Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5498 ggr
Mona-Stina
0

Magen gör uppror!

Jag har ätit LCHF sedan mitten av februari, minskat åtta kilo, har ungefär två-tre kilo kvar.

I midsomras gjorde jag ett planerat avsteg då jag tillbringade fyra dagar tillsammans med barn och barnbarn, jag gick upp två kilo. Dessa är nu borta efter en och en halv vecka då jag återgått till min egen goda mat.

Ett litet problem har uppstått, min mage sparkar bakut!  Gråter   I början av kosten blev jag lite lös i magen men det gick över efter en vecka ungefär, visserligen behövde jag inte göra "nummer två" oftare än varannan dag ungefär men det kan jag leva med. Problemet jag tidigare haft, då jag överåt kolhydrater, med illaluktande gaser i tid och otid försvann helt med kostomläggningen.

Nu sedan en dryg vecka tillbaka mår jag illa och det känns som jag ska kasta upp, det sprutar ur bakdelen igen. Att försöka släppa väder vågar jag inte då jag anar att det inte är bara gas som kommer.

Jag hade packat matsäck, tankat bilen och var redo att fara till Malmö i söndags för att träffa andra LCHF:are men en halvtimma innan avfärd kom ett anfall med illamående och diaré, jag vågarde helt enkelt inte åka.

Att inte ha en toa på nära håll när detta kommer blir nästan panikartat. Vad ska jag göra? Vad beror detta på?

Dossan
0

pröva att dricka mycket vatten och hjälp magen få ut det som inte hör hemma där. det behöver ju inte ha med själva LCHF kosten att göra, utan kan vara något du fått i dig som inte varit bra. kolla att allt du äter och har hemma är fräscht.

Du bör vara  ok inom ca 1-2 dgr, om du bara ser till att fylla på med vätska

Lycka till

Mona-Stina
0

Funderar faktiskt om jag använder för mycket kokosfett i teét. Fick hem en femkilosburk förra veckan som smakar kokos, den är helt underbar att ha i tekoppen. Tidigare använde jag smör eller grädde.

Vad tror du Margareta? Borde jag minska på "fikandet"? Jag frågar naturligtvis allihopa men jag vet att Margareta har samma fett i kaffet.

Så mycket blir det egentligen inte eftersom jag minskat mitt älskade te från cirka tio muggar till tre om dagen. Men jag stoppar i och för sig i rejäla klickar fett.  Generad  Det är sååå gott.

[linda-pinda]
0

Jag kan bara tala för mig själv, men sedan två veckor cirka har jag haft rätt mycket kokosfett i teet (2 rågade teskedar kanske)och dessutom druckit mer te än jag brukar… och min mage är helt i olag. Jag mår illa och har diarré. Jag har själv kopplat det till kokosfettet och ditt inlägg styrker mig i den tron. Nu slutar jag med det ett tag och ser vad som händer.

Lycka till med magen!

Dossan
0

Ni har nog hittat rätt där, minns när Robinson gick på TV förr. De hade ju ofta och mycket problem med magen när de åt för mycket kokos. Det var ju det som fanns att tillgå på den där ön i fri mängd. En liten tanke som slog mig faktiskt

Rita-S
0

kokos har nog sammanhangen där gissar jag

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mona-Stina
0

Å fy så tråkigt, det är ju så jäkla gott!

Får reducera intaget till endast frukostkoppen, de två andra får bli smör eller grädde igen.

Det verkar som du LindaPinda har exakt samma besvär som jag. Hoppas din mage blir bättre.

Anterrabae
0

Mona-Stina: Jag upplever liknande av kokosfettet. Men det går bra om jag först har ätit mat.. Det är när jag tar kokosfettet i förstor portion eller på relativt tom mage som det slutar i magknip, illamående och diareer..

Sen har jag själv märkt att problemet med helgens avsteg kom ca 2 dagar efter återgången till lchf, och jag är inte bra än… Svårt att äta och mår massa illa..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Skogstrollet
0

Usch, hoppas du blir bra snart. Har tyvärr inga råd att ge. Däremot tillåter jag mig att vara självisk och istället fråga var du köpt kokosfettet med kokossmak?

zeretki
0

Kanske du ska prova med mindre fett ett tag? Eller mer protein? Själv har jag hört att blåbär, grönt te och hårdost ska vara bra för lös mage. Som jag själv har problem med ibland…

Skaldeman
0

Jag brukar råda människor som är tröga i magen att lägga rejält med grädde eller kokosfett i kaffet. Det funkar för det mesta. Ibland funker det för bra.

