Vegan LCHF= pH Miraklet
Efter 2 år med LCHF kost har jag bestämt mig att sluta eller rättare sagt förändra min kost, eftersom det händer ingenting på vågen. Min vikt är fortfarande är samma som 2 år sen.
Ibland hade jag lust att sluta helt och hållet med LCHF, men faktiskt jag mår bra att äta så här och mina blodvärden är väldigt fina. Men varför mina extra kilon vill inte försvinna?
Jag har sökt på Internet efter nya kunskaper och hittat en ny väg. Jag kommer att förändra min kost, dvs kommer att minska äta animaliska livsmedel och istället äta mera härliga grönsaker. Fett kommer jag att äta som förut, men ej smör, istället blir mera kokosfett och olivolja.
Den nya vägen kallar jag pH-Miraklet. Här kan ni läsa mer om det: www.dorimax.se /pH-Miraklet
http://www.phmiracleliving.com/
Jag som var köttätare kommer vara mer eller mindre vegan, eftersom jag måste få bort animalisk protein, mjölkprodukter från min kost.
Egentligen LCHF kost liknar väldigt mycket ph balans/mirakel kost, eftersom på båda ställen får man inte äta kolhydrater, frukt.
Skillnaden är att pH kosten tillåter ej animaliska livsmedel, kaffe, vin, mm, sådan mat som skapar en sur miljö.
Istället ska man äta mat som ger basisk miljö, som tex, avokado, olika groddar, gräs, grönsaker som hälst ska vara okokta för att bevara vitaminerna, enzymerna.
Vad har ni för åsikter om det?
Har ni någon vegan LCHF recept?
I denna tråd kommer jag att rapportera mina hälsovinster.
Faktiskt redan har jag några hälsovinster: är mycket piggare och ryggvärken ett minne blott sedan har jag börjat dricka en grön drink, som kallas SuperGreens.
http://www.innerlightinc.com/EUROPESE/Home.aspx?ID=258195
Kostdoktor har skrivit faktiskt om att Vegetarisk Atkins gav bra resultat.

Lycka till och se upp för B12-brist.
Självklart ska du välja det du tror på! Och förhoppningsvis så mår du bra på kuppen:) Jag vet inte hur din LCHF har sett ut, vare sig i val av livsmedel eller mängd, så det är svårt att veta varför du inte gått ned i vikt under två år.
Du frågade efter åsikter:
Vad gäller din länk nr två så har jag inte läst igenom den jättenoga, nu väntar kudden på mig… Men den gav mig lite obehagliga vibbar, utan att det för den skull måste stämma. En del kallar oss här för "religiösa", "fanatiska" osv men det är inget mot vad den webbsidan ger intryck av att stå för. För mig så verkade den oseriös, kommersiell och smått religiös i sitt tal om mirakel, barn som blivit botade från typ 1 diabetes, försäljning av saltspray mm.
Jag har en fråga också- varför skulle du gå ned bättre i vikt genom att äta basiska livsmedel?
Du skriver att du måste få bort animaliskt protein och mjölkprodukter ur kosten- varför? Enbart för att dessa livsmedel anses försurande? Tror du att stenåldersmänniskan var försurad, eftersom h*n åt kött?
Skulle det vara bättre att ha en basisk miljö i kroppen? Enligt mig mår kropp och själ bäst av balans och harmoni, och då behövs lagom stora delar av båda sidor- surt och basiskt också…
Och om denna slags kost inte inbegriper kolhydrater, och man samtidigt inte äter animaliskt protein/mjölkprotein… Vad äter man då? Varifrån får du ditt protein, om du inte tänker äta kolhydrater?
Hoppas att du kommer må bra och nå dina mål, lycka till!!
PS: Jag läste mer på första länken, och de skriver detta:
"Vilka kännetäcken har en försurad kropp?
trötthet, stelhet, benskörhet, reumatism, allergi, sköldkörtel problem, migrän, huvudvärk, magsår, magproblem, övervikt, svampinfektioner, sömnstörningar, dålig hy, mm"
Vad har de för stöd för dessa påståenden?
De har i dessa symtom lyckats rada upp så många skilda åkommor att så gott som "alla" skulle kunna läsa och tänka att "aha, jag är nog försurad eftersom det och det och det stämmer in"…

Ska du käka gräs?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ph-balans är bara bluff!
