*SUCK*! Sockerabstinens
I allas vår källa till korrekt och tillförlitlig information, Aftonbladet, kan man läsa en välkänd övervikts-"expert" kommentera tips på hur man blir av med sockersuget
Undvik socker helt
Så funkar det: Enligt denna teori är socker beroendeframkallande. För att bli av med beroendet behöver den drabbade undvika alla former av socker. Ofta landar man då i GI-dieten eller en LCHF-diet - det vill säga ett mycket lågt intag av kolhydrater och ett ökat intag av protein och fett.
Bantningsprofessorns kommentar: Forskningen är fortfarande inte överens om att GI är lösningen - men bönor, ärtor, baljväxter och rotfrukter har alltid varit bra mat, vad man än kallar dem. Vid ett riktigt begär får du abstinensproblem om du blir utan, du får skakningar och mår illa till exempel. Det får du aldrig om du har ett sockersug, och blir utan socker.
Nej men ok! Vilken tur att jag alltså bara inbillar mig alla de grymma absitnenssymtom jag får när jag slutar med socker, huvudvärken, illamåendet, skakningarna, frusenheten, humörsvängningarna… ja ska jag fortsätta! Det är verkligen tur att det finns "experter" som talar om för mig att min kropp inte alls har ett riktigt begär eller egentlligen reagerar på socker, skönt att veta liksom!!
Hur oseriös får man egentligen vara och fortfarabde kalla sig "expert". Hur ska den mannen kunna hjälpa överviktiga om han helt bortser från en stor del av befolkningens sockerkänslighet/sockerberoende. Tragiskt!

*suck*
Håller med dig att det är tur att vi har experter som vet hur min kropp reagerar när jag nu själv inte vet det!
Det jag blir mest irriterad över är att såna här "experter" på det här sättet dömer ut dem som inte lyckas som personer med dålig karaktär. Det finns noll förståelse för att alla inte reagerar likadant på olika saker. Man vet ju det här vad gäller mängder av olika saker förutom de uppenbara, alkohol/narkotika/tobak, som exv hormoner, mediciner, allergener etc. etc. Varför göra sig dum och påstå att det skulle vara annorlunda med socker?! Jag förstår det bara inte!!
"Bantningsprofessorn" … Hur många såna har vi som ständigt yttrar sig i media? Det kan väl bara vara en. Varför skriver de inte ut hans namn istället. Det börjar väl på Stephan och slutar på Rössner … Mr "Ät mindre och spring mer", himself. Jag tycker han ska hålla sig till sina hallonbåtar, faktiskt.

Jojomaja; Det var visserligen honom jag citerade i trådstarten men han är ju hårt uppbackad av dietister och andra "experter" så jag syftade på alla dessa som totalt bortser från att vi inte fungerar likadant allihopa! :-D
Tycker att de är pinsamma i sin benhårda tro på det som gång på gång visat sig inte fungera för alla!
@Amrit :
Lite off topic, men jag är lite nyfiken på ditt användarnamn/alias… ursäkta att jag frågar så direkt, men var kommer du ifrån?
Hade en vän från Indien som hette så… och ifall du är från Indien får du gärna dela med dig recept eller liknande a la lchf style… älskar nämligen indiskt käk! :)
Är inte från Indien :-) Från lilla Svea, men älskar också indiskt! Har inga recept direkt dock…