Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 12574 ggr
Lillianna
0

Hormonernas påverkan?

Igår tog jag ut min hormonspiral efter mycket grunnande. Jag ska inte bli med barn så det är absolut inte därför utan orsaken är att jag under en tid haft lite för mycket undelivsproblem som jag gissar kommer från spiralen. Nu är det iallafall ute och jag mår toppen!!

Av alla de biverkningar som finns just pga Leonova har jag haft rätt många, både valiga och mer ovanliga. Viktuppgång hör till de vanliga och jag har kämpat men stått snudd på stilla ändå rätt länge. Nu är jag nyfiken på om det kommer hända något med vikten efter detta.

Är det nån annan som har gissningar på att just hormonspiralen/p-pillrena eller vad ni nu har har påverkat er? Veta helt säkert kan man ju inte göra men det går ju att spekulera. Det är ju främst när man slutat/påbörjat ett preparat som man kan se skillnaden och observera den.

Vad säher ni tjejer? Har våra preventivmedel en negativ inverkan på oss rent fysiskt?? 

/Lillianna

~ Lillianna ~

Margareta
0

Även jag funderar. Jag har min för att jag haft störtblödningar och inte i preventivt syfte, men funderar på att ta ut den nu. Jag är 52 år och problemet borde vara över.

Numer pensionär i Nynäshamn

Anterrabae
0

Jag tål inte hormoner över huvud taget. Får mer eller mindre kronisk migrän av Piller, gick även upp i vikt. Satte in en p-stav med bara gulkroppshormon. gick upp 15 kg på 2-3 månader. Desstuom fick jag veta att jag inte skulle kunna räkna med effekt på alternativa behandlingar  med extra hormoner tillsatta. Kroppen skulle gå i baklås och tom kiropraktorn sa att skelettet skulle gå tillbax till sitt snea tillstånd om jag inte tog ut hormonerna.. Förutom att de sätter kroppen ur spel…

Hur nyttigt är det att vara gravid i flera år?

Jag håller mig LÅÅÅNGT borta från dom..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

soni
0

P-piller har gett mig kroniska sampinfektioner och sabbat mitt sexliv. Började med dem som 16 åring och det tog liksom eggen av lusten. Tappade förmågan att känna riktig upphetsning utan att veta om det. Att inte ha tillgång till all sin lust när man utvecklar sin sexualitet som ung sabbar en hel del och det är svårt att ta igen i efterhand.

min åsikt är att p-piller skulle vara förbjudet för omyndiga och för kvinnor som inte utforskat sin sexualitet så mycket, så att man kan vara uppmärksam på eventuella förändringar fysiskt och psykiskt.

Hur spiral funkar vet jag inte, men det är väl samma hormoner?

Och ni som har unga döttrar, lägg er i och stötta dem så att de vågar kräva kondom i stället.

Sara40
2

Även ni med söner - stötta även dem i valet och behovet av kondom ALLTID! Oavsett om tjejen så har alla tänkbara preventivmedel p-piller, spiral, stavar och vad de nu heter, så stoppar ju inte dessa eventuella sexuellt överförbara sjukdommar.

(mamma till kille.)

monkan
0

Jag är helt säker på att hormonspiralen jag hade i 5 år har snurrat till saker i min kropp. Den är nu ute sen länge men kroppen är inte i balans. Jag hade också mycket problem med svampinfektioner under tiden jag hade den.

soni
0

Jag har försökt diskutera biverkningar med olika barnmorsker, men de älskar att skriva ut p-piller till den grad att man nästan kan tro att de får provisionPenga mun.

Nu  använder jag p-dator, men för tllfället vågar jag inte använda den fullt ut för candidan och kostomläggningen har gjort mina cykler en smula opålitliga.

Koylie
0

Jag hade Levonova i ca 6 månader, sen orkade jag inte mer. Jag började använda den för att jag hade så jobbiga, långa och rikliga menstruationer. Under månaderna jag hade den insatt, hade 2 helt blödningsfria dagar. Förutom det åkte hormonerna berg- och dalbana så det stod härliga till. Jag kunde vakna på natten utan någon som helst anledning, kliva upp, sätta mig nånstans och stortjuta (utan att på något sätt vara ledsen), för att sen gå och lägga mig och sova vidare.

Vid ett tillfälle (en fredag) hade jag lagat lite extra god mat och maken och jag satt och käkade och hade urtrevligt. Rätt som det var bara vällde tårarna upp. Maken, som inte är riktigt van vid att jag beter mig så, frågade till slut lite försynt "har jag gjort något tokigt?" "nej, absolut inte, hulkade jag" "Nähä, men har jag sagt nåt dumt då? "nej, inte det heller" "Jaha. Men varför gråter du då?" "Jag vet inte, egentligen är jag faktiskt ganska glad" "Du, det märks inte" Efter den fredagen dröjde det inte lång tid förrän spiralen åkte ut.

Jag tror inte att det är så bra att stoppa in en massa hormoner i kroppen. Jag är övertygad om att för många kvinnor har de flesta av våra preventivmedel en ordentligt negativ påverkan av vår hälsa.

Anterrabae
1

Mina svampinfektioner började i tidiga tonåren.. i samband med att jag fick p-piller för mensvärk… Tror jag var 14… kanske 15

//Ida

Innerjoin
0

Jag blev gravid med Levonova (utomkveds med vidriga smärtor)Skrikandes  Har dock kopparspiral nu, och den är toppen!   Har en 15 åring  som börjat med P-piller, inget jag gillar - men vad gör man? Hon har stadigt, kondom litar jag INTE på - både för att det kan ske missöden, och att den kanske inte kommer på…
Barnbarn får minsann vänta en 10 år till….

