Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1515 ggr
Bebs743
3

Miss igår av kolhydratintag

Ingen fråga men väl ett konstaterande efter att ha käkat LCHF i en vecka :)

Igår kväll kom jag hem kl. 19. Jag var hyfsat hungrig efter att ha käkat lunch kl. 12 på jobbet. Jag tog en LCHF-macka och en burk makrill. Men suget var kvar efter något mer. (Jag borde ha käkat en bättre måltid än macka och makrill är erfarenheten i efterhand). Jag hittade en påse nötter i skåpet och kastade glatt i mig en näve utan att tänka på vad jag åt.

Men jag ville ha mer och mer!

Då slog det mig, shit, den här är påsen är nog full av kolhydrater. Det här är inte den typ av nötter jag har haft hemma tidigare. Och mycket riktigt, den innehöll MASSA kolhydrater och på en gång triggades jag av att bara vilja ha mer och mer, kroppen blev liksom inte mätt. Lyckades sluta och stoppade i mig en bit ost istället och blev då mätt på en gång.

Därefter har jag haft uppsvälld mage, magont etc. Helt otroligt hur starkt jag reagerade på att äta den mängden kolhydrater trots att jag bara haft ett uppehåll på en vecka. Och helt otroligt hur kroppen triggas och bara vill ha mer när jag äter kolhydrater, att jag inte kände mättnadskänslan.

Men nya tag idag! Och jag kommer inte att göra om misstaget med nötterna. Bättre koll nästa gång på vad som finns hemma i skåpen :)

Paukku
1

hihihii känner sååå igen mig!! men va bra att du kunde analysera det hela och hitta felet efter bara 1 veckas lchf:ande!! det tyder ju på att du är påläst och vet vad du sysslar med Flört

köp hem rätt nötter ,försök att bita ihop, kolhydtats suget kommer när du minst anar det, speciellt iof om man slarvat med ätandet,( jag har också gått på den niten….) och försök härda ut! hade ju varit värre om du frossat i dig en påse med lösgodis Skrattande

dufva
1

Jo, det är precis så här det går till ofta

Våra urgamla instinkter triggas igång av kolhydraterna

Innan man tar den första nöten är man bara lite sugen men sedan triggas hela systemet igång

Systemet säger "passa på och ät" "imorgon svälter du kanske" Förvånad

Det krävs insikt och list för att inte försätta sig i den här fällan så ofta Skrattande

Bebs743
1

Snart dags för lunch på stan med maken. Jag väljer stället :)

Väljer nämligen ett ställe med buffé där jag plocka (så gott det går) enligt LCHF. Riskerar väl få i mig vetemjöl i någon såsredning men ska absolut undvika potatis, ris, pasta och bröd… och kakan till kaffet efteråt ;)

Något annat som jag har lärt mig under veckan är att jag gjorde LCHF-våfflor häromdagen. Gjorde en rejäl omgång som nu står som rester i kylskåpet. Mitt hembakade LCHF-bröd har tagit slut och då kom jag på att jag kan ju bre på Bregott på våfflan och på med en skinkskiva så har jag gjort mig en macka till fm-fikat på jobbet. Spar både tid, ekonomi, kolhydrater och humör på det :)

Det är ju inte så svårt trots allt :)

Lilltilda
1

#3: Låter som genomtänkta strategier! Ja kalla lchf-våfflor är riktigt goda med smör eller bregott på.

~God loves you, and I´m trying! ~