Sten Sture

Mona-Stina
0

http://www.crearome.se/

Här har jag beställt kokosfettet.

Jag dricker te till frukost… efter ägg/smörblandningen. Nästa kopp kommer som mellanmål och då är ju magen praktiskt taget tom så det är kanske det som är boven.

Blåbär väntar jag lite med tills jag nått målvikten men grönt te och hårdost ska jag prova. Tack för tipset Zeretki!

Denna kommentar har tagits bort.
Anterrabae
0

Jag märkte idag att kokosfettet funkade i varm choklad (om man klarar mjölken) med vispgrädde i och minst lika stor del smör som kokosfett.. Då fick jag inte ont..

Ska testa detta i te oxå. Har svårt för kokosfettet i te, men smör går an. det kanske går att blanda även där.

//Ida

Mona-Stina
0

Bra idé Anterrabae, jag ska prova så, jag gillar teét både med smör och kokosfettet. Mjölken hoppar jag nog över… är lite försiktig med dylika produkter.

Du har så många bra ideér, tipset med att ha i lite steviapulver i vatten och dosera så har hjälpt mig mycket. Du är smart du.

Anterrabae
0

*ler* det är bra att man kan vara till hjälp *glad*

Har faktist köpt flytande stevia tills nu, för att det ska vara lätt.. Nästa gång blir det pulver, det är mer ekonomiskt.. Men jag tror att jag kommer göra eget flytande just för att fortsätta ha det lätt..

Jag får vara försiktig med mjölken jag med, idag hade jag 50% mjölk och 50% grädde, smör och kokosolja Flört… är lite känslig för laktosen.. men samtidigt känns det som att om det är det enda sättet jag klarar kokosfettet på så får det vara så, eftersom kokosfettet är så otrloligt nyttigt… 

Tror främst på att det måste vara mat till för min del.. det kanske kan räcka med en ordentlig bit ost till..

//Ida

Mervi
0

Jag har ätit lite yoghurt med grädde och har samma problem, lös mage. Det är säkert mycket fett  som är ursaken.

magma
0

Jag blir gärna illamående om jag dricker thé med cocosfett på kvällen, och lösare i magen blir jag av det också. Gissar att det är fettet i sig som smörjer upp systemet för bra helt enkelt… *s* Testa ett par dagar helt utan, så får du svart på vitt på vad orsaken är!

Skogstrollet
0

Tack Mona-Stina! Ska kolla in lite kokosfett…

mumsan
0

Mona Stina jag blev oxå lös i magen av kokosfett i kaffet. Men nu har det blivit bättre och jag får inte använda mera än några tsk om dagen. Kunde må illa när jag böjde ner mig som om allt kommer upp ur magen. Då vet man iallfall att magen är full och behöver ingen påfyllning!

umbra55
0

Jag har samma problem UTAN kokosfettet. Nåt retar.. kaffe? mjölk?.. rännskita inom 5minuter. Men inte varje gång.

Nu när jag ska på utlandsresor KAN jag inte äta kolhydratfritt heller..för jag har inte koll på vart toaletterna finns!
Mkt frustrerande!!

Nu får LCHF ligga nere tills jag kommer hem igen…

NancyAlke
0

En sak som jag är jättekänslig för är nästan alla sötningsmedel, så om ni brukar fuska med en lightläsk eller så… så kan det vara det.

Min mage verkar ha bestämt sig för att allt med kolhydrater är giftigt, får diarré av allt "förbjudet" som jag testat, men här om dagen reagerade den även på broccoli… hoppas DET går över.

Olivolja i för stora mängder är inte heller nån höjdare, däremot kan jag lätt käka 100 g vitlöks- eller kokossmör utan problem.

Margareta
1

Sötningsmedel är som laxermedel… det är allmänt känt….

