Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1747 ggr
00CaJo00
0

Hur mycket Protein?

Hej, jag är helt ny här på sidan och jag förbereder mig för LCHF-start :-) Vill vara lite påläst först bara…

Jag har stora förhoppningar på att må bättre, bli piggare och gå ner i vikt, jag ser detta som en långsiktig satsning för mig och familjen men jag vill gärna ha en snabb och effektiv start. Så jag tänkte försöka köra UFO :-) max 5g om dagen i 2 veckor och därefter se om jag kan fortsätta så ett tag till eller öka upp något för att "trivas".

Till min första fråga (lär komma många fler),

Det verkar som det är delade meningar om hur mycket protein och fett man skall/kan/får äta. Jag har problem att sluta äta så jag vill gärna ha lite riktvärden och vågar inte lita på att jag bara kan gå på att äta tills jag blir mätt… Tyvärr… jag hoppas att det kommer att föränras!

Jag har då sett att på Proteinet rekomenderas ofta 1g per kilo kroppsvikt per dag eller till och med 0.5g om man har en del övervikt. Om jag bara drar till med att jag skall sikta på 80g per dag, så försökte jag se hur mycket mat det är egentligen - på Minmat.net

100g ägg (kokt)

100g kyckling med skinn (stekt)

150g entrekote nöt (stekt)

Detta blit totalt 82,35g

Jag har förstått att det är fettet man blir mätt på, men tycker detta låter lite?!

Gia91an
0

Alltså, jag tror inte det är lite direkt. När jag började med lchf orkade jag inte alls så mycket ;) Och fördelen är ju att man blir mätt lääääänge. Ja eller snarare ohungrig. Du ska se att när du väl börjar lär du inte ha något problem att hålla det där :O

goliath
2

Det diskuteras en del runt proteinintag för de som äter väldigt lite kolhydrater.. Hjärnan har ett visst minimumbehov av glukos för att att överleve. Detta glukos kommer finnas i blodet antingen genom att man äter det, eller att proteiner från kosten eller kroppsegna proteiner från i huvudsak muskler konverteras till glukos.

Därför tycker inte jag man bör snåla med proteiner om man är på fakir. Då kan man få proteinunderskott. Man bör helst äta lite mer än rekommendationerna säger.. Alternativt äta lite mer kolisar.. Glukosen kommer finnas i blodet hur man än vänder på det…

goliath
1

Dessutom är det väldigt oklart detta som folk är rädda för gällande protein -att vissa aminosyror är insulinogena och att detta kan stå i vägen för viktreduktion.

Proteinerna triggar även glukagon -"motpolen" till insulin.. Det kan finnas många andra effekter hos protein som gör att det inte leder till begränsad viktnedgång.. Som #2 är inne på ser man ofta en korrelation mellan protein och mättnadskänsla i studier..

OlgaMaria
1

Jag tror det bästa för alla är att inte vara så hård mot sig själv i början. Man kanske ändå får lite omställningsbesvär och man behöver inte göra det värre än nödvändigt. Vet inte om du har mycket övervikt eller inte men desto fler kilon du behöver tappa desto lättare kommer de rinna av även om du är lite snäll mot dig själv i början. Jag tror många kan vara hungrig på LCHF-mat första dagarna. Ät då så att du blir mätt. Kanske det blir stora portioner men jag tror hungern ger sig ganska snart. Snåla inte med fettet. Och drick ordentligt med vatten speciellt första dagarna.

Mitt råd är att vara lite snäll första veckan, sen kan du köra UFO om du vill och räkna proteiner. =) Men när man väl vant sig vid LCHF brukar de flesta känna att det här tänker jag hålla på med för livet, jag mår ju så bra, och då blir den där stressen lite konstig. Det är ingen kur, det är en snällbehandling mot dig själv för att du ska må bättre och få bättre hälsa. Du kanske går ner bra i vikt utan att trixa, eller så kanske du inte gör det, men stress är i alla fall inte bra för viktnedgång. Ta det lugnt och känn dig fram.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
0

Du kan äta hur mycket fett du vill/får i dig. Inte hur mycket mejerier som helst, men hur mycket smör, kokosolja, olivolja, fettkanter och sånt som helst. Även dessertostar kan man äta mycket av. De innehåller oftast mycket fett och väldigt lite kh.

Ary
0

Välkommen. Glad

Personligen hade jag nog inte valt ufo till att börja med. Risken är att det blir en jobbig omställningperiod. För mycket kan å andra sidan trigga sötsug. Men 20 kolhydrater om dagen kanske….

Håller med #4 om att äta ordentligt i början för att inte gå hungrig (man är ofta hungrigare tills kroppen vant sig att inte på lika många kolhydrater) då det lätt kan trigga sötsug.

Vad gäller mängden protein.. Hur lång är du? Vad väger du eller vill väga? Hur fysiskt aktiv är du?

