Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1867 ggr
Maggie.
0

157 cm, 58 kg. Hur gör man?!

Hej

Som en nybörjare sedan 2 veckor med LCHF har jag kommit över "sötsugsdagarna" och magen är varken uppblåst, bullig eller gör ont. Helt klart bra saker!

Men det jag känner att jag inte får ordning på är hur mycket jag ska äta av de olika delarna. Som nybörjare känns det ganska galet att äta så mycket fett i form av smör, grädde, creme fraich osv. Det känns fortfarande "onyttigt" att äta sånt som jag varit restriktiv med tidigare.

Jag har såklart som många andra ett önskemål om att gå ner i vikt och undrar hur jag på bästa sätt gör det utifrån längd, vikt osv. Äter äggfrukost: äggröra med 2 ägg o grädde (men har svårt att äta upp hela portionen), lunch kyckling/fläskfile med någon gräddig sås och en lite sallad till. Middag ungefär samma sak som lunchen.

Men jag blir inte riktigt klok på delarna av protein, fett och kolhydrater. Hur mycket kyckling/fläskfile ska jag äta per dag?

Även om jag kan läsa mig till hur många % av det ena och det andra jag ska äta så förstår jag inte hur jag "överstätter" det till verkliga livsmedel och mängder. Så nu äter jag lite hur som hellst utan att ha koll på hur många % det blir av kolhydrater, fett och protein i slutet på dagen egentligen.

Någon som har förslag?

Mozzarellan
0

Hej, Precis dessa tankar har jag oxå. Är ingen höjdare på att räkna och det hela blir så mycket krångligare. Började igår, men körde fem månader 2009 och det funkade fint. Det blir så mycket överkurs ,så mycket att lära , undrar just om man kan äta lagom portioner, fisk, kött osv men drastiskt öka fettet, då bör väl proteinet inte rusa iväg och man får i sig sin fettdos. Hoppas nån veteran kan hjälpa till med tips o svar.

Effie
3

Jaa…jag förmodar att du läst den fastnålade tråden 13 artiklar jag som nybörjare…annars innehåller den en hel del goda råd.

Mängder? Det går aldrig att svara på exakt. Riktlinjer är 1 g protein/kg kroppsvikt, välj en kolhydratnivå som känns bra (20 g/dag i början är vanligt), och fett så du blir mätt. (och 100 g kött innehåller ungefär 20 g protein, som ett riktmärke)

Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt. Men ha lite koll så det inte blir så lite att du mår dåligt. I början är det vanligt att bli vrålhungrig: ät; det brukar lugna ner sig så småningom.

Ät riktig mat (dvs basera inte måltider på mejerier, även om de är feta). Överdriv inte mängden mejerier.

Ta det lugnt och gör inte en massa justeringar de första månaderna; det tar tid att lära sig och kroppen måste anpassa sig.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Amrit
0

Det finns bra appar för smartphones som räknar ut antal gram av fett, protein och kolhydrat i maten du äter. Då blir det lätt att se hur det ser ut!

Jojo55
3

Man behöver inte krångla till det alls! Man behöver inte hålla på och räkna. Man ska helt enkelt äta tills man är mätt. Det enda jag som nybörjade tyckte var lite klurigt var att upptäcka var kolhydraterna gömmer sig men det lärde jag mig genom att läsa innehållsförteckningar.

Maggie.
0

Effie: tack för bra svar. Tex att 100 g innehåller ungefär 20 g protein. Det är exakt så jag menade att jag inte förstod hur mycket jag ska äta. Så till mina 58 kg ska jag äta ca 58 gram protein. Vilket då skulle motsvara ca/knappt 300 gram kött?

Amrit: har du förslag på någon app du tycker är bra som du själv kanske använder?

Maggie.
0

Jojo55: det är också något jag inte har koll på ännu. Jag läser på förpackningarna och vet inte riktigt vad som är ok i kolhydratväg. Sen blir det ju på ett ungefär hur mycket kolhydratar man får i sig…? Just nu tänker jag så lite kolhydrater i kosten som möjligt. För det verkar ju dölja sig kolhydrater både här och där även fast jag inte trodde/räknade med det i vissa produkter! Jag tänker att kolhydraterna kommer man nog ganska snabbt upp i med tanke på att ett stor glas mjölk skulle motsvara ett helt dagsbehov av kolhydrater…stämmer det? Jag läser så mycket överallt på bloggar, forum och så vidare så jag vet inte rikgtigt var jag har fått det ifrån!

