Potatis
Nu när jag kör LCHF äter jag ju så klart ingen potatis, problemet är att vi köpte 50 kg genom en på min sambos jobb i höstas. Sambon och hans dotter äter potatis någon gång i veckan så det går liksom inte åt något längre.
Vill inte ge bort allt då de faktiskt äter samtidigt som jag inte vill att den blir förstörd. Jag har gott om plats i frysboxen och skafferiet.
Vad kan jag göra med all potatis? typ 30 kg ![]()
Gärna något smidigt så de e lätt att laga till dem när jag äter broccoli eller så.
och alla vet väll hur äcklig potatis blir i micron så det är inget alternativ ![]()
Haha uscha för att skala allt men men vad gör man inte.
Tack på förhand

Pommes frites med bra olja (kokosolja)?
"Every point of view is a view from a point."
Gör en stor sats kibbeh batata eller batata chap, en irakisk maträtt som smakar jätte gott som du kan frysa in
http://www.tasteofbeirut.com/2011/01/potato-croquettes-batata-charp/
Undrar om inte mos går hyfsat att frysa? Det är ju lätt att fräscha upp när man värmer med en skvätt grädde eller mölk och lite smör.
[ADDED]
Kom just på att de säljer ju fryst mos nu, så det borde funka.
Om du gör mos som tidigare nämnts, kan man blanda i chevre om man gillar det. Blir krämigt och gott och går inte att gissa att det varit fryst. Annars kan man ju göra potatisbullar/kakor. De säljs ju i frysdisken så det borde ju gå att frysa hemmagjorda också. Man kan ju även köpa skalad potatis på burk. Ingen aning om hur man gör eller om det ens är gott dock.
Potatisgratäng. Gör den inte helt färdig så att den kan värmas klart i riktig ugn före servering.

#2: verkar smarrigt!
#6 Ja speciellt om man kryddar fyllningen extra. Min mor brukar ha gurkmeja i degen

Dà fàr väl jag komma med de Schweiziska rätterna:
Tartiflette
http://mollansost.com/sortiment/recept/tartiflette/
**Rösti
**http://receptfavoriter.se/recept/roesti-potatiskaka.html

Ge de till den ekologiska grisen!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag vill ha en egen gris att kunna mata :P Men får väll kalla min sambo för gris framöver. Åhh vad många fina recept. Varför har jag dåligt med mjölk och grejor hemma haha. Jag funderar på klyftpotatis, snart börjar ju grillsäsongen. Skulle ju vilja ha i frysen och ta fram och slänga i ugnen precis som de man köper.
Vad tror ni om att ev skala, klyfta, förkoka lite, blanda med olja och kryddor och frysa i burkar med smörpapper emellan, typ i lager sen köra ett lager i ugnen, eller styckfrysa och slänga i påsar.
Tror ni det funkar, hur gör ni?
Potatismos borde gå att frysa i påsar kanske har lite dåligt med burkar, sambon har dem på jobbet. Typ 20 st haha :p Han har köpt hem pulvermos, jag mår illa bara av att se det.
Bjuder på en bild på göbben :P
Typ pommes borde väll med gå att göra på något vis kanske samma som klyftisar som ja skrev tidigare, e ju bara en annan form :P
Hmmm…är det bara i min webläsare (Firefox) som det ligger en bild från inlägg 8 ner till inlägg 11? Svårt att läsa texten!
I min med =( Har också firefox.
Postar igen:
Jag vill ha en egen gris att kunna mata :P Men får väll kalla min sambo för gris framöver. Åhh vad många fina recept. Varför har jag dåligt med mjölk och grejor hemma haha. Jag funderar på klyftpotatis, snart börjar ju grillsäsongen. Skulle ju vilja ha i frysen och ta fram och slänga i ugnen precis som de man köper.
Vad tror ni om att ev skala, klyfta, förkoka lite, blanda med olja och kryddor och frysa i burkar med smörpapper emellan, typ i lager sen köra ett lager i ugnen, eller styckfrysa och slänga i påsar.
Tror ni det funkar, hur gör ni?
Potatismos borde gå att frysa i påsar kanske har lite dåligt med burkar, sambon har dem på jobbet. Typ 20 st haha :p Han har köpt hem pulvermos, jag mår illa bara av att se det.