D-vitamin
Jag äter Kalcipos -D 500 mg / 400 IU, tar 2 tabl/dag p.g.a. benskörhet.
Min fråga är: vad motsvarar 400 IU D-vitamin? Har läst att för en liten kvinna är 2000 E lagom dagsdos.
IU är väl international units, samma som vårt IE internationella enheter.
och då äter du 800IE dagen och man brukar väl säga att tom 4000 IE kan vara i minsta laget.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF

Liten kvinna kan 2000 möjlingen i mängd vara vara tillräckligt för status qou i omsättningen som vi har behov av. I grunden löses D:t i allt fett vi har vilket gör att mängden fett vi har på kroppen avgör hur mycket vi bör få i oss. Stor fettcell kräver alltså mer D-vitamin än en liten… Utsöndringen av D i blodet ökar inte för att en fetcell blir större…
Och för friskhet har det med halt av D i blodet att göra.
Visserligen kan feta personer ha fler fettceller, men det är inte alls klart. Växande personer lägger dock till nya celler lätt vilket är en anledning att barnfetma är otroligt alarmernde. Vi byter dock fettceller precis som alla andra celler dock väldigt långsamt. Ca 10% per år…. eller 10 år för att byta alla vid samma antal.
Medarbeterare på Kost
#1 och #2
Tack för svar. Jag får köpa D-vitamin eftersom jag inte får i mej tillräckligt i Kalcipos - D. Har läst på Kostdoktorn om hur viktigt det är att man får i sej tillräckligt med D-vitamin.