Jag kör på ca 0,6g per kg nuvarande vikt, det funkar för mig, men vill inte ha mer än så, det skulle nästan varit jobbigt att få i sig. Till historien hör att jag bara äter lunch och middag om jag inte tar kaffe med kokosfett och smör till frukost.

Som du var inne på mättar fett plus att ketos så småningom gör att de flesta blir mindre hungriga.

00CaJo00
0

Tack för alla svar!

Mitt problem är att jag inte litar på min kropp - eller mitt huvud kanske… Därför vill jag förbereda mig till max… och att gå ut hårt i början är för att jag gärna vill övertyga mig själv att jag är på rätt väg, är väl rädd att inte fortsätta om jag inte ser resultat… Även om jag ju vet att det kommer, och alla fördelar… men men…

Jag är 1.66 och väger in mig den dagen jag börjar (inte stått på vågen sedan jag fått mina två barn) men gissar på 100 :-(

[Petronella Pip]
1

Om du börjar så strikt så är det bra om du bereder dig på dunderövergångsbesvär! Bara så du är förberedd! Det troliga är att det blir så.

Medlem
1

Kör man ufo får man tänka på att inte få vitamin/mineral brist. Spenat, broccoli, inälvsmat och röd gul paprika är näringsrik mat. Jag skulle inte köra mindre än 20 gram kolisar för att inte få diverse problem med hälsan.

Zepp
2

Du väger 100 och är 166 lång.. och skall starta med UFO på en gång!

UFO äter man möjligtvis på slutet när det sista kilot inte vill lossa, eller om man har så stora metabola problem att man måste hålla ner kolhydratintaget för att gå ner.

Det är hur som helst ingen lisa att göra på det viset, börja med att lära dig äta LCHF, håll koll på Dumbell eller Minmat och få till fördelning men även vitaminer och mineraler.

Testa för all del, du lär snart märka att du får övergångsbesvär utan dess like.. och hur skall du fungear i vardagen med huvudvärk, trötthet och illamående?

Du får altså glukosbrist.. så kroppen gör eget av protein till att börja med, antingen det du äter eller dina muskler.

Efter två tre veckor så har hjärnan ställt om sig till att den mesta energin från ketonkroppar, men muskerna brukar ta längre tid innan de tar mer fett som bränsle.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
3

Hejsan 00CaJo00 Glad

Jag förstår att du nog (som jag) är den lite otåliga typen och vill igång med en rivstart

Jag tror ändå att det skulle vara mycket bättre om du tog det lite lugnt och kollade in hur din kropp reagerar på vanlig Lchf där du bara växlar kolhydraterna mot fett och låter proteinerna hamna ungefär där du har dom idag i din kost

Om det är nåt som kan få dig att misslyckas så är det nog att du drabbas rejält av omställningsbesvär och tvärslutar

Jag tycker alltså som flera andra säger

Satsa på runt 20gram kolisar dvs ta bort dom stora stärkelsekällorna ät grönsaker efter behag och lägg till fett tills du blir mätt Glad

Det bör kunna räcka bra för att få igång en lugn viktminskning hos dig samtidigt som du mår bra under tiden

Först efter att du kört på så i flera veckor tycker jag det är dags att utvärdera om det kan bli bättre med eller om du alls behöver en ännu striktare kost

00CaJo00
0

Tack för alla synpunkter!

Jag har läst och läst och läst i en vecka nu och står på olika ben hela tiden nu känner jag… Jag hade gjort upp en helt annan plan/meny i helgen men så tyckte jag kanske att det såg "för bra/gott ut". Jag spanande in lite nya bloggar och såg en you tube med Mats Forsenberg igår. Och som sagt Otålig stämmer bra! Är ledig två kommande veckorna (av annan anledning) men tänkte att övergångsbesvären skulle fångas upp där… Svårt att föreställa sig hur jag kommer må dock…

Skall planera ett varv till…

OlgaMaria
0

Det bästa med Lchf tycker jag är att man får kontroll på ätandet utan att kämpa så oerhört. Med den övervikt du har är det ganska troligt att du får en rivstart även om du går över till en generös lchf. Första veckorna brukar många se mycket resultat. Därför tycker jag inte att du behöver veta på förhand exakt hur du ska äta. Satsa bara på att komma in i det. Satsa på att äta dig mätt på bra mat oavsett om det blir mycket mat. Var inte det minsta rädd för att stoppa i dig för mycket fett eller proteiner. Tänk att målet är att du ska hålla dig till Lchf. Då är det väl bra om det får vara lite trevligt längs vägen? :) Börja. Vi finns ju här längs vägen om det dyker upp frågor eller problem eller sockersug. Du behöver inte veta allt på förhand. :)

MimLan
2

Det viktiga är att du lär dig att lita på din kropp och att den får signalera som den skall.

Håller fullt med om att UFO inte är det du skall ta till. Din otålighet skulle jag rent krasst gissa är en del av all problematik kring mat och vikt. Det brukar vara så iaf.

Så. Det handlar om att du skall lära din kropp fungera och att du skall lära dig att lyssna. Det är inte en quick