Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1922 ggr
Mozzarellan
0

Dag 2 och super energi

Snart är dag två slut och kan lugnt säga, det var ju smärtfritt. Dessutom kom en massa energi och tog tillfället i akt och städa loss rejält. Inte för det va skitigt men det kändes skönt. Nu väntar ett bad , sen blir det middag vid halv 8. Inte alls hungrig för tillfället.

stepside88
1

E bara att gratulera!

Zepp
4

Haha.. vänta du bara när omställningsbesvären sätter in! Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
1

Tack för den…. #2 Och när kan jag invänta den? Men visst var du här på forumet hösten 2009, vill minnas att du alltid skriver så bra……

Sindri
1

#3 skrivet av Mozzarellan

Zepp är alltid här….tack och lov!

Rasken90
0

Härligt att det går bra! :-)

Var ju fint väder ute även om de sade att de skulle blåsa 25 m/s i halland.. :-) så var ute och gick iallafall :-)

Så imorgon får det bli inköp av en ny cykel , då min blev borta efter en krogkväll :p så nu blir det ju slut på det :-)

Zepp
0

Du lever nu på dina glykogenreserver.. men de sjunker, lita på det.

Det är lite som med träning, man måste utsätta sig för det, om kroppen skall förändras och vad det gäller LCHF så handlar det om att uppreglera de processer som gör att den kan ta mer fett som bränsle

Rasken90
0

#6 Hur lång tid tar det innan man har förbrukat alla glykogenreserver? är det något man känner av från person till person tro?

Zepp
1

Man förbrukar aldrig sina glykogenreserver helt, det är inte förenligt med överlevnad.

Däremot har man sett att de kan sjunka så mycket som till 50%.. och då mår du inte bra vill jag lova!

Grejen med en ketogen diet är att du tillför mindre än du förbrukar, så de minskar.. varvid fett ökar som bränsle.

Det är bara det att kroppen inte är van att hantera så stora mängder fett för energiändamål.. och det tar tid att ställa om för en ökad ketosis, samt för ketolys, men även ren fettoxidation som främst sker i musklerna.

Dessutom skall man öka på glukoneogenesen, som ger hjärnan och röda blodkroppar det minimum av glukos som de kräver.

Rasken90
0

#8 Okej, då vet jag vad som väntar mig inom några dagar då :-)

Jag ser fram emot att må lite dåligt, brukar aldrig göra det annars :-)

Mozzarellan
0

Godmorgon dag tre… Sovit som en stock, men vakna vid fyra för ett toabesök, ,,,när hände detta sist??? Känner mig varm. Frukost på Totalyogurt med en skvätt grädde och två valnötshalvor.1 cm espresso med 1 1/2 dl fet grädde. Proppmätt.lite kaffe kvar, det får vänta till det suger längre fram på fm. Vad betyder UFO???! #8. Redo för vad som komma skall..minns inte vad som hände i kroppen2009..minns bara min mans kommentar angående min andedräkt, kallade mig dragonball o undrade vad som händer om man sätter en tändare vid min mun vid utandning!!! Visst är han gullig. Funderar på och ta fram måttbandet o mäta på några ställen för att kunna jämföra längre fram…..vill inte bli fixerad vid vågen. Måste handla mera fettfrukost mat….halv liter grädde på 2 1/2 dag, är det ok eller för mkt kolisar ?? Himla bra bollplank detta stället.

Zepp
1

Under Fem Om dagen!

Mozzarellan
0

Hur får jag fram det??? Om det inte är över 5% à 100 gr, Har inte hajat riktigt…. Inte mer än 100 gr grädde då eller… Eller bara att allt med kolhydrater skall hålla sig under 5%. Totalt insnöad i huvudet känner jag mig

Aniara4
2

UFO är under fem GRAM kolhydrat om dagen. För att uppnå det måste man äta så strikt att man framstår som ett ufo i omgivningens ögon. Det är alltså en väldigt strikt LCHF som inte är för alla.

Det där med 5% är ett riktmärke för nybörjare, att man inte ska köpa hem någonting som har mer än 5g/100. Men det betyder inte att man kan äta fritt av allt som har upp till 5%. Man kan t.ex. inte bälga i sig en liter mjölk och tro att man inte får i sig mycket kolhydrater.

Viktprocent kontra energiprocent tror jag är en senare lektion i kursplanen. Flört