Att bota astma via kosten
Hej!
Har ätit lchf i flera år men tyvärr har min astma inte botats trots kosten, och försämras explosionsartat nu i vintertider. Är skeptisk till meiciner och har nu funderingar på att pröva om det kanske räcker med att ändra kosten.
Har läst på en del om hur man kan förbättra sin astma genom kosten. Har förstått att mjölkprodukter (mjölkproteinet) och gluten bör undvikas eftersom det försämrar inflammationen. Dessutom har jag läst att omega6 samt soja (som jag ändå inte tål) bör undvikas.
Har inte ändrat kosten mer än att ha minskat på ost, keso och mjölkproduter med mycket protein, samt i stort sätt uteslutit gluten (vilket inte är så svårt med lchf). Äter rätt mycket nötter vilket jag alltid har gjort, framförallt jordnötter. Har tyvärr inte märkt så stor skillnad än och det känns trist att sluta med alla typer av mölkprodukter och dessutom nötter.
Frågan är ju då vad som är det mest skadliga för en astmatiker? Bör man utesluta alla nötter, som innehåller mycket omega6 eller bör man slopa alla mjölkprodukter? Är det någon som har prövat utesluta någon viss typ av livsmedel en längre tid ock märkt förbättring av astman?
Vore intressant om du iså fall vill dela med dig av dina erfarenheter. Är alltid av värde att höra om "verkliga" erfarenheter! :)
/c
Förutom det du räknar upp verkar högt saltintag kunna förvärra astma, har ingen källa på det dock (hittar inte var jag läste det…). Jag vet inte om du räknar detta som "via kosten", men höga doser av D-vitamin och magnesium kan hjälpa:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20100026
http://www.ajcn.org/content/early/2010/03/10/ajcn.2009.29094.abstract

Tror inte att lchf eller något annat sätt att äta kan bota astma bara faktiskt. Har man tur kanske man kan minska astmaanfallen beroende på vilken sorts astma man har och vad den är orsakad av.
Finns många som påstår att man ska äta en vegankost för att förbättra astman, och det finns vissa saker som talar för det oxå.
Mjölkprodukter är slembildande och kan orsaka irritation. Därav kan det hjälpa att utesluta sådant. Minska på saltet, det kan försämra astma.
Histominrika födoämnen som ost, korv, öl och vin bör man undvika också. Men allt detta är ingen garanti för att din astma botas eller ens blir bättre som sagt.
Qui dormit, non peccat

Bifogar en länk där de säger att vegankosthållning är det effektivaste.
Qui dormit, non peccat
Kanske inte samma sak men jag fick för några år sedan astma vid de vanliga vinterförkylningarna - det gick direkt ner i luftrören. Själv kallade jag det för förkylningsastma, men läkarna (en husläkare och en öron-näs halsläkare) hävdade envist att jag hade astma och skulle inhalera varje dag - vilket jag dock aldrig gjorde.
Hur som helst så sedan jag började med LCHF har jag knappt haft någon förkylning alls och än mindre astma. Haft antydan någon gång, men det har gått över.
Jag undrar om man kan träna luftrören så att astman blir bättre? Vad jag förstår blir det någon sorts kramp i luftrören som utlöser astmaattackerna? Vet att simning är väldigt bra träning för att öka lungkapaciteten, men det kanske inte har med astma att göra?
Att astman blir värre nu måste ha med den torra luften att göra. Luftfuktare? Stora krukväxter som man duschar ofta och som håller fukten? En våt handduk på elementet nattetid brukar jag köra med ibland när det blir för läbbigt. Annars att vara ute så mycket som möjligt.
Håller med dig om att mediciner inte är någon höjdare, varför inte ett recept till ett fuktigare klimat….

