Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3010 ggr
Koylie
0

LCHF på tyska

Hej alla!
Är det någon som känner till länkar till LCHF-sidor/forum på tyska?

MarieO
0

Tyvärr!

Men om du går in på google och går in på inställningar kan du ange språk du vill söka på skriv LCHF så kommer många sidor upp. Jag prövade nyss och det funkar men om det är de du är ute efter.

Lyvka till!

gammelmor
0

Är det något särskilt du söker? Jag rotar runt på tyska sidor ibland.

Att börja med kan du få en länksamling som jag sparat:http://www.josef-stocker.de/links.htm

gammelmor
0

Jag sökte på "kohlenhydratarme Ernaehrung Forum" och det fanns lite olika.

Koylie
0

gammelmor, jag söker både övergripande och fördjupad information. Så här är det, igår åkte jag och maken för att hälsa på makens kusin som nyss kommit till Sverige på besök. Som alltid när vi kommer på besök till makens sida av släkten serveras frukt, nötter, meze, baklawa o.s.v. och som alltid när jag träffar nya människor så reagerar några över hur jag äter och blir nyfikna. Makens kusin är läkare och tyckte det här var intressant. Han höll med om allt jag sa förutom att det skulle vara nyttigt att äta så mycket animaliskt fett som jag gör. Han resonerade högt för sig själv och kom bl.a. fram till att den kost jag äter måste vara perfekt för Diabetes B (typ 2). Han kan inte svenska men däremot ganska bra tyska, vilket jag inte kan, så jag lovade honom att fråga här på forumet om sidor på tyska så han själv kan studera. Vi har redan konstaterat att det arabiska utbudet om LCHF information är relativt obefintligt.

Margareta
0

Koylie: Det finns mycket på engelska, som läkare borde det väl fungera?

Numer pensionär i Nynäshamn

gammelmor
0

Om han kan engelska så har ju Annika både manifest och engelska länkar på sin hemsida. En liten övergripande förklaring hittade jag på tyska Wikipedia http://de.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Lutz

Wolfgang Lutz som exempel är inte så dumt, läkare som använt sig av "Atkins-liknande" kost i huvudsak för att förbättra hälsan hos sina patienter. Annars finns ju Atkins, fast då blir det kanske mer bantningshjälpmedel. http://www.atkins.de/

Hoppas du kan "frälsa" honom!

gammelmor
0

PS. Rent traditionellt används mer olja än smör i Tyskland. Smöret har varit dyrbart, tyskar gjorde under många år "smörresor" på samma sätt som många svenskar åker till utlandet för att handla sprit.Glad

Å andra sidan är man mindre fetträdd i allmänhet och grädde är ganska fint fortfarande och ännu inte "livsfarligt". (Skall man kanske ha i huvudet när man läser Lutz m.fl.) Lycka till!

Kia
0

Jag har tysk släkt och är det något jag noterat så är det speciellt min pappas bror som aldrig har hållit på som vi (andra)……

Hans fru har bantat alltid i princip enligt de former som man då anser är "rätt" men han har alltid ätit fett och protein aldrig brytt sig om kolhydrater för det är i hans natur och har bara tyckt att det mesta vi håller på med är trams….

Idag kan jag se på honom att han har haft rätt och han är den som mått bäst av oss alla alltid….

Tänka sig vad rätt han haft när han skrapat fettet ur pannan…

Man lär så länge man lever….

De kommer snart hit o hälsar på i sommar då tänkte jag ta mig en diskussion med honom något jag aldrig gjort tidigare så det ska bli väldigt spännande:)

Ulf-S
0

#5: Margareta, du kanske skulle bli förvånad…

I Sverige måste man kunna engelska bra eftersom mycket studielitteratur är på engelska, men i t.ex. Tyskland, Spanien och Italien behövs inte det eftersom deras litteratur brukar finnas på de egna språken.

Det är helt chockerande, men det finns en hel del högutbildade i vissa länder som knappt kan säga en hel mening på engelska…

Margareta
0

#9 Ojdå…. det trodde jag faktiskt inte eftersom alla avhandlingar skrivs på engelska…. där ser man…

Numer pensionär i Nynäshamn

mumsan
0

Jag håller med dig Ulf-S angående engelska kunskaperna i Tyskland. Har oxå släkt där och de kan ingen engelska så jag får tolka när vi träffas. Även ungdomarna har mindre kunskaper i engelska än våra svenska. vi tv-tittare läser texten på tv när vi ser på filmer, deras är dubbade till tyska. Vi lever med engelskan hela tiden!

Intressant med tyskt material. Vi ska få besök bla. av en tysk kock som är intresserad av våran mathållning. Ska kolla om jag hittar något.