"I levande vävnad förhindrar buffertsystem kraftiga pH-omsvängningar som annars skulle leda till att vävnaden dör, eftersom kemiska reaktioner i levande varelser ofta är pH-beroende. Exempel på naturliga buffertlösningar är senap och blod.
Eftersom buffertsystem kan reagera med både hydroniumjoner och hydroxidjoner, förhindrar de att halterna av dessa jonslag förändras i någon större utsträckning i till exempel människokroppens vätskor. Om en droppe koncentrerad saltsyra skulle tillsättas en liter rent vatten skulle koncentrationen hydroniumjoner stiga ungefär 10 000 gånger. Om man skulle tillsätta samma mängd saltsyra med samma koncentration till en liter blod skulle hydroniumjonkoncentrationen ändras med mindre än 1 %.
Detta visar hur effektivt buffertsystem blod har och hur viktigt det är för levande varelser. Det mänskliga blodet har ett pH-värde på 7,4; om detta värde faller under 7,0 eller överstiger 7,8 skulle ett livshotande tillstånd råda."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Buffertf%C3%B6rm%C3%A5ga
Som sagt.. om du får högt eller lågt ph i blodet så blir du inte sjuk.. du dör!!
"För nördar, kroppens pH"
http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/f%C3%B6r_n%C3%B6rdar_kroppens_ph
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det finns ingen vetenskaplig bakgrund till att olika sorters mat påverkar kroppens pH-värde, som är självstabiliserande. Det är vegan-propaganda för att få folk att undvika kött. Det har diskuterats om det flera gånger på KiF bakåt i tiden. Det går att söka upp de diskussionerna. Klarar inte kroppen av att hålla uppe pH-värdet dör man, man får inte diffusa besvär.
Personligen tror jag att magnesiumbrist orsakar trötthet i många fall, och då hjälper det förstås att äta groddar som innehåller mycket magnesium.

Finns ju lite kul att läsa om denna killen på nätet!!
Inte känns det som om jag skulle köpa något av den killen iallaffall!!
"He claims that "degenerative illnesses are caused by micro-organisms and that disease comes from within and not from outside the body."[18] The claims underlying alkaline diets like Young's are believed to be medically implausible, and there is no scientific evidence that such diets are beneficial.[19] According to the National Council Against Health Fraud, a 2005 MEDLINE search indicated that Young had not published any research in recognized scientific journals, and that none of his graduate degrees was from an accredited educational institution."
"Live blood analysis is primarily used by alternative medical practitioners who claim it to be a valuable qualitative assessment of a person's state of health, represented by the amount of pleomorphic degeneration or regeneration in the biological terrain.[2][11][11][22][23] Live blood analysis lacks scientific foundation, and has been described as a fraudulent means of convincing patients to buy dietary supplements and a medically useless "money-making scheme".[21][24][25] Live blood analysis has been described by the U.S. Department of Health and Human Services as an "unestablished laboratory test", or test that is not generally accepted in laboratory medicine."
"Legal issues
In 1995, Young allegedly drew blood from two women, told them they were ill, and then sold them herbal products to treat these illnesses. He was charged with two third-degree felony counts of practicing medicine without a license, but pled guilty to a reduced misdemeanor charge.[18][21] Young argued that he had never claimed to be a medical doctor, that the women had entrapped him by asking to be part of his research, and that he "looked at the women's blood and simply gave them some nutritional advice."[18]
In 2001, Young was again charged with a felony in Utah, after a woman suffering from cancer alleged that he told her to stop chemotherapy and use one of his products to treat her cancer instead. Subsequently, when an undercover agent visited Young, he allegedly analyzed her blood and prescribed a liquid diet. The case was taken to preliminary trial, but charges were dropped after the prosecutor stated that he could not find enough people who felt cheated by Young. Young himself dismissed the arrests as "harassment", and stated that they were a factor in his move to California, "in part because the legal climate here is more tolerant for dietary researchers such as himself."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Lycka till… läs det vetenskapliga om det ens finns något…
Tack för era kloka kommentarer.
Amerikaner känns ofta fanatiker, oseriösa som Magma säger.
Men tänk på "vår" Annika, hon uppfattas likadant för alla professorer, läkare, SLV, dietister, och för vanliga folk som inte har testat LCHF.
