Hur mycket ska man äta??
Hej! Jag är helt ny här och har försökt leta lite info. Jag är 171 lång och väger 85-86 kg, och har tidigare ätit väldigt mycket. Och nu när jag har börjat med lchf så gick mina första tankar så, nu kan jag äta hur mycket jag vill. Men inser snart att jag kommer nog gå upp i vikt istället för ner… Jag försöker ligga under50 kolisar/dag. Vad bör mitt kaloriintag vara per dag? Eller är det något som jag inte alls ens ska fundera på? Har kört det här i fyra dagar, och den fjärdedagen var bra mycket lättare än de tidigare, mitt humör har blivit mer normalt och jag har inte ständig huvudvärk eller ont i benen. Tack:) Med vänlig hälsning, jonno

ät tills du är mätt!
Det jobbiga är att jag märker inte när jag är mätt, om du förstår hur jag menar:) Haha det låter som jag har något fel men det är bara så att jag känner mig väldigt sällan mätt. ! Kanske det blir ändring när jag fortsätter m lchf. För som det är nu kan jag äta å äta å äta. Blir lite orolig bara!
Har du tur så rättar det till sig. Om inte lär du märka på vågen om du äter för mycket och får göra nåt åt det då. Men det är onödigt att börja i den ändan, tycker jag. Säger en som inte heller blir mätt utan måste hålla koll.
Märker du hunger och att du inte är hungrig längre?
Jag har det likadant som du när det gäller mättnad. På julbord, när många med mig äter mer än vanligt, då kan jag också känna mig mätt, men sådana mängder mat kan man ju inte äta varje dag. Så när man får höra att man ska äta tills man blir mätt, så funkar ju inte det.
När jag började, så la jag upp en normal portion mat på tallriken och tog aldrig om. Alltså en köttbit på ca 150 g, ca 250 g grönsaker och ca 1 dl sås. Eller så kan man göra så att man äter som tidigare fast utan kolhydrater och lite mer fett. Jag upptäckte att jag kunde äta 4 skivor ost utan fralla till frukostfikat på jobbet och jag höll mig ohungrig lite längre tid än tidigare.
Så istället för att tänka att jag skulle äta mig mätt, så åt jag så jag klarade mig utan sug och hunger fram tills nästa måltid.
De första dagarna med bara lite kolhydrater är värst, men det blir bätte!
Lycka till!
När jag började med lchf så frossade jag i början, kunde inte låta bli all god mat. och jag tillät mig göra det eftersom jag har ett liv bakom mig där jag slarvat enormt med maten.
Efter ett par veckor så började jag dock känna mättnad innan det var slut på tallriken och då började jag med mindre portioner, som blev ännu mindre tills jag till slut äter min mat på assiette..
Jag tillhör dom som går upp i vikt av mejerivaror och måste strypa dessa nästan helt och hållet - om jag har gräddsås eller creme fraiche i maten så märker jag att jag gärna överäter- samma med att jag kan inte ha mjölk hemma, jag dricker upp den eller tokdrack kaffe då jag hade mjölk eller grädde i kaffet.
Så ta det lite lugnt i början för efter några veckor så kommer nog kroppen ändå att reglera intaget av mat- om du inte märker att kroppen är nöjd med mindre mängd mat så kan du bokföra vad du äter på tex www.minmat.nu eller www.dumbbell.se - de är båda gratis och då ser du vad du får i dig och vilka mängder.
Lycka till.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Och jag vill tillägga att det är vanligt att bli vrålhungrig i början, och rådet brukar vara: ät. Kroppen behöver vänja sig vid att det är fett som gäller numera.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag är också nybörjare och tycker att det är svårt. Märker nu efter två veckor är jag mycket mer mätt, nästan hela tiden. Däremot är det svårt att bara äta tills jag är mätt (när är jag mätt egentligen?).
Dessutom har jag små barn som jag vill äta med och äter därför många gånger när jag egentligen inte är hungrig, ex middagen. Dessutom så är vanan stor att äta regelbundet, därför blir det onödiga mellanmål (även om det är LCHF) bara för att jag är sugen eller för att jag alltid ätit så.
#8 Bebs743
om du känner att du MÅSTE äta när dina barn äter så ät då bara lite. Att känna sig mätt är vanligt och du bör vänta tills kroppen signalerar hunger innan du äter igen..
Många upplever att de måste äta efter klockan -prexis som du skriver - glöm klockan.. låt kroppen lära dig signalerna, du har en "klocka" på insidan
Lycka till 
#6 Jag har precis som du ätit väldigt slarvigt. Har aldrig lagat mat hemma under drygt 2 år. Ätit väldigt mycket mackor, McDonalds, pasta. Varje lunch på jobbet var antingen Max eller en pasta restaurang. Och då menar jag varje lunch. Men som exempel nu, har alldeles just vaknat, börjar jobbet vid 14. Jag är vrålhungrig och om jag ska göra mat så kommer jag ta 4 ägg, grädde till det. Turkisk yoghurt med nötter. Och det känns ju väldigt mycket men jag ska försöka känna av min mättnadskänsla och se om jag klarar det:-) Tack för svaren!
#2, #5, #8
Är långsamt!
Lägg ifrån dig besticken mellan varje munsbit.
Tugga, tugga, tugga. Känn smaker och konsister i maten. Tugga mer.
Känn efter efter varje munsbit om du fortfarande är hungrig.
Om den senaste munsbiten inte var riktigt lika god och trevlig som de föregående så är det ett tecken på att det räcker. Det brukar uppstå en speciell känsla i magen också; den kan vara svår att känna om man inte är "van", men den finns där, om än väldigt vag.
Om du tror att du antagligen är mätt - sluta genast äta. Ställ undan eller släng resterna.
Skulle det vara så att du en timme senare känner dig hungrig igen (verkligen hungrig, inte bara sugen pga tristess, stress, oro, glädje eller annan känsla) så får du väl äta igen. Och känn efter hela tiden.
Signalerna blir mycket tydligare när man lär sig lyssna på dem.
Tack för tipsen! Jag känner också att jag nog är på väg dig, att lyssna på kroppen. Jag läsen också i något inlägg att någon äter på assietter nu istället för vanliga tallrikar. Jag tror det också kan vara ett alternativ att äta mindre men ändå behålla den sociala biten och framför allt att inte göra det till någon grej inför barnen.
Men det är ett förändringssätt - svårare än att äta LCHF tror jag - att våga lyssna på kroppen, att äta mindre, att äta mer sällan.