SpurtAnne
2

Jag äter ungefär(kanske lite mindre) lika mycket kött/kyckling/fisk som förut men byter ut kolhydraterna(pasta, ris, potatis) mot creme fraiche/grädde/smör/ost/bearnaissesås. Det tycker jag funkar bra. Är jag inte mätt äter jag mer fett, inte mer proteiner.
Till maten har jag alltid några av följande; aubergine, zucchini, tomat, gurka, sallad, lök, vitkål, blomkål, paprika, svamp. Så köttet är detsamma och grönsakerna också fast i annan form, enda skillnaden för mig är att kolisarna byts mot fett. Efter träningen brukar jag äta ett par ägg om jag kommer ihåg.

Ett exempel:

Ca 5 vuxenportioner

400g köttfärs
1 Aubergine
1 Gul lök
1 Paprika
1 låda champinjoner
3 vitlöksklyftor
Stek i 2-3 msk smör, krydda med salt och peppar
Häll på ca 5 dl grädde när det stekt färdigt och puttra ett tag.

Till det behövs ingen sallad utan då tar jag en klick creme fraich eller en rejäl bit blåmögelost, dricker alltid vatten till.

En annan dag väljer jag lax eller kyckling istället för köttfärs.

Effie
0

Kanske skulle ha lagt till lite tydligare proteinriktlinjer: Om man tränar hårt, ska man sikta på mer, kanske 2 g/kg kroppsvikt (men det är inte så lämpligt att träna hårt just när man börjat med lchf; man kan vänta några veckor). Och det går att minska till 0,7 g och kanske mer (jag är inte expert på detta). Men det behöver man inte bekymra sig om i början. Tids nog läser du lite här och lite där och blir lätt förvirrad..Glad, för råden är inte helt tydliga

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mozzarellan
0

Tack för responsen, Effie, precis så tänker jag, vill inte krångla till det Äter sakta o stannar när jag är mätt. SpurtAnne Mkt bra recept. Har du provat o bela aubergine på hälften , gröpa ur och steka allt. Sen fylla och gratinera i ugn med ost.

SpurtAnne
0

Aubergine är gott i alla former! Ibland brukar jag skiva dem och steka i smör och olja tills de blir alldeles mjuka. Det är också supergott!

Aniara4
5

Det finns nog två vägar att gå. Det ena är nördvägen (som passar såna som jag), där man skriver in och registrerar på t.ex. minmat.net för att se svart på vitt vad man egentligen äter.

(Jag brukar f.ö. inte väga allting, utan uppskatta vikten. Ofta har man ett paket där vikten står, och så bedömer man hur stor del av det paketet man tar. 1 dl vätska = 100 g osv)

Har man de siffrorna kan man sikta på ca 1g protein/kilo kroppsvikt, under 20g kolhydrat, och så fett tills man blir mätt, och större mängd i gram än protein och kolhydrater tillsammans. Man kan även titta på energiprocenten i uträkningen, om det roar en…

Det mer avkopplade sättet är att komponera en måltid genom att ta en proteinkälla, lägga till lite ovanjordsgrönsaker, och sen lägga till lite fett om det behövs. Har man t.ex. en kycklingfilé så är det rätt magert, och då kan man behöva en fet sås till, har man gjort en röra på fläskfärs med 20% fett och stekt den i smör så kanske det inte behövs.

Man behöver inte heller gå loss så mycket på mjölkprodukterna som många gör i början. Det är inte meningen att man ska dränka allt i grädde, en skvätt här och där brukar räcka! Eftersom fett är mycket mer energirikt än exempelvis kolhydrater så behövs det inte så stor mängd i gram för att få i sig mycket energi.

Och har man sen ätit vad som verkar vara en vettig LCHF i ett par månader och inte är nöjd med resultatet så kan man börja fundera på om det är något man borde ändra på, och då kan registreringen som jag började med att prata om vara ett hjälpmedel för att granska sin kost.