Tack för era kloka svar.
# 3 intressant artikel. Tror mycket kan stämma. Dock skulle jag nog inte klara av att byta till vegankost. Möjligen att dra ner på kött/ägg osv. Men det känns konstigt att naturlig mat ska kunna förvärra astman. :/
#4 Lungorna är delvis inblandade i astmaproblematiken vad jag förstått. Har tyvärr ingen simhall här där jag bor men träning och motion, framförallt styrketräning ska även vara effektivt vid astma!
ska pröva med växter och handduk på elementet! Ja att vara ute hjälper nog i längden men det brukar tyvärr ta emot att gå ut nu den här tiden på året, vilket blir en ond cirkel då det blir svårare att andas ju mer sällan man är ute. Men jag tror definitivt att man kan vänja luftrören genom att vara ute mer och mer.
Ja det vore något! Vi människor, framförallt vissa (som de med köld-astma) är väl kanske inte helt anpassade till att bo i kalla klimat än.
Ska pröva minska lite på kött och salt, samt utesluta all mjölk tills vidare så kan jag återkomma med effekterna av detta om några veckor eller så (lagom till jul
)
Astma är ju en inflammation, så LCHF borde kunna hjälpa till, men det är väl inte alltid det funkar.
För mig funkar Pulmicort spray alldeles utmärkt. Jag andas in den varje morgon. Därför kommer sprayen direkt dit den ska och påverkar inget annat. När man först början använda den tar det 1-2 veckor innan inflammationen går ner, därför kan man tro att medicinen inte hjälper.
Mycket bättre att ha en förebyggande medicin än behöva ta massor när astmaanfallet kommer!
Jag har blivit mycket bättre i min astma efter kostomläggning
. Jag hade! till största delen infekttionsutlöst astma. Nu har jag inte haft någon förkylning eller influensa på flera år. Jag har faktiskt inte ens recept på pulmicort och bricanyl längre. Jag har uteslutit både gluten och mjölkprodukter men äter smör, jag äter gräsbeteskött och vilt. Så tar jag d3-vitamin och omega3 Jag tänker som Latmask att det gäller att få ner inflammationen och då är det viktigt att få en bra balans mellan omega3 och omega6. Jag använder myvket sparsamt med oliv- och rapsolja. Jag tror också att det är viktigt med fysisk aktivitet.
Så här skrivs det på Annika Dahlqvists blogg. Läs vad Piltson skriver i kommentarena.
Jag har lliknande erfarenheter läs i min profil här i Kif. Ser alltid till att jag har tillgång till cocosfett och för det mesta köper jag silverpaketet från Alba i Dalby, men har ofta ekologiskt från Biofood hemma också.
Den största effekten är tydligen kokosfettets antiinflammatoriska egenskaper.
Sedan har kokosfettet andra egenskaper också läs här och hos Matfisk om hur det påverkar tex Alzheimer.
mLCHFh
.
PS Hittade fler som skriver om kokosfettets goda egenskaper… DS
Sodium lactat, vanligt forekommande i mjolkprodukter som ost och yoghurt, i all syrad mat samt som tillsats i korv (E325), kan vara vart att minska pa ocksa vid andningsproblematik. Har visat sig i experiment att man kan fa extrema panikangestattacker av det.

Min Astma försvann efter tre mänader.. samtidgt som jag började gå ner i vikt.
Sen så tror jag det handlar om vilken typ av astma man har.. astma är bara en symptombeskrivning vad gäller andningsbesvär.
Själv är jag typiskt atopiker, till hela min natur, och min astma var antagligen av atopisk art, dvs jag har typiskt lättirriterad hud och slemhinnor.
Antagligen minskade något så att tröskeln inte längre överskrids.
Sen så tror jag inte ett dugg på att salt, kött, mjölk och sådant utlöser astma eller förvärrar den.. antingen är man atopiker, eller allergisk mot något eller så är den ansträngningsutlöst, förkylnimgsutlöst eller liknande.
Vad jag förstår kan man dlea in astma i två huvudkategorier, atopisk eller allergisk.
Atopisk beror helt enkelt på mekanisk irritation, köld eller ansträngning eller något annat som utlöser slem och/eller kramp.
Allergisk astma beror på histaminutsöndring mot något man inte tål att äta, eller andas in.
Man kan även ha kassa flimmerhår som inte renar luften tillräckligt eller vistas i en miljö där dessa inte räcker till. typ damm, kvalster och annat.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#70, jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Mjölk kan vara slembildande, varför skulle inte den irritationen kunna utlösa/förvärra atopisk astma? Eller så kunde det vara en mer direkt allergisk reaktion mot mjölkproteiner. Eller att mejerier kan vara allmänt inflammatoriska, och därmed förvärra astman (som är en inflammatorisk reaktion).
Vad gäller kött kan man kanske våga sig på en gissning att histaminet i charkprodukter har spelat in i nån gammal dålig epidemiologisk studie ;)

