per dag ska ligga upp mot 40g/dagligen. Äter inte till ounkt och pricka men tycker 40g kolisar är lite mycket skulle vilja sänka till 20g/dag.

Har uteslutit mejerier nästan helt förutom smör och grädde. Cirka 1dl dagligen till kaffet eller ½dl till pannkakorna som jag åt i morse. Vanligtvis äter jag bara pannkakor på helgerna men var så sugen.

Bästa tipsen till att dra ner på kolisarna ytterliggare?

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Rasken90
0

http://www.slv.se/upload/dokument/mat/ldb/Kolhydrater.pdf
Kolla igenom denna listan så hittar du rätt mycket ;-)

Och om du kollar under bär så hittar du ju Banan ;-) Som jag sade i helgen :p haha :-) Nej nu ska jag nog ta mig ut på en lång cykelrunda :-)

Kiyona
0

HAHA daniel super kul. Men vem förutom du vet att banan  inte är en frukt utan ett bär? xD Seriöst tror den största delen av befolkningen skulle hållt med mig om att det var en frukt och inte bär :P

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Petronella Pip]
0

Här inne vet nog alla det hehe  åtminstone har jag läst det (fast jag visste det redan) i rätt många trådar här! Alltså om bananen.

Här är en bra lista över näringsämnen (inte enbart kolisar alltså) i grönt

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

goffa
2

Jag trodde banan var en ört jag. Jaja…bra lista!

crikarlshamn
0

är ett bär och en ört Glad god vid enstaka tillfällen.. och bra till mycket, hàrinpackning, smörja pà torr hud etc

http://sv.wikipedia.org/wiki/Banan

(hoppsan, "bär" försvann i kopieringen)

Rasken90
0

Banan går ju att säga som både bär och ört ;-)

[Petronella Pip]
0

Själva bananen är ju bäret på örten…

ojdo
0

funkar det inte när man äter 40g kolhydrater per dag så skulle jag se över det totala kaloriintaget. gör nog ingen stor skillnad på 40g å 20g. grönsaker är inte onyttigt.

Kiyona
0

Alltså jag går ju ner i vikt men hade hoppats på att det skulle gå snabbare.

Dem flesta verkar ju gå ner 2kg i veckan jag ligger och lurar på samma vikt i 2veckor sen kan jag helt plötsligt gå ner 1-2kg. Mäter ju mig och där minskar det stadigt.

Ska se över portionerna och minska ner kaffedrickandet. Har nu bytt ut skvätten grädde till kokosfett+kokosmjölk. Hoppas det kan sätta fart å det hela dricker mycket kaffe :D

Då ska jag inte oroa mig för grönsakerna då :)

**Mvh//Andrea **

ojdo
0

tyvär så handlar det mest om kaloriunderskott, ju snabbare du går ner, ju mer muskelmassa brukar man säga

Kiyona
0

Fast man ska väl inte behöva räkna kalorierna eller? Följer recepten i min kokbok så kalori intaget borde ju vara helt okej för viktminskning då den heter "gå ner i vikt med Lchf" Men ska funderra på det eller helt enkelt ha det i bakhuvudet. Får se hur mycket jag går ner nu närmaste 2 veckorna händer dt inget ska jag nog fundera över det där med kalorierna också.

**Mvh//Andrea **

ojdo
0

man behöver inte räkna kalorierna, menar bara på att om man äter mer än vad man förbrukar så kvittar de om de e fett lr inte liksom :). men äter man tills man blir lagom mätt å äter lchf. så går man ner i vikt tills kroppen har hittat sin naturliga vikt :)

Kiyona
0

Jo det kan jag tänka mig men är lite otålig antar jag ><

Har innan jag började med lchf gått på destruktiva bantningsmetoder med mycket träning till så lite mat som möjligt. Gick ju ner de frsta gångerna men efter att jag läst en del verkar det som att de batningsmetoderna har satt sina spår och min kropp inte riktigt litar på mig och håller i fettet. Har ju lyckats gå ner 8kg nu på 2 månader så egentligen har det väl gåttt bra men det händer inte saker på vågen varje vecka som för de flesta andra >< BAH blir galen! Vill bara kunna se mig själv i spegeln igen och vara nöjd ><

**Mvh//Andrea **

ojdo
0

det kommer :), man brukar säga att ett kaloriunderskott på 3500 kcal ger ett halvt kilos viktnedgång. det är 500 kcal per dag i en vecka, när folk rasar ner i vikt är det ofta pga förlust av vatten och muskelmassa, samt att dom innan dom började åt 4 chipspåsar i veckan.

Zepp
1

Träning kan ha inverkan på viktnedgången.. antagligen mest för att resultatet på vågen blir vilseledande.

Mät dig i stället eller ännu enklare kolla hur dina kläder sitter.

Grejen är att träning kan bygga muskler.. samtidigt som man minskar i fettvikt.. det tar vågen ingen hänsyn till.

Så fortsätt du att träna, för hälsan, så kommer vikten så småningom den oxå och under tiden har du fått bättre förutsättningar att behålla den lägre vikten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Petronella Pip]
2

Fast ojdo, det finns massor av historier härinne som folk berättar om att de gått ner som bäst när de ätit riktigt mycket, liksom det finns historier om folk som gått upp fast de klart legat på underskott. Det finns nån mer faktor som man inte riktigt kan sätta fingret på. Alla funkar inte likadant.

Kiyona
0

Haha :D ja och det gjorde jag ju inte. Jag var ju hyffsat hälosam eller ah. jag lagade ju sällan mat men åt ju ingen skräpmat eller godis och snacks. Det får väl ta sin tid -_- Till skillnad från innan så händer det ju faktiskt saker med min vikt vilket det inte gjort det senaste året. :) får försöka tänka långsiktigt. Även om jag bara skulle gå ner 1kg i månaden så blir det ändå hela 12kg på ett år :P

Så 3kg på en månad vore ju i längden helt okej ;)

**Mvh//Andrea **

ojdo
0

i grund och botten handlar det om kcalöver och underskott, sen hur kosten påverkar sin förbränning är ju en annan sak, då ökar ju det dagliga intaget för att hålla vikt.