Fiskburgarna fastnar!
Fiskburgare har blivit en ny familjefavorit. Problemet är att de alltid fastnar i botten när jag steker dem! Från början panerade jag med nöt- eller solroshack men det blev bara en massa bränt i botten.
Jag steker i en blandning av smör och kokosfett. Det är framför allt när jag skall vända dem som det blir problem.
Tips?
Ha ganska låg värme och låt den ligga kvar på den första sidan tills den är ordentligt brynt och har "slutit sig".
Värt att testa! Skall jag ha fett även i dem tror du?
Jag använder bara laxburgare, och de klarar sig utan fett i, men jag vet inte hur det är med magrare fisk.
Har du något smaskigt recept, förresten? Lax är i och för sig bra, men man kan ju variera sig
.

Tror det blir kanon med lägre värme…vill minnas att fisk är som ägg ska typ bara koagulera, mindre värme på plattan. Buon appetito.
Jag provar. Har också gjort laxburgare och det brukar inte fastna.
Mitt "recept" är så här;
Jag blandar en neutral fisk som t ex torsk med lite annat, idag blir det t ex en bit hällefilé, några räkor, en bit varmrökt lax. Ett ägg, lite pofiber och en gnutta psyllium (för att få dem att hålla ihop). Tror jag prövar med lite smör i dag också eftersom det inte är så fet fisk.
Salt och peppar förstås, lite chilipeppar tror jag passar idag också för jag har gjort en kall sås på C.F. med pyttelite majonnäs, hackad spenat, citrontimjan, gräslök, persilja, citronskal och vitlök.
Annars gör jag ibland en "hot" kall sås med paprika, cayenne etc. Eller en varm ört- och smörsås. Då kokar jag buljong på räkskalen och använder som fond. Kokar med lite rotfrukter, mixar allt, späder med vitt vin, grädde, örter, smör och reder av med en äggula.
En "hot" varm sås kan man göra med tomatkross, vitlök och heta kryddor.
Ah, ska prova med psyllium i nästa gång.
Hmmm, det blev inte så mycket bättre. Trots både smör och grädde i smeten och låg värme så fastnade mycket i grytan i alla fall.
Vad skall jag prova nu?
Men goda blev dom - allt gick åt. Underbart att se den yngste (som inte är fisk-fan) fullkomligt vräka i sig burgare!
Jag brukar också göra fiskbiffar hela familjen älskar dem, brukar göra på vitfisk och hackade kräftstjärtar och kryddor. Jag pressar dem fasta i en hamburgerpress och steker i smör i nonstickpanna, har inte lyckats med dem i gjutjärnspannan…Har provat olika varianter med o utan ägg, husk o dyl, men nu blir det bara fisk:) funkar jättebra om du pressar dem.
Som sagt det kan ju bero på vad du använder, tror inte grytor blir bra.. Använd en ordentlig stekpanna med endast kokosfett, rejält med kokosfett :-) Så ska det nog funka galant, ska nog prova det själv och se om det funkar bättre för mig :-)
Nu bränner jag inget efter jag skaffat några keramikpannor. Steker jag borgare så lägger jag rejält med ghee på medelvärme.
Jag använder bara gjutjärn och rostfritt. Inget annat kommer in i mitt kök. Använder en gryta att steka burgarna i eftersom det stänker så mycket. Och den är väldigt instekt.
Men OK - nästa gång provar jag med bara kokosfett. Det är ju konstigt att laxburgare aldrig fastnar!
Jag har inte fått något att fastna i våran stekpanna som vi har hemma, men jag blev sugen på fisk så kanske ska testa att göra fiskburgare någon dag med, för det är ju bra att äta fisk ibland..
Jag har två gjutjärnspannor hemma, en gammal och en ny. Den gamla är slät i botten, i den fastnar inget nu efter jag slutat göra sås i den.
Den nya är inte slät i botten, i den fastnar nästan allt oavsett hur mycket smör jag använder. Den pannan är ungefär som sandpapper på ytan runt om (från gjutprocessen tror jag), även stekytan. Jag funderar på om den skulle bli bättre om den också var slät i botten, får köpa nåt slippapper och testa…
#14: Prova att steka in den ordentligt, det brukar räcka. Och så diska med förnuft och utan diskmedel.
#15 Hjälper inte. Den borde vara ordentligt instekt då jag varvar nya och gamla pannan och oftast steker bacon och ägg. Det fastnar som sagt inte i den gamla men i den nya och enda skillnaden förutom ålder är slätheten i botten. Diskas bara i varmvatten. Har tom en särskild diskborste för pannorna så det inte ska komma diskmedel i dem…
#16: Det blir den inte instekt av
. Stryk baconfett, ister eller liknande över hela pannan och låt den stå i ugnen på 200 °C i ett par timmar. Kan behöva upprepas ett par gånger innan beläggningen blir riktigt bra.
Har gjort det också, flera ggr och det hjälper inte heller…
jag tror också att en riktig gjutjärnspanna håller bättre för just stekning än gryta, även om de är gjorda av samma material så är ju ytan på de olika grova beroende på vad det ska användas till, och grytor är inte gjorda för att steka i (enlig mig iaf hihii)