Denna kille som heter Dr. Robert O. Young har samma bekymmer som Annika. Han går emot strömmen. Han är en blodforskare, mikrobiolog med många års erfarenhet. Han analyserar levande och torrblod under ett mikroskåp. Patienten kan se med blotta ögon vad som pågår i blodet. Jag har själv gjort en sådant i Budapest. Bifogar några bilder.
Dr. Youngs teori är att bakom alla sjukdomar finns en enda problem. Kroppens ph balans är inte i balans. Den är försurad. (Annikas teori är att äta mer naturlig fett o det fungerar.)
Vår moderna kost (halvfabrikat, snabba kolhydrater) gör oss att vi äter mer "sur" mat och för lite basisk mat. Sur mat betyder inte att själva maten är sur, endast när den bryts ner i magen/tarmen. Tex citron och grapefrukt i själva verket är surt, men i kroppen blir basisk.
Flesta frukt innehåller mycket socker. Mjölk innehåller mjölksocker. Mjöl, stärkelse innehåller socker. Detta socker förändrar balansen mellan sura och bas i kroppen. För att blodet ska behålla sin ph som är 7,345 gör att kroppen tar bort Mg, K, Ca från sitt eget förråd, för att balansera denna obalans som uppstår ner sockret ska brytas ner. I Sverige dricks väldigt mycket mjölk, men en då har vi en hög benskörhet.
Kroppen lakar ut sina reserver som finns ofta i skelettet. När det finns för lite, då blir vi sjuka.
Ofta kan man konstatera Mg brist hos de som har hög Blodtryck.
Hur många av er levt under långt tid med den uppfattning, att fett (naturligt) är farligt? Myndigheterna säger det fortfarande, men många börjar fråga sätta det när man ser resultat.
Varför kan man inte ge en chans till pH Miraklet? Tänk om! Det gjorde vi med SMÖRET.
Det finns fortfarande ingen forskning på att LCHF är en bra metod för hälsan, men de som blev hjälpta av kosten vet att det fungerade. Forskning kostar. Flesta forskning bekostas av industrin. Dr. Youngs forskning bekostas inte av någon margarin eller brödbolag.
Jag personligen har träffat ungrare som har blivit av med sina krämpor, allergier, vikt när de har förändrat kosten och har börjat äta 70-80% basisk föda och 20-30% sur.
På den här bilden kan ni se röda blodkroppar som omringar den vita
När jag satt hos Dr. i Budapest och tittade på mina blodkroppar, mm började små svarta prick springa runt i blodet.
Dr. frågade om jag har ätit kött eller ÄGG. Jag berättade att jag åt äggröra.
Då sa han att dessa små svarta, snabba prickar är bakterier som finns naturligt i ägg. Men det är ingen fara de dör när dem möter vita blodkroppen. Och det såg jag också. Den vita blodkroppen jobbar som än städare i blodet.
I blodet kunde vi se svamp också. Som flesta människor har vi Candida svamp, hud svamp, mm.
På den bifogade bilden kan ni se några såna, de syns knappt.
Här har ni en intressant artikel, från tidningen där Bo Zackrisson är chefredaktör.
Hej Dora,
För att du ska få med dig människor här att bli övertygade om något nytt så räcker det inte med att argumentera bra för sin sak.
Flera här har många års universitetsstudier och högskoleår bakom sig med rejält källkritiskt granskande inpräntat i sig. Så du bör även ge oss länkar till studier som bekräftar dina ord. hänger du med? 
Hej Calmare,
Eftersom jag är ganska nybörjare i detta ämne och saknar universitetutbildning, kommer jag att försöka skaffa länkar till studier, eller något som har mer bevis. Jag vill också känna mig säker på vad jag ger vidare.
Jag åker till Budapest i veckan och ska vara med på en konferens om pH-Miraklet. Tillbaka om 2 veckor.
För min egen del så är jag skeptisk och tror nog mer på det zepp skriver. Ph-miraklet verkar inte logiskt helt enkelt. Och jag väljer att tro på det som verkar mest logiskt och naturligt.
Förresten har det väl mer eller mindre fastställts vetenskapligt att det är D-vitaminbrist som är boven bakom benskörhet.
Var försiktig om du testar detta Dora. Huvudsaken är ju att du mår bra, så var uppmärksam på din hälsa.

"När jag satt hos Dr. i Budapest och tittade på mina blodkroppar, mm började små svarta prick springa runt i blodet.
Dr. frågade om jag har ätit kött eller ÄGG. Jag berättade att jag åt äggröra."