Numer pensionär i Nynäshamn

Rita-S
0

jag får samma problem av att dricka kaffe, så det är nåt jag undviker. Direkt ont i magen och snabb-mage.. koffein har den värknaden på mig iaf

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Anterrabae
0

av kaffe? Det har jag inte hört förr.. Iofs så dricker jag inte kaffe själv av andra orsaker.. Så jag har inte så stor koll..

//Ida

Rita-S
0

ja jag vet ju inte om det är så koffein är för alla, men det värkar så på mig iaf :)

Rita-S
0

Vart får man tag på kokosfett förrästen?

NancyAlke
0

se inlägg 11

Tilda-T
0

Hos mig är det fettet som orsakar diarrer och det  så fort jag äter för mycket av vare sig smör elleer cocosfett. Men det gäller att hitta den rätta mängden för det fungerar också som "smörjmedel"

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ulf-S
0

Jag undrar om det inte kan vara att många är glutenintoleranta utan att veta om det?

Är man glutenintolerant skadas tarmslemhinnan och det tar tid innan den läker, flera månader eller längre om man ätit vete och sådant i många år. Minsta lilla bulle kan sedan ställa till med problem som man inte upplevt på månader eller år. 

Är man glutenintolerant och dessutom äter mjölkprodukter får man ofta en sekundär laktosintolerans som brukar försvinner när man skippar gluten. Mycket fett orsakar också problem.

Jag tror inte riktigt på att folk är känsliga för fett (det är ett essentiellt näringsämne som vi kan bryta ner) utan att fettproblem beror på att tarmen är extra känslig. Och varför är den extra känslig? Oftast för att vi ätit fel.

Samtidigt vill jag förstås slänga in en brasklapp om att besöka din läkare om du har problem!  Flört

Anterrabae
0

Ulf: väl skrivet..

Tror oxå att många är glutenintoleranta.. Vet att jag själv är det.. Även laktosintolerant..

Visst orsakar intoleranser direkta skador på tarmarna som tar tid att läka.. Men jag tror även att många som har problem även har enzymbrist till följd av ett stressat system. Kolhydrater stressar som vi vet..

Det är då, när kroppen inte har tillräckliga möjligheter att bryta ner tex fett som vi får magont och diareer…

Och precis som TildaT skriver, man måste hitta balansen för vad man klarar just nu..

F.ö. har min mage pajat ur fullständigt.. Jag är inne på andra dagen utan att kunna äta. Mår sååå illa. Sen kl 11 i går fm så har jag ätit en omelett.. två koppar mjölkbaserad "kaffe utan kaffe" med grädde. smör och kokosfett och magknip och illamående som resultat.. en igår vid 13 och en i morse 7,30

Försökte mig på en bit ost.. men det gick inte att få ner.. *urrk*

//Ida

Mona-Stina
0

Jag har minskat på kokosfettet, nu är magen som den varit tidigare.

Tack för råd och stöd. Nu blir det lite mindre klickar i teét och bara två gånger om dagen.

Anterrabae
0

Skönt att det löste sig Mona-Stina…

//Ida

NancyAlke
0

Anterabee… med tanke på dina intoleranser så borde du skippa allt mjölkbaserat ett tag, och eftersom du reagerar på fett, så får du nog snällt dra ner på det också… Det är ju bättre att du får mindre energi än ingen alls som det är nu, när du inte kan äta alls.

Jag tror att det är dina intoleranser som skadar tarmen så den blir sjuk av fett…

Det blir till att leva på te, kött och snälla grönsaker ett tag serru Räcka ut tungan

Anterrabae
0

Nancy: Fettet har funkat helfint fram till igår.. men däremot går mjölkprodukter bara bra i perioder. Nu är en period jag får vara försiktig. Men det jag känner är inte som laktosintolerans.. Kunde få i mig lite fil med ingefära… och då lugnade magen sig lite.

Kött går inte alls.. Klarar inte av tanken på de ens. Likaså ägg.. Brukar alltid klara räkor.. men inte ens det.. Fast föda känns inte som någon hit..

Fick ett tips om fiskekakor, det ska vara milt. Jag testade (med en kraftigt reducerad färs, sparde bara det som jag absolut måste ha i.. stekte lite och åt. Nu mår jag värre än innan jag åt något alls.

