Vad blir den fisken???
Jaha då står man här med en bit " baccala" och undrar vad blir det på svenska så jag kan lägga in i dumbell…… Alltså torsk som saltats o torkats som nu legat sig mjuk i vatten Italienarna älskar sin baccala o stoccafisso ( den som är utspänd på tork i Lofoten) 🐟🐟🐟🐟🐟🐟
Antagligen samma som spanskans bacalao - torsk.
Är väl det samma som kabeljo tror jag.

Som likväl inte finns på dumbell… 😕 Gott var det iallafall!!!
Du kan säkert regga det som torsk, det är ju ingen skillnad direkt, 0 kolisar, (i princip) 0 fett. Ca 17 gram protein.

Hitta info på baccala sidan här i Italien. 21.6 protein 1 fett Hade lite körsbärstomater på burk,lite olive, lök samt banan charlottenlök.
Jag har ett portugisisk recept som tom är lchf anpassningsbart.
Man vattnar ur och kokar bacalauen, strimlar. (Kokar potatis) steker lök och vitlök i olivolja och kanske smör i lchf och varvar fisk och lök (&potatis) i en ugnsform. Värmer upp allt ordentligt i ugnen och avslutar med att lägga på äggskivor och oliver.
En annan variant är mer som typ äggröra med bacalau och lök.
Känns ngt av detta igen?
Hoppsan - jag trodde Kabeljo var en helt egen sorts fisk.
Jag har ätit ngn gång ungbakade auberginer som var fyllda med bacalau stuvning och smaksatt med färsk gräslök, det var en delikatess! Men har tyvärr inte receptet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Lutfisk borde väl motsvara ganska bra, kanske skiljer det på vattenmängden något men i grunden är det väl ungefär samma.

Tänkte oxå lutfisk , men det blir väl långa små används då?? Nu har det löst sig. Tack för allt intresse . Zepp, Den länken linkade vidare till WWF och firman man INTE ska äta… Ops där satt den , så även tonfisk. Ingen aning om den listan.