Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-kötträtter
Läst 10363 ggr
hjarterdam
0

Behöver tips om "lyxig" kötträtt att bjuda på

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag och pojkvännen äter enligt lchf. Jag en aning mer strikt än vad han gör. Han fyller snart år och jag skulle vilja laga någon god middag innehållande kött. Vill helst inte ha allt för dyra ingridienser men ändå att det ska kännas lyxigt. Tar gärna emot tips om tillbehör också:) Grönsaker är inte riktigt pojkvännen favoritmat så finns det något som inte känns så "grönt" så är det positivt ;)

Magica1970
0

Fiskgryta och aioli är alltid rätt (om ni gillar fisk d.v.s.). Blir lite extra festligt när musslorna ligger i grytan med skal. Rostas är annars ett väldigt fint kött (som rostbiff fast billigare och bättre). Till det en blandsallad med nötter och parmesan.

DesK
0

Rostbiff och om du kan tänka dig att steka den nästan helt igenom i ugnen innan du marinerar den kan du använda exempelvis ytterlår till den. Som tillbehör föreslår jag en gratäng av rättika. Ska finnas recept här men hittar det inte nu men den görs på samma sätt som potatisgratäng.

/Désirée

MimLan
0
misty09
2

Köp en fläskfilé eller fläskytterfilé. Skär den på längden runt, runt, runt så det håller ihop och blir en platta. Bred på valfri mjukost/dessertost ( gärna smakrik vitlöksost) Rulla ihop igen som en rulltårta. Klä hela filén med bacon. Börja med kortändarna och linda sen in resten i bacon. Stek filén på medelvärme så baconet blir lite knaprigt och förseglar filén så osten inte rinner ut.

Skär palsternacka i kuber(eller andra grönsaker om man vill) och lägg på plåt, ha på olja och valfria kryddor. Lägg filén i mitten. Stek i ugn 200° ca 30 min tills palsternackan är klar och filén också.

Skär upp filén servera med blomkålsmos/potatismos, palsternackan och skyn som bildas.

Detta är supergott, smakrikt och vackert. Har bjudit på det flera gånger och ingen tror att det är LCHF man äter.

Aliki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så många fina LCHF Mat-bloggar och nu kommer jag inte på en enda…

Du får Googla, kolla även silverkocken (bra mat om än inte LCHF)

JazzBass
0

Ribs är billigt och bra! Dock tidsödande. Här är ett recept för 2 pers:

2-3 långa grisrevbenssjäll av tunn sort, ca 600g per styck

Dry rub:
3 msk halvgrovt salt
0-3 msk muskovado- eller farinsocker
1 msk chilikryddblandning
lökpulver
spiskummin
svartpeppar
timjan
riktigt chilipulver eller cayennepeppar
vitlökspulver

Buljong:
3-4 dl rödvin
3 msk balsamvinäger
2-3 vitlöksklyftor, finhackade eller pressade

Blanda ihop kryddorna. Ovan ett exempel på lite kryddor jag brukar blanda. Jag har alltid haft i socker, en stor del av det rinner bort vid tillagningenmen man klarar sig säkert bra helt utan också. De kryddor jag inte har mått på kan du tillsätta enligt smak och tycke. Smaka gärna på kryddblandningen innan du använder den. Se till att få rikligt av kryddblandningen på den, gör lite mer om det skulle ta slut.

Ta en 60-70cm lång bit av en stadig och 40cm bred aluminiumfolie till varje revbensspjäll. Lägg revbensspjällen på mitten av foliebitarna i samma riktning som folien, och gnugga in kryddblandningen i dem. (Lägg mest på ovansidan, då det fastnar bäst på den sidan). Vik upp foliekanterna och förslut noga så du får en skarv ovantill. Förslut också ena änden av paketet, vik lätt ihop den andra änden så du kan öppna den igen enkelt. Läggg paketen på en ugnsplåt och låt stå så över natten eller minst 6h i kylskåp.

Sätt ugnen på 110 grader celsius. Koka upp buljongingredienserna och häll i buljongen i paketen med revbensspjällen, ungefär lika mycket per paket. Förslut sedan paketen ordentligt, se till att det inte läcker nåt ut dem, och sätt in i ugnen. Grädda i minst 4 timmar, helst 6 timmar.

Resultatet blir helt otroligt saftiga ribs som bara smälter i munnen. Man behöver inte gnaga bort köttet för det lossnar utmärkt av sig själv. Det går inte att lyfta dem i benen för så går de sönder.

Servera med vitlöksmajonnäs och gärna såsen jag har recept på nedan. Och förstås nån fräsch sallad, t.ex. en grekisk med rucola, körsbärstomater, oliver, fetaost och olivolja.

Tomat- och ciderbaserad tacosås: (Inte lämplig om man är väldigt strikt eller triggas lätt av sötsug)

50mg smör
1 tomat
1/2 paprika
1 schallottenlök
1/2-1 röd chili 
2 vitlöksklyftor
1 msk spiskummin
1 tsk malen koriander
1dl torr äppelcider (2,5g kl/100g)
salt
(1 msk honung)

Hacka tomaten och paprikan, finhacka löken och vitlöken, ta bort kärnora ur chilin och strimla den. Smält smöret i en kastrull och lägg i vitlök, lök, hälften av chilin och de torra kryddorna. Fräs en kort stund och lägg sedan i tomaten och paprikan och fräs lite till, men inte så att nåt blir överstekt. Häll sedan i cidern och låt koka en liten stund. Smaka av med salt och ev. honung, och avgör om du vill använda också andra halvan av chilin, lägg i så fall i den nu. Låt koka vidare tills såsen är lagom tjock. Smaka av igen och låt svalna för servering.

Obs! När du hanterat färsk chili, tvätta händerna noga innan du rör någon mer känslig kroppsdel med händerna. Alternativt använd ett par rena gummihandskar eller jobba med en plastpåse på varje hand.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Brynhilde
0

http://airamsmat.webblogg.se/ har många bra recept.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

byggarn30
0

Kanske en förrätt av avokado som du delar på två och gröper ur.

Gör en röra av köttet, majo, CF, stenbitsrom, lök, dill, räkor eller gravad lax, S&P. Fyll skalen med röran och garnera med nån dillkvist och en klutt rom och nån räka/laxbit. En citronklyfta bredvid att pressa över.

Torrt vitt vin till?

Bebs743
0

Min make älskar potatiskgratäng och jag har därför blivit tipsad om denna rättikagratäng för att kunna göra något som båda kan äta (han äter inte LCHF). det kan ju vara något till er båda, komplettera med ovanstående tips på kött, lägg till grönsaker etc.

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1032