Akut recept på torskfile....
Hitta torskfileer i frysen och skulle vilja göra dom i ugn. Alla tips välkomna!!!
Jag brukar göra en jättegod gratäng. Kanske inte helt strikt men ändå.
Lägg fisk i form. Häll en burk hela tomater runtomkring. Blanda grädde med lite kaviar, pressad vitlök och dill och häll över. In i ugnen tills fisken är klar.
Jag brukar ha fryst fisk och då tar det kanske 40 minuter på 200 grader.
Grädde, paprika, lök och vitlök, cayenne, samt salt och peppar och in i ugnen.

Tackar för tipsen.
Kommer ihåg en annan liknande variant där man lade i några fiskblock, bättre med filé troligen sedan hällde på en smula mjölk (läs grädde), purjolök, salt, peppar och in i ugnen. Lite vitlök kanske hade varit gott men inte testat, vitlök fanns väl knappt i sverige när min kusin lärde mig receptet. 
Väldigt gott och framför allt så enkelt att det väl knappast kan klassas som matlagning. Gräddstuvad vitkål eller blomkålsmos till kanske.

😃 Det får det bli nästa gång.låter busenkelt. Har ingen purjo hemma. Ligger lite lågt med vitlök …luktar ju redan keton så det räcker
och vill man göra en liten syrlig torsk i ugnen som jag vann första pris i en Arla tävling för 30 år sedan…
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF

#6 Telepati?? Med tanke vad jag hade hemma i kylskåpet valde jag just det receptet!!!!! Ingen dill, men ändå. Läste oxå att den vunnit pris en gång. Tar smörfräst spenat men lite parmesan på till. Luktar så gott, färdigt om en liten stund….

Min favo på fiskblock;
Tina ett block så man får fileerna och lägg de i en smörad form, salta peppra, sen kör jag in de i ugnen på rätt hög värme i en kvart.
Under tiden hyvlar jag ost och skär en tomat i tunna skivor samt finstrimlar purjolök.
Lägg purjon på fisken och sen tomatskivorna, sprutta på lite citron och täck sen allt med osten.
In i ugnen igen i en kvart.. servera med grönsaker!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Firren blev mkt god,var osäker med ost till fisk. Ska testa era andra tips senare. Fiskblock el färsk , tar vad jag har, kan tro recepten funkar med vilket som.
Fisk, speciellt fiskfilé är den lättaste maten som finns. Man kan blanda vad som helst bara man har grundkunskaper i kryddor och örter. När jag plockar upp fiskfiléfrån frysen så sätts fantasin i gång. En gång gör jag med tahini och chili , ibland med grönsaker och indiska kryddor och en annan gång med provenceörter etc etc. Ett tips om man lagar fisk i tomatsåser eller med tomater är att använda torkad lime genom att mala en styck torkad lime och strö på rätten de sista 5 minuterna eller varför inte lökskivor med summak? Man får testa nya kryddor om man vill.