Ketos?
Hur vet man att man är i ketos? Måste man ta blodprov för att kolla det eller kan man själv känna av/märka det på något sätt?
Som LCHF-nybörjare är jag osäker på om jag äter för mycket kolhydrater för att få de positiva effekterna av LCHF. Min viktnedgång nu i början skulle bara kunna förklaras att jag slutat äta godis, sötsaker etc. Men hur vet jag på sikt?

Äter du mindre än 50gram kolhydrater om dan lovar jag dig att du är i ketos 
Det räcker bra med att veta det så här i början
Är du intresserad av att detaljstudera dig själv längre fram kan du förstås skaffa dig ketosstickor eller en egen ketonmätare 
Om du äter mindre än ca 100 g kolhydrater per dag (lite varierande från person till person) så är du i ketos. Ketosen ögar gradvis i styrka ju mindre kolhydrater du äter, kan man väl säga.
Men ketosen hör inte nödvändigtvis ihop med viktnedgång. Ketos säger bara att kroppens primära bränsle är fett.
Sen beror det på så mycket annat, hur mycket övervikt du har, hur gammal du är, om du har några sjukdomar, med mera.
Tanken är, om/när LCHF fungerar optimalt efter en omställningsperiod i början, att du ska kunna äta dig mätt/nöjd på kolhydratsnål, normalfet, god mat, må bra och gå ner i vikt. Då vet du att det funkar 
Det att produceraketoner och det man kallar att vara i ketos är som jag uppfattar det inte samma sak. Man är i ketos för när ketoerna i blodet når en viss koncentration. Och för detta måste man nog ofta ned under 50 gram.
Det lättaste sättet för dig att veta om att du är i ketos är nog att köpa ketostix. Om den ger utslag i starten på en lchf regim så är det en god indikator på att du är i ketos. Med tiden är det tänkbart att stixen blir mindre säkra bl.a. pga adaption till ketonerna (dvs kroppen förbrukar mer ketoner och släpper ut mindre i urinen), men i starten (minst första månaden) kommer mycket ut i urinen..
Välkommen.
För att veta hur du ligger till på kolhydratsfronten etc kan du ju registrera ditt matintag på dumbbell.se eller minmat.net tills du har koll på var fällorna finns.
Tack för bra och snabba svar! Jag ska fundera på detta med ketosmätare.
Risken för mig kan vara att jag kommer att fundera för mycket på det istället för att fokusera på att äta bra, mättande och god mat. Just nu känner jag mig mätt när jag ätit, jag håller mig mätt längre och sockersuget får jag stå ut med ett tag till antar jag.
Jag har helt slutat med vetemjöl, socker, frukt etc. Äter fortfarande en hel del mejeriprodukter, bär och kanske även för mycket nötter när suget sätter in. Men tänker att det är bättre än att ta till chips, godis, mackor. Så i stort är det underbart att inte hela tiden behöva tänka på mängden jag äter utan bara äta mig mätt. Att jag dessutom går ned i vikt är ju toppen 
#5 Det låter helt perfekt! :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Låter bra, om du trivs med maten, mår bra och går ned i vikt skulle jag om jag vore du, skita i att fundera på ketosen ;)
Det är ju viktminskningen som är huvudsaken, vare sig man är i ketos eller ej =)

Du bryr dig förmodligen inte om huruvida du är i ketosis eller ej bara du uppnår de mål du vill.. vilka de nu än är?
Det är lite samma som fixeringen vid vågen.. dvs det handlar om siffror och inte om din hälsa eller kroppskomposittion!
Börja med LCHF, lär dig lite nya recept och hur din kropp reagerar, vad den signalerar och vad den då menar med sina signaler!
Under tiden får du äta god mat, slipper förmodligen cravings och kan gå rätt länge mellan måltiderna utan att det känns som att blodsockret sjunkit till fotknölarna.
Om tre månader, ett halvår kan du utvärdera om något behöver ändras.
Om du håller på ett år, så är du en annan mäniska med en annan kropp som fungerar lite anorlunda, då kan man behöva fundera ett varv till.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Menar du att jag inte bryr mig eller att TS inte bryr sig om ketos eller icke ketos?
Själv väljer jag att nå mina mål och lyssnar på min kropp och mår superbra, iställe för att testa om jag är i ketos eller ej, vad min kropp säger är viktigare än nåra stickor från apoteket =)

Det var till TS.. och du har aldeles rätt!
Tror många förväxlar slutmålet med vad som händer på vägen.
Att man vill ha bekräftelse på att man gör rätt, dvs kunna mäta det.. och lyckas de bara mäta fram rätt värde så kommer allt att gå som på en räls och förr än man anar så är man framme vid målet!
Alla mål blir förr eller senare bara milstolpar som man passerar på resan, det slutliga målet är graven.. så resan är det viktiga.
Och då inser man att det viktiga är att må bra och ha hälsan under hela resan.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Håller helt med Zepp att strunta i ketos och ketoner i början, hitta hur du kan äta och må bra.
Mäter själv mina blodketoner, men rekommenderar inte att man fokuserar på detta som nybörjare. Fokusera på att äta bra och riktig mat och laga den från grunden.
Så bör man veta om att det inte endast är kolhydraterna som påverkor blodketonerna, äter man för mycket protein så sjunker ketonerna också.
Det är en oerhörd fin balansgång som måste gås mellan protein och kolhydrater.
OCH är man nybörjare tycker jag inte man ska börja labba med ketoner osv, det man bör göra är att äta LCHF och komma in i det ordentligt och uppnår man inte sina mål under 1 års tid kan man börja fundera över blodketoner.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Det är en oerhörd fin balansgång som måste gås mellan protein och kolhydrater.
Snarare balans mellan fett och proteiner/kolhydrater.
Men nu ska vi inte avskräcka folk från att äta proteiner; de är absolut nödvändiga!
Tack för fortsatta bra kommentarer! Jag lägger detta med ketos åt sidan och ägnar mig åt bra mat så verkar det lösa sig enligt er :)
Men det är lätt att bli upptagen av all statistik, dras med i strömmen av all "fakta" som ges i diskussionsforum, media etc. Och det som har varit så lätt med LCHF har ju just varit att man inte ska behöva räkna allt hela tiden. Men ju mer jag läser ju mer ser jag att många faktiskt räknar ut procent av proteiner, kalorier, gram för att maximera viktnedgång. Och det är ju det jag vill slippa!
äh, ät bra och skit i att räkna :P ingen av oss har knappast fått vår övervikt över en natt så det är ganska osannolikt att den skulle försvinna lika fort ;) kör på i egen takt, kroppen är ganska bra på att bestämma takten tycker jag =)
Men det är riktigt sant som du säger… Det finns FÖR mycket information överallt om olika dieter, system osv… man blir riktigt yr av allt och vet inte vad man ska använda för sätt själv =/
Sitter man fast kanske man behöver räkna mm. Men om man inte sitter fast finns det ingen anledning att göra det svårare! :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
# ha ha det var egentligen det jag menade … fast fick inte fram det så bra som du 
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF