Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2056 ggr
motionärskan
0

Hormoner, p-piller och kost

Jag har precis börjat sätta mig in lite i detta enorma område. Bakgrunden till detta är att jag efter ca 5 års användande slutat äta p-piller. Jag tänker att det borde vara dåligt i längden att äta en massa hormoner och jag ville se hur kroppen funkade utan detta.

Innan jag började med p-piller hade jag regelbunda cykler och tänkte därför att övergången skulle bli smidig. Frågade tom min gynekolog, och det skulle ju inte vara några problem…

Nu är det 8 veckor sedan jag slutade och jag:

-känner mig uppblåst

-har fått en massa finnar (känner mig som 14 igen!)

-har inte fått någon mens än

Efter ett besök på google verkar inte detta vara helt ovanligt. Jag förstår inte varför inte gyn är bättre på att prata om detta. Jag antar dock att det bara är att vänta ut detta och hoppas att kroppen kan stabilisera upp hormonnivåerna igen.

Nu till mina frågor! Kan man påverka något med kosten? Finns livsmedel som kan vara bra/dåliga i fall som detta? Är det någon annan här inne som haft struliga hormoner och vad gjorde ni?

Jag vet att det finns olika LCHF-hormonnivå-trådar, men jag tänker att det var längesen detta diskuterades, och det vore intressant att ta upp detta igen.

Kajak11
0

zoneterapeut hjälp.mitt i gång en gång….Sedan ja. Du kan äta feta fisk …avokado och den typ kost. Lycka till.