Undrar vad svaret blivit om du sagt att du åt kött? Att de små svarta prickarna är är bakterier som finns naturligt i ägg?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tror att svaret har blivit samma. Baciller, De är inte farliga, men de finns.
Vår friska kropp, kan ta hand om dessa små rackare.
All kött, ägg, mjölk, fisk innehåller olika sorters bakterier. Vissa är farliga, vissa inte, Tex kyckling kan innehålla salmonella som vi blir sjuka av.
Vi dricker pastöriserad mjölk.
När vi lägger laxen i frysen innan vi ska tillaga, ska vi inte tro att bakterierna är döda, Dem sover bara.
Flesta bakterier dör när vi tillagar mat vid 75grader, men vissa gör inte det.
Personer som har för lite vita blodkroppar är ofta sjukare än andra.
"Vita blodkroppar eller leukocyter är celler i blodet som ingår i kroppens immunförsvar för att skydda kroppen mot infektionssjukdomar. Vita blodkroppar produceras i benmärgen och återfinns i lymfknutarna och mjälten, samt ute i vävnaderna vid inflammatoriska tillstånd. Halten av olika vita blodkroppar kan mätas i ett blodprov för att se om en inflammatorisk process pågår eller om immunförsvaret är nedsatt.
Bara några procent av de vita blodkropparna finns i våra blodkärl, de flesta utanför blodkärlen i kroppens olika vävnader. Deras uppgift i immunförsvaret är att skydda kroppen och ta hand om bakterier, virus och andra ämnen som är främmande för vår kropp."
Kalk-Kurt? 
Nu har vi gjort en levande blod analys på min sambo också i Budapest. Hans blod var "sämre". De röda blodkropparna satt ihopp som en kedja-här kommer förklaringen till hög Blodtryck, många blodkroppar var vita i mitten som man kan hänvisa till vätskebrist.
I den torra analysen kunde man se vita prickar i blodet som förklarar man till för mycket protein. Det var någonting med lever också.
För att se sin eget blod i detta analys gör att man tänker på det mer vad som händer därinne och börjar tänka på vad man stoppar i sig.
Vi äter oss mätt på mat, men våra celler fortfarande är hungriga.
Soliga hälsningar från en översvämmande Budapest
Floden Dunau har inga gränser.

Benskörhet beror inte på surhet, utan på D-vitaminbrist och/eller höga kortisolvärden (bryter ner proteinskelettet i skelettet). Man har också visat att äldre som äter mycket fullvärdigt protein får starkre skelett.
Det hela är, som Zepp säger, en enda stor bluff….även om vissa delar är nyttiga (uteslutande av socker och spannmål).
På sikt kan man räkna med att få näringsbrister (omega-3, protein, A-vitamin, B12 osv).
Olika former av bakterier finns överallt…men det blir bara farligt då en farlig stam lyckas växa till sig onödigt mycket, vilket lätt inträffar då man tar död på deras snälla konkurrenter mha bakteriedödande medel av olika slag.
Hej Dora,
Jag har ingen uppfattning om PH-metoden som sådan, men vill gärna skriva ett inlägg om viktnedgång (eller snarare utebliven viktnedgång). Min resa med LCHF började i januari 2007 och jag kämpade tappert i dryga två år, utan någon som helst framgång. Sedan gav jag upp. Delvis. Jag började inte äta som jag gjorde tidigare, dvs fettsnålt och kolhydratrikt men jag blev liberalare i min kosthållning (en knäcke på kvällen - kanske en liten bit vitlöksbröd på restaurant, sådant som jag inte tillåtit mig tidigare). Under våren hände ingenting med vikten - jag höll mig ju i stora drag till kolhydratsnålt.
Men så den sedan mitten av maj har jag plötsligt gått ner drygt 4 kg och vad har jag då gjort? Jo jag har ätit mer vegatriskt/veganskt. Smör i mindre mängd än tidigare och olivolja i sallden (snålar inte). Ingen hårdost, men gärna fetaost. Mer sallad (bönor o majs). Jag har ätit fisk som tidigare. Jag har köpt havregrädde och soyayoughurt… osv. Utan att veta det gick jag över till Eco-Atkins (vilket jag sett när jag läst på Dr.As blogg). Och det hände något. Nu har jag legat still i vikt i en och en halv vecka, så jag ropar inte hej. Men efter dryga 2 år utan resultat är jag glad ändå.