Jag börjar misstänka att det är "baksmälla" från förra veckans besök i Norge, med de medföljande avstegen, de var inte så stora men det räcker tydligen. Två dagar efter senaste avsteget så började illamåendet. Höll ett par dagar och gick över.. Började igen igår i samband med huvudvärk. Idag är huvudvärken borta (än så länge) men illamåendet består.. Smör går inte alls…

Lågfett och absolutingakolhydrateralls.. Funderar på att koka hönsbuljong… Kokt höns är lätt att äta.. det kanske kan funka..

*gnäller* min mage…

//Ida

NancyAlke
0

Det låter lite som det jag drabbades av i början av året det där… Här skrev jag om det.

Jag har fortfarande en del av det där kvar och min teori är följande:

Det tar ett halvår för kroppen att ställa om helt till fettdrift. Fram till dess så är den glad för all energi den får och man har en rungande aptit. När kroppen så har ställt om, ja då vill den bara ha det den behöver och då börjar den protestera när man försöker stoppa i den för mycket.

Jag äter nu väldigt lite… Frukosten består ofta av turkisk youghurt, eller avocado. Jag äter brieost, en bit eller två till lunch och så äter jag ofta något lagat till middag, men det blir inte mycket. Något som min kropp gärna vill ha, som jag kan äta mycket av, det är en modifierad grekisk sallad på följande:

röd och gul paprika
en gurka
i bland en tomat
lite sallad
purjolök ibland
en hel förpackning fetaost
några nävar svarta oliver
ett gäng caschewnötter
lite jungfru olivolja över (ibland ganska mycket när jag känner för det)

Den sallade kan jag leva på några dagar och det känns som om det är något i den som jag behöver, för jag blir pigg av den lixom.

Anterrabae
0

hmm ja kanske att det är så.. vi får se. Är det konsekvenser av avsteg borde det ge sig relativt snart.. Under tiden får vi se jag får äta/dricka det som går helt enkelt..

Fisk i ugn utan kryddor borde vara snällt.. Ska koka buljong i em.. då får jag iaf i mig näringen..

Din sallad låter god.. även om jag måste skippa nötterna, de triggar mitt beroende BIG time. 

Just nu håller jag mig nog till flytande föda..

//Ida

[linda-pinda]
0

Hej!
Tänkte bara meddela att lite drygt ett dygn efter sista kokosfettet blev magen som vanligt igen. Nu ska jag testa igen, men i mindre mängder. Ingen annan typ av fett verkar ha den här effekten på min mage. Kokosfettet är väl extremt smörjande eller så… ;-)
Ha det - och tack för all användbar information och erfarenheter som alla delar med sig av här!
/Linda

Margareta
0

Jo kokosfett är väldigt smörjande och det är bra för oss med väldigt trög mage… man får pröva sig fram!!!

(Har ni hört den kommentaren förrut?)

Numer pensionär i Nynäshamn

odezza
0

Min standardlösning när magen inte uppför sig som jag vill är kokosmjölk… för mig fungerar det både vid illamående och diarré… magen lugnar sig, vare sig det är det ena eller deta andra…

Jag brukar koka upp en burk, och ha i två bitar mörk choklad, gärna 85%…

Men jag vet inte om det fungerar, om man är känslig för kokosfett… som Margareta säger, man får prova sig fram!

"still lost in space and time"

[linda-pinda]
0

Japp! Alla får testa sig fram!
Jag gick ut lite väl hårt skulle jag tro. ;-) Man vill ju så gärna få alla de där fördelarna på en gång, eller hur!? Jag har varit trög i  magen hela mitt liv, så jag tar tacksamt emot en förändring på det området - dock inte fullt så kraftigt som de senaste veckorna ;-)

För min del är det kanske även en kombiantion med en enorm ökning av antalet druckna tekoppar; från typ 3 i månaden till 3-4 om dagen (kokosfett i en eller två av dem)… *hmmm* Jag har varit småförkyld och frusen senaste tiden, så därför har jag värmt mig med te. Känner mig öm i njurtrakten också - kan te ha den effekten om man inte är van att dricka det?

Man lever och man lär!
/Linda