Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 12766 ggr
TeamVanity
0

Mandelmjöl från lidl?

Hittade mandelmjöl utan innehållsförteckning på lidl men hur ligger det egentligen till med mandelmjöl, är det verkligen okej?

[Pennylane1]
0

ja det är ok men man får ju förstås räkna med kolhydratsinnehållet, står inget får man väl uppskatta det. 6,6 har mandel enligt Fineli och 13,4 enligt SLV

Köpte själv fem påsar där idag.

[Pennylane1]
0

fast på de påsarna finns innehållsförteckning: skalad mald mandel. Däremot ingen näringsinfo.

Uttelille
0

Lustigt nog var mandelmjölet med samma vikt billigare än de hela mandlarna.

[Pennylane1]
0

ja det har jag hävdat många gånger härinne! Dessutom utan skalens vikt!

Paukku
0

tror ni att det finss på alla lidl?? Vet ni märket, för om de inte har så kan jag ju be de ta in :D

I Finland säljs det ju i vanliga mat affärer…jag vill också haaaa juh hihii!

[Pennylane1]
0

de har bytt märke sen senast de hade, nu är det en blå påse, tidigare gul, men du behöver nog inte veta märket de har ju samma sortiment på alla Lidl, så de måste väl veta vad som avses.

Paukku
0

då ska jag bara ta reda på vart närmaste lidl finss *fniss* =)

yvonnel
0

Vilken hylla kan man hitta detta mandelmjöl på?

Jag har letat och frågat personal som ev. inte  vill visa att dom inte vet vad det är…

MimLan
0

#8 Därför att de inte säljer mandelmjöl. Det är en alltför exklusiv vara för att en affär som Lidl skulle ha det.

De säljer malda mandlar/hasselnötter. Att LCHF-folk har fått för sig att säga mandelmjöl gör det inte till det, mandelmjöl ser fortfarande ut som pulver, dvs mjöl. Lidl säljer malda mandlar, och det är det folk här menar när de felaktigt säger mandelmjöl. Det är helt enkelt vettigt att anänvda de termer som finns på riktigt eftersom de är fungerande och informativa i sig.

[Pennylane1]
3

det där tycker förstås jag är hårklyveri. Man kallar grovmalet mjöl för just mjöl också. Fullkornsmjöl t.ex.

Paukku
0

MinLan i Finland säljer de mandelmjöl i vanliga matvarubutiker och Lidl är mycket större i Finland än sverige, så att de faktist skulle kunna sälja riktigt mandelmjöl ser jag inte som en omöjlighet Skrattande

sussie
0

I min närmaste Lidl finns bara nötmjöl (malda nötter)….

Bebs743
0

Och vad blir skillnaden i kolhydrater om man jämför malda mandlar jmfrt med mandelmjöl? Det finns ju recept där man kan välja att mala sina egna mandlar eller använda mandelmjöl.

[Columba]
3

Malda mandlar och mandelmjöl tolkar jag som samma sak.

[Petronella Pip]
1

Givetvis är det samma sak…På Risentas mandelmjölsförpackning står: Ingredienser: mjöl  av blancherade malda mandlar

Hallongrottan
1

Det mandelmjölet jag köpte på Lidl i går , har samma konsistens och utseende som det dyrare jag brukar köpa på hälsokosten och i LCHF butiken. Förvånad

yvonnel
0

Vad för något kul, bra eller nyttigt ska ni göra med mandelmjölet? Kakor eller någon sorts matbröd? Jag har så svårt att lyckas med bakning nuförtiden så jag har slutat baka själv.

Men kanske någon har ett bra recept, enkelt också helst, som ni vet baktiden på, även i varmluftsugn helst, tror att det är vad som är svårigheten, att tiden och gradtalet inte blir samma med/utan varmluft. Jag skaffade en ny spis för drygt 1 år sedan och jag har inte blivit riktigt vän med den ännu.

Hallongrottan
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gör frukostfrallorna i Anna Hallens LCHF för kvinnor. Dom blir jättebra! Jag brukar hacka i lite valnötter och så kryddar jag med brödkryddor. Har dom som reservproviant, när vi är på dans.

Paukku
0

# 18 oooh va fiina!!!

SpurtAnne
0

Lidl på Ekerö har mandelmjöl!! Det ligger vid mandlarna om de har nåt.

yvonnel
0

Jag ska leta reda på det receptet och ge det en chans.  Glad

ed0o
0

Innehåller mandel mjöl gluten?

[Petronella Pip]
0

nej

Det finns bara i vete råg och korn.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gluten

TomRay
0

Är inte mandelmjöl man köper färdigt betydligt finare (dvs inte lika grovmalet) som när man maler själv? Jag har iofs alltid malt mitt själv och tycker att det har fungerat bra, men kanske blir ännu bättre om man köper färdigt.

/ Tomas

Mozzarellan
0

Gör lite skåpskontroll och hittar mandelmjöl, mkt pulvrigt, som jag måste köpt i tron om att göra macaroons……!!!! Har även hela mandlar från samma företag och innehållsdeklarationen är exakt lika på mandel och mandelmjölet. Vad kan jag använda M.mjölet till?? Ända jag kommer på är ersättning vid planering av kött( panerar aldrig ju) Dessutom hittade jag flera påsar med pinjennötter feta o goda. Dom där frukostfrallerna såg ju väldens smarriga ut!!! Måste jag köpa hennes bok för o få tillgång till receptet?

ed0o
0

Kan man laga andra mat sorter med mandelmjöl som till exempel pitta, burek? Det är inte sött saker då?

yvonnel
0

Pitta vet jag inte vad det är men burek ska ju ha den spröda vetemjöl+vatten degen och det tror jag blir väldigt svårt att göra med mandelmjöl. Kanske kan man göra en deg med kokosmjöl och pofiber, men man ska nog inte ha förväntningar på att få den där krispiga effekten. Det finns ju pajdegsrecept  LCHF och fyllning med fetaost går ju bra där också. Det blir att pröva sig fram och kanske överse med det faktum att det inte är likadant som förut eller också att hitta nya sätt att laga sin mat och nya upplevelser att pröva.

För övrigt så är det ju den totala mängden Kh/dag som gäller, lite beroende på hur känslig man är.

misty09
0

Jag köper alltid Lidls mandelmjöl här iUppsala. Ingen skillnad mot det jag köpte på LCHF-butiken förr….utom priset dåsamma struktur och lika finmalt. Jag använder det till bröd, ev bakverk och panering till snitzel. Fungerar utmärkt och enligt matdagboken drar inte kollisarna iväg. Jag klarar mandelmjöl det startar inte något sockermonster i mig