Shawy
0

Jag äter minipiller som heter Cerazette och dem funkar bra på mej. Efter jag fick min dotter så satt jag in en spiral(fanns ej hormonspiral just då). Det är något som jag verkligen ångrar att jag gjorde. Den förstörde verkligen mej. Jag som inte haft några rikliga blödningar fick helt plötsligt ett rent h-vete. Det forsade rejält och värkte. Jag blev helt sängliggande varje gång. Sen tog jag ut den och började med p spruta och då ökade jag i vikt, så den slutade jag med. Nu hade jag tur att jag hittade dessa minipiller, för nu slipper jag mensen helt. Det är säkert inte bra det heller, men hellre det än att blöda och ha ont som jag haft. Alternativet var skrapning. Har i alla fall inte märkt av någon viktuppgång av pillren.

Lillianna
0

Shawy, jag blev oxå föreslagen att testa de där minipillrena nu efter sommaren när jag blivit mig själv igen. Vet inte vad jag tycker om det ännu.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Amiechan
0

Cerazette funkade bra för mig (hade inga problem av dem, bara fördelen att jag fick mens var 6:e vecka…) ända tills jag började äta antidepressiva. Kombinationen tog död på lusten totalt. De antidepressiva ville jag inte sluta med så jag testade att sluta med Cerazetten och fick tillbaka lusten. En sort hormonpåverkning klarade jag visst men inte två

Shawy
0

Cerazette är östrogenfritt. Innehåller enbart gestagen. Om man nu har bestämt sig för p piller så kanske det är ett bra alternativ.

Alla vi är olika och det som passar mej kanske inte passar lika bra för en annan. Men dessa p piller är jag verkligen glad för att jag hittade, har hjälpt mej mycket och jag har inte märkt något negativt alls med dem.

Anterrabae
0

Shawy: Så skönt för dig.. =) Det skulle vara himla skönt om det fanns nåt man mår bra på.. Har inte hittat det än.. *ler*

//Ida

MegN
0

Intressant. Jag har också Levonova hormonspiral, som jag funderat på att göra mig av med. Har också haft väldigt svårt att gå ner i vikt, trots extremt strikta perioder. Kan finnas en koppling. Samtidigt fegar jag lite, eftersom jag verkligen inte längtar efter mina väldigt rikliga menstruationer tidigare…

Och jag vill faktiskt inte ha fler barn, heller. Är 44 och tycker att det får räcka med de två jag redan "gjort"…! De är dessutom snart flygfärdiga (10 resp 15) så även om jag ibland kan tänka att det vore intressant med en son också (har alltså två döttrar) så ryser jag bara vid tanken på kolik- och blöjperioden…

StinaLisa7
0

Åt P-piller i ungdomen och haft spiral som funkat "så där" mellan barnen, efter den yngste så testade jag hormonspiral och jag blödde konstant i nästan 6 månader, när jag kom på återbesök så konstaterades att den satt i livmoderhalsen så den åkte ur illa kvickt.
Sen skickade jag min lilla gube till doktorn jag…Generad…så var den saken ur världen, åh tänk så bra vi har det nu Cool

Gronstedt
0

Vanlig, hormonfri kopparspiral, då?

Koylie
0

Även kopparspiral har jag provat, och då fick jag så mycket smärtor varje månad att jag blev tvungen att sjukskriva mig. Därför åkte den ut efter tre månader.

Lillianna
0

Jag är oxå tveksam till både piller och kopparspiral. Eftersom jag hade riktliga blödningar(det var därför jag började med p-piller vid 18 års ålder) men inte verkade tåla dem speciellt bra har jag provat mig igenom rätt många vid det här laget. Nu när det inte funkade med spiralen fast jag ändå hade den 2 år känns det inte som om jag kommer komma ihåg att ta piller varje dag. Nä, det får nog bli gubben som få gå till doktorn. Här ska inte bli fler barn iallafall. Vi har 3 och det är alldeles lagom.

Jag har redan fått receptet på cerazette men jag vet inte…. 

/Lillianna

~ Lillianna ~

Vette
0

Jag har precis börjat med p-spruta (depo-provera) igen efter ett uppehåll på 2 år. Började med p-spruta för många år sedan pga svår PMS, deprimerad, vredesutbrott, rikliga och smärtsamma blödningar. Hade provat p-piller ett tag men gick upp mycket i vikt med dem. P-sprutan har jag mått mycket bättre av, men ville ändå göra ett uppehåll eftersom det inte känns bra att sätta hormonerna ur spel på det viset. Dock kom mina svåra PMS-besvär tillbaka, trots LCHF-kost, så nu stod jag inte ut mer utan har börjat med sprutorna igen.

Anterrabae
0

Du går inte upp på sprutorna då? Min väninna gick upp 30 kg eller mer på p-spruta… Dessutom verkar hon ha förlorat förmågan att få barn.. Det är 4 år sen hon slutade och hon har inte fått igång ägglossningen än..

//Ida

Vette
0

Nej, jag har inte gått upp av sprutorna. När jag slutade med dem så drog ägglossningen igång nästan direkt. Jag antar att det är med detta som med det mesta, väldigt individuellt.