Astma är olika reaktioner hos olika mäniskor.. vilka alla leder till andnöd.
Vad som helst kan utlösa andnöden hos en som redan har irrterade och krampiga luftrör.. men det förtäljer inte vad som är bakomliggande orsak.
Det kan räcka med att man blir glad eller lessen.
Det mesta du stoppar i munnen och som glider ner i halsen är slembildande.. det är så kroppen fungerar.. däremot behöver det inte innebära att det är orsaken.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#6 Ja jag har reecept på både bricanyl och pulmicort jag med men är väldigt skeptisk till mediciner och försöker undvika dem så gott det går.
Men självklart är det bättre med en behandlad astma än en obehandlad. Frågan är hur mycket kosten kan påverka och hur man ska gå tillväga för att kunna sänka dosen mediciner.
#7 Roligt att höra! Hur länge fick du utesluta gluten och mjölk innan du kunde sluta medicinera? Blir det värre om du slarvar nån gång och äter tex 1 dl grädde eller ostbit eller är det i det långa loppet som dt är viktigt att utesluta mjöl och gluten?
#8 Verkar intressant! Ska läsa mer noggrant snart.. Kokosfett har jag börjat med sen en tid tillbaka, men tyvärr har det inte botat astman…än iallafall. Sen är jag en smörfantast och använder det hellre än kokosfett i matlagning, kanske borde öka kokosfettet med tanke på dess hälsoeffekter. Knyxet är bara att jag tappar aptiten om jag äter för mycket av kokosfettet..

#12 Jag har astma av atopisk art, då det främst är kyla som utlöser astman.
Stress inverkar som du säger
Har hört att astma även kan vara ett symptom av någon annan sjukdom, tex olika former av mag/tarmproblem och sköldkörtelsjukdomar. Detta låter
Har dessutom diabetes och märker att andningen direkt blir försämrad om sockret ligger högt.
Borde det inte vara bättre att undvika sådant som är mycket slembildande, som tex mjölk? Det är väl slemmet som till stor del blockerar luftvägarna?
#6 Att Pulmicort bara har effekt i lungorna är en lögn. Medan jag inhalerade så hade jag alltid en massa blåmärken på benen (såg nästan misshandlad ut ibland), de verkade komma spontant utan att jag slagit i. Sedan jag slutade med Pulmicorten har jag bara blåmärken när jag slår mig. och det är sällan.
Pröva magnesium.
Läs THE MAGNESIUM MIRACLE av Carolyn Dean M.D. N.D.
Sök på Carolyn Dean
Läser just nu mycket om magnesium och hittade då den här länken som menar att det KAN hjälpa vid astma. http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm
#12, jag förstår fortfarande inte hur du tänker. Jag ifrågasatte bara ditt uttalande i #10 ("Sen så tror jag inte ett dugg på att salt, kött, mjölk och sådant utlöser astma eller förvärrar den.."). Om man är allergisk eller överkänslig mot till exempel mjölk så kan ju mjölk utlösa reaktionen, vilket du, om jag tolkar dig rätt håller med om, så det blir lite motsägelsefullt. Jag kanske missförstår.
Jag har en väninna som går på akupunktur (TCM traditionell kinesisk medicin) hon har astma är överkänslig mot dofter och citrus bl a. Kortisonet hon tog dagligen gjorde att hon fick näsblod ganska ofta. Nu är hon medicinfri och kan äta grape och apelsin hon kan även använda parfym och ha levande blommor hemma. Hon gick ganska tätt på behandling först och nu går hon kanske var annan månad. Helt fantastiskt, eller hur!!
#13 Jag måste erkänna att jag kommer faktiskt inte ihåg. Jag har ätit kolhydratreducerat i flera år, men fuskar ibland. Jag har också fler diagnoser i bagaget, fibromyalgi och Chrohns. Jag mår överlag mycket bättre nu, Mina provresultat från tarmen är nästan normala vid provtagning nu i höst och min värk och framförallt trötthet är mycket mer hanterliga. För mig verkar det som att allt hänger ihop, blir det ena bättre så blir det andra bättre. Jag ser det som att mina sjukor har förbättrats radikalt genom kostomläggningen. Så för mig är det bara att fortsätta på det här sättet. Och man får ge det tid och tålamod, att låta kroppen läka.