LCHF vid träning
Jag funderar på att börja med LCHF i syfte att gå ned i vikt och minska sockersug och hetsätning. Jag undrar hur man ska äta när man tränar? Jag tränar kondition och styrka. Jag har lärt mig att man ska äta snabba kolhydrater direkt efter träning för bästa återbyggnaden av muskler. Hur gör ni som tränar med maten? Är det inte lika viktigt med återhämtningsmål om man följer LCHF?

Ta du en sak åt gången!
Hetsätning är betydligt allvarligare än om du skulle få dra ner på träningen under omställningen!
Om du inte är sjuk så får du inga direkta träningsfördelar av LCHF förutom uthållighet, den har en tendens att bli outstanding på fettförbräning!
Sen så.. man återuppbygger inga muskler genom att äta snabba kolhydrater efter träning, man hindrar nedbrytning!
Det beror på vilken nivå du tränar, är du på elitnivå går det åt och du behöver mer kolisar ju högre intesitet du har på träningen.
Dvs ju högre upp mot VO2Max ju mer glukos går det åt.
Ligger man på motionärsnivå så äter man när man är hungrig.. det är bara eliten som behöver speciella återställningsmål och sådant.. de har det motsatta problemet.. nämligen att få i sig all energi, byggstenar och närings som de behöver och förbrukar.. för att kunna träna/tävla på den nivån de ligger.
Vet du vad Gunde sa var det bästa med att sluta med elitidrott.. ju att man slapp att äta långt över sin mättnadsnivå.. dvs tvinga i sig mat!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja jag är ju verkligen inte på någon elitnivå nu så det är kanske inte nödvändigt med kolhydrater då. Jag skulle förmodligen komma en bra bit på LCHF-kost och promenader. Dock vill jag gärna tajta till mig med hjälp av styrketräning. Går det att bygga muskler utan kolhydrater?

Jupp.. muskelträning förbrukar mest fett.. däremot kan du behöva lite mer kolisar för de allra mest högexplosiva övningarna!
Altså.. felet är att vanliga motionärer tar till sig råd för eliten, de gör saker som knappast våra kroppar är byggda för, så de måste vara lite extrema för att klara av det.
Tajta till sig handlar mest om att minska fettprocenten, det gör du på ren LCHF, eller som bodybuildarna kallar det, Cyclic Ketogenic Diet.
De kör ketogent och kaloribegränsat för att ha så lite underhudsfett som möjligt, oså har de en carb loading day för att fylla på med intramuskulärt glykogen.
Dvs samma sak gäller här, de är elit.. och behöver ha mer intramuskulärt glykogen för att göra de där extremt explosiva övningarna för att få muskeltillväxt över sin genetiska kod.
Dra ner drastiskt på kolisarna.. bort med allt socker, mjöl, läsk godis, dra ner på potatis och stärkelserika rotfrukter, frukt.. öka på fettet, och ät normalt med protein för din vikt och aktivitetsnivå.. ät gärna grönsaker.. till maten!
#2 Ja, det går hur bra som helst att bygga muskler utan kolhydrater. Till och med bättre, många som äter LCHF får mer muskler utan att träna alls… Muskler behöver protein för uppbyggnad och fett till bränsle, alltså inte en enda kolhydrat…
Tack så jättemycket för era svar. En fråga till när jag har er på tråden. :) Bör jag hålla någon koll på kalorierna jag får i mig? Har kollat en del LCHF-recept och de innehåller ofta väldigt mycket kalorier pga allt fett. Man hamnar nog lätt på 2000 kcal om dagen och jag tänkte att runt 1500 vore bra för viktnedgång. Har läst att man inte ska behöva räkna kalorier med LCHF men har också läst om en del personer som står still/går upp i vikt, förmodligen för att de hamnar på ett kaloriöverskott pga för mycket grädde, ost osv? Hur tänker ni kring det?

Börja inte med att räkna kalorier, de räknas men räkna dem inte så noga i början om du kan undvika.
Börja med att lära dig kroppens signaler i stället så räknar den för dig.
Tanken med LCHF är att man skall äta sitt behov och om kroppen tar något ur depåerna så är ju tanken att aptiten minskar.
Att börja i fel ända kan göra att du missar kontakten med aptitregeringen.
Men annars så är det rätt.. går du ner i vikt så har du ätit mindre än du förbrukat.. men helst skall kroppen sköta det själv, via hunger/mättnad.
#5 När du tränar ska du hellre ligga på 2000kcal (eller högre) än 1500kcal. Du ville ju ha mer muskler? För lite mat ger mindre muskler…
Zepp/Wildrat har bra resonemang.
Lyssna heller på din kroppssignaler för det kommer i slutändan tala om för dig hur mkt kroppen behöver. Alltså överät inte eller blir för proppmätt eller så.
Det är klart bättre att ligga på runda tal 2000 kcal än 1500 om du vill bygga muskler. Det går ju åt energi (och bygga muskler) att träna så i summa summarum blir det kcal underskott vilket fall som helst.
Tänk långsiktigt är ledordet :) Och njut gärna av ngt gott en gång i veckan. Det skada nog inte om du inte har metabola problem.
En annan sak. Det kan gå relativt segt i början med muskelbyggandet. Testosteronerna tycks sjunka i början men att sedan öka och stabiliserar i en högre nivå enligt en sammanfattning ifrån Brad Pillion som driver sidan Eat-Stop-Eat.

Ang LCHF och träning rekommenderar jag www.primalscienista.com :)
tmcl: Är du man eller kvinna? Lång eller kort?
Många korta kvinnor verkar behöva ligga under 2000 kcal för att gå ner i vikt enligt vad jag kunnat läsa mig till här.
Numera har jag lite koll på energimängden också. Precis som du skriver så kan det lätt bli för mkt grädde och ost i början när man inte är van att portionera den energirika maten, vilket kan ge en onödig viktuppgång.
Jag vill ju gärna börja träna ca 5 ggr/veckan, både kondition och styrka. Låter ju vettigt att hamna på uppåt 2000 kcal då man bränner bort en del. Ska dock försöka att inte räkna så mycket. Fass: Jag är kvinna, 172 cm. Målvikt 68-70 kg så det är ca 30 kg dit. Jag använder grädde i matlagning och 1 msk i kaffet. Brukar ändå räkna lite kcal när det kommer till fettet just eftersom det är så väldigt energirikt.