Ville bara säga .. visst har det samband. Kalkar ju sjöar för dom är försurade. När jag åt för mycket tonfisk på burk fick jag sura uppstötningar .. fisk och konserver.. syrabildande. Många grönsaker är basiska och kött försurande.. Helt logiskt. Dessutom så passerar ju kött långsamare än grönsaker som inte är bra för tarmarna.

Hej Dora!
Jag tycker som du, man måste ge det man är intresserad av en chans. Men att säga sådana saker på detta forumet är, tyvärr, som att prata om LCHF hos livsmedelsverket. Man tror att man hittat svaret på allt i och med LCHF och hånar allt annat som bluff. Till stöd för detta kommer de med olika vetenskapliga referenser till studier som gjorts av människor som bara har en ensidig kunskap att dra slutsatser ifrån. "Fina" anses de kanske vara - men lika blinda för det.
Om man möter människor som blir friska med en metod - ska man inte bli nyfiken och pröva själv då? Eller måste man gå till vetenskapliga studier eller Wikipedia (som något slags facit) och sedan säga till den friske: "du har blivit frisk på fel sätt, det stämmer inte med Wikipedia!"
Har vi inte lärt oss någonting?
"Every point of view is a view from a point."
#24 - Jag tycker också att det är lite läskigt att vi litar så mycket på Wikipedia! Vem som helst kan skriva i Wikipedia! Vill jag, eller du, eller någon annan, skriva en artikel om lchf eller vad som helst så går det bra - och det inlägget blir alltså vinklat från mitt perspektiv. Jag kan dessutom gå in och ändra i andras artiklar (det finns de som ändrar nå't litet ord här och där för att djävlas).
(Sorry TS, detta hör ju inte till tråden)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#25 Wikipedia är långtifrån någon bra källa, och visst vem som helst kan redigera där, det är det som är poängen. Görs det en oseriös redigering där så rättas den så småningom. Det bästa är att precis som här förhålla sig kritisk till information och begära källor som stöd. På detta forum KIF, kan vem som helst registrera sig och börja smygmarknadsföra sin produkt, så får man inte göra på wikipedia. 
#24 Du verkar hela tiden skeptisk till LCHF som idé, det är bra, man ska vara kritisk, men kanske det finns andra forum som passar dig bättre? 
#24 Du är fri att gå till ett annat forum, om du tycker att folk är för mycket pro-LCHF här…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#26: Kanske det!
Suck.
Jag säger som Internettan… Har vi inte lärt oss någonting? Utan ifrågasättande hade inte LCHF funnits överhuvudtaget. Varför har ni sådant motstånd mot annat och andra metoder? Alltid är det någon, följd av några till som tycker att då behöver ni ju inte vara på det här forumet. Det är väldigt tråkigt med trångsynthet.
Diskussioner och öppna klimat för framåt.
#29 Fast om man får argument att "ni LCHFare är så fixerade vid LCHF" på KIF så är det väl inte så konstigt att svaret blir: kanske skulle du trivas bättre på ett annat forum?
Är man för ifrågasättande förstår jag inte varför man inte kan ta att folk har en annan åsikt än man själv? För det är ju oftast det som händer, att de som skriver något kontroversiellt kan inte ta de argument som finns emot och då börjar tala om att "LCHFare är så fixerade".
Är det verkligen en öppen attityd?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag är fortfarande i Ungern hos mina föräldrar. Här skulle än LCHF are stor trivas. FETT, FETT och áter FETT. Mina föräldrar slaktar gris och höns själva, gör egna korvar, fett och knapriga svál.
Idag gör mamma gulasch pá öppen eld i en stor gryta (bogrács) och jag gör en vegetarisk svartlinser soppa med broccoli, blomkál, mm.
Jag försöker hálla mig till min diet Eco Atkins/Vegan LCHF, men ibland är lite svárt.
Báde ekonomisk och praktisk. Just nu matpriserna i Ungern är nästan samma som i Sverige. tom dyrare. Tex SMÖR 200 gr kostar här 20kronor.
Kokosfett 400gr kostar 100kr.
Korvar, skink pálägg over 150-250kr/kg. Jätte dyrt. 
Ungrarnas timlön är ca 20-30 kr efter skatt. Ca 3000kr / mánad.
Nu förstár jag att de är tvingade att äta billiga margariner, potatis, brod, mm en massa kolhydrater. Kostpyramiden.
Som vegan eller vegetarian hittar man härliga grönsaker hos grönsakshandlaren, men de är inte billiga.
och du måste ha mycket grönsaker for att få tillrecklig med energi…trist att vi har sabotert folks eget livsgrunnlag med närodlat rimlig mat.Och att dom tvingas bli sjuka eftersom det som finns är billigt vetebröd.Jag läste en bok, Not on the label av Felicity Lawrence.Hon prater om platser i London, folk har jättelåg innkomst och ingen bra mat i närbutiken.Sverige har bra priser tycker jag, man kan få tak på mer kött etc och grönsaker ok priser.Och smör! Har danmark satt priset på smör upp?Som en anti fedme stategi,eller var det bare prat?
Jag tycker du har ett poeng med att vi inte kan vara jättekritisk om någon inte har perfekt rykte innan "etablissemanget". Men, jag tycker inte syre base har et stort värde som kostdirektion eller vad man kan kalla det.I staffan lindebergs bok (paleo) skriver han att magnesium brist orsaker benskörhet, och att när vi tar ekstra kalk blir det faktisk sämre.Kommer inte ihåg allt men det var övertygande och intressant, D vitamin har också en roll.(Jag tycker han har mycket bra men ser själv att jag måste ha mjölkprodukter.Svårt med paleo att äta varierat och bli mätt.)
Dietter basert på blodprovanalyser etc kan lätt få en imponerande "look" med alla sina grafer teorier och bilder, men jag blir skeptisk.Det blir vel mycket science som man inte kan motsäga som "vanlig person"-han har en makt med sin kunnskap och det blir svår balans.Keiserens nye kläder..?
(HC Andersen?)
Idag hittade jag nya alternativa ungerska produkter här i trakten direkt frán tillverkaren som är bra för vegetarianer, som tex eko dinkelvetekott, Den har högre protein inneháll än animaisk kött. Den var riktig god, mycket godare än tofu. Den var marinerad och kryddad med starka "ungerska kryddor".
Butiken som jag har hittat idag var helt fantastisk. När jag gick ut frán butiken hade jag en hel banan kartong fullt med varor. Har köpt pá mig flera ekologiska ungerska produkter för att testa de. Har planer att handla mer sen och sälja i Sverige, men först vill jag visa upp de pá Allt för Hälsan i Stockholm i november.
Bra att du är glad.Men dinkel even om det är urgammalt är jo fortfarande vete…Nu kommer jag att vara tyst och lämna din övertygning i fred.lycka till! Det fungerar vel for vissa, men själv tror jag riktig kött och fisk- är mycket viktig, och all mjölmat dårlig.
Din mammas mat värkar fantastisk, jag skulle älska att vara där och prova den!
#33 Åh vad roligt om du ville sälja sånt här i Sverige. Jag skulle garanterat vara intresserad.
Lycka till med din nya diet, jag tror inte det är farligt att INTE äta kött, bara man lär sig äta så man får i sig allt ändå.
(Äter själv bara fisk och räkor i kött-form)
Dora! starkt gjort av dig måste jag säga, strunta i alla som säger att det inte är vetenskaplig bevisat. är ens LCHF det? nej, men vi testar det ändå! och vi tycker att det fungerar eller hur?
Jag är själv vegetarian som precis börjat äta fisk. recept som jag ändå kan föreslå som är veganska är tex: groddar (som du använder som spaghetti), tomatsås av tomatpuré, lite kokosgrädde(den i tetrapack), samt vatten och kryddor. blanda och låt sjuda.. jättegott om jag får säga
sen en fråga; äter du eko-sojafärsen som säljs i hälsobutikerna? av den får man många receptidéer t ex =)
#36 Jag håller med, lchf är väl inte vetenskapligt bevisat och dessutom säger många läkare att det inte är bra, men vi som testar tycker det.
Så prova du, Dora, funkar det inte så är det bara att lägga av.
just det, du får gärna berätta hur din förfinade lchf-diet (?) påverkat dig positivt/negativt

#36, 37 Jag tycker allt att LCHF är bevisat någorlunda (mindre åderförkalkning av mättat fett, inga folksjukdomar hos köttätande naturfolk men däremot hos spannmålsätande dito…vad mer behövs?), och har dessutom evolutionsteorin på sin sida.
förlåt men …??

#40 Inte behöver du ursäkta dig.