#11, Himla rätt du har.

Mätt är man en timme efeter måltiden.
Ohungrig är man fram till nästa måltid.
Hungrig är bra att vara och helt naturligt strax före nästa planerade måltid.
Sugen är man när man går fram till kylskåpet och kollar om det finns något gott att äta.
Är man riktigt hungrig kan man äta nästan vad som helst, även om det inte är särskildt gott.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vill ni skilja på hunger och sug får ni hoppa över en måltid och känna efter hur hungern känns. Den känns i magsäcken och området runt omkring, den börjar dra och ha sig. Känns även lite hugg om man är riktigt hungrig vilket det inte gör när man är sugen. Ett annat knep är att prova dricka något varmt, örtte tex. Suget försvinner efter ett par minuter men det gör det inte vid hungern.
Tack för alla tips, och tack för det sista oxå :) ska pröva mig fram. Idag räknade jag för kul skull hur mycket ja åt. Det vart ca 2200 kcal. Ställer en snabb till fråga, äter varje morgon 2-3 DL turkisk yoghurt och egengjord müsli (pekannötter, valnötter, solrosfrön, pumpakärnot, linfrön och lite kanel) Är det en "vettig" frukost?
#16 tja, en ganska vettig frukost.
Om du klarar varm mat så är ju omelett med tex stekt svamp eller bacon otroligt mättande. Det kan ju vara idé att variera sig så man inte tröttnar på det ena eller andra.
kanske tillhör du de lyckliga som går ner i vikt fastän du äter mejeri, men om viktenedgången skulle avstanna så titta över dina mejerier.

#17 Gäller det även att man inte bör blanda i grädde om man gör äggröra? För när jag gör det, så har jag en halv DL grädde med 2-3 ägg. Ska jag undvika grädde i matlagningen? Hoppas innerligt att jag är en av de lyckligare ;-)
#16 Jag skulle vilja tipsa dig om att mata in vad du äter på dumbbell.se och se hur det ligger till. Får du all näring, dvs mineraler och vitaminer som visas i grönt så är det en ok frukost annars ta ägg och någon skiva gul/röd paprika istället. Ägg är nyttigare än yoghurt. Jag har sen Jan börjar prioritera, dvs ju mer vitaminrik en vara är desto längst står den i min lista.
#18 Det är lite skillnad på att basera en måltid huvudsakligen på mejerier och att ha mejerier som en delmängd av en måltid.
Huvudsakligen kan många ha problem med. Jag tillhör de som inte tycker att det är vettigt även om man inte har problem, det gör att man äter mindre av maten, som vanligtvis ger mer näring.