Hej,
Nu är vi tillbaka från semestern. Som sagt tidigare, är inte så lätt att äta ekologisk, vegetarisk näringsrik mat i Ungern eftersom allt har blivit så dyrt. (Dock inte stark öl eller viner.)
Här hemma frossar jag i mig Avocado, tomater, gurka, sallad, pumpafrö, kallpressade oljor, koksfett, mm, och för tarmbakteriernas skull äter jag hemlagad surkål.
Mamma lärde mig göra hemlagad syrkål när jag var hos henne.
Recept: Lägg skuren vitkål i en skål, häll över saltad (Himalaya salt) kokt vatten, lite kumminfrö, och ev. dillblad. Åvanpå dessa ska du lägga över bröd, helst bröd utan jäst. (jag bakade några dar innan bröd på endast Dinkelvete) Brödet ska täckas av vatten.
Lägg någotsort "lock" på skålen, det kan vara en dyk och ställ skålen i solen några dagar, 3-4.
Sedan släng bort brödet (ta bort försiktigt) och ställ skålen i kylen.
Detta kan man göra med västerås gurkan också. Men skär några snittar i gurkan på längden.
Hälsovinster av pH-Miraklet: pigg hela tiden, sover bra på nätterna, mindre timmar behövs än tidigare, allmän frisk
Vikten har börjat röra på sig.
Start vikt i maj 87kg, idag 83,7.
och det kan inte vara vatten förlust som hos flesta när man plockar bort kolhydraterna.
Varje dag dricker jag minst 3l vatten med SuperGreens och Prime PH i.
http://www.innerlightinc.com/EUROPESE/Family_SuperGreens.aspx?ID=258195
(priserna är billigare om man är medlem)
Bra att du mår bra.Använder man alltid bröd till jäsningen eller kan man göra det på annat sätt?
När man bakar bröd på traditions sätt, brukar man använda jäst för att "få" upp brödet.
Om man inte gör det eller jästen dör, då blir det inte gått.
Men jästen är en sort svamp och de som har problem med det mår bättre att låta bli.
info om jäst: http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4st
När jag bakar med Dinkel då använder jag vanlig bikarbonat som hjälper degen att få en bra konsistens och få en basisk bröd.
Men LCHF are äter inga bröd, därför finns inte stor risk att man får i sig för mycket svamp.
Jag refererte till din surkål..Har presis köpt en burk och blev rädd det var gjort på jäst från bröd (spannmålallergi/celiaki) mejlade produsenten,och fick svar att enbart kryddor och grönsaker används.
Proteinet från jäst = spannmål.Lurig! Finns på konstiga platser.

Vilken intressant
tråd. Känner igen. Måste sett den tidigare men flyktigt. Måste haft ont om tid den gången. Förstår inte att jag inte skrev något så man kunde återkomma via minainläggfunktionen när nya inlägg dyker upp. Hade bokmärkt, det var så jag hittade tråden igen. Men är dålig på att komma ihåg och kika i bokmärkt. Nu var jag i alla fall där (letade lchf-bröd) och såg samtidigt Doras tråd. Nu är det skrivet i tråden också. Det var det ju innan, men ej med birmatangenter. Missar nästan aldrig nya inlägg utifrån mina-inlägg-funktionen.
Tyckte det här var intressant. Somliga teman fastnar man extra för. Detta var ett sådant. Finns egna beröringspunker relaterat till noll viktminskning med lchf samt till (f.d.) vegetabilisk kost. Vill inte tappa bort tråden igen. Ska även läsa den noggrannare.
Dora - hur går det?
Internettan - jag vill gärna att du är kvar på forumet.
Mvh birma

birma:
Tack, det var snällt sagt. Jag är kvar - har ohjälpligt fastnat.. 
Hej Dora!
Jag tänker också börja med denna metoden. Dock tänker jag fortsätta ätta kött, jag är väldigt storväxt och tränar mycket. Behöver protein och aminosyrorna därifrån. Men har beställt Ph-kalk tillsammans med blåbärspulver, nässelpulver, nyponpulver och Aloe Vera för bättre näringsupptag då det rensar tarmarna.
Skulle du kunna berätta vad doktorn i Ungern sa till dig? Hur du till exempel ska äta och vad som kommer förbättras av att förbättra Ph miljön i kroppen?
Du skulle ju uppdatera oss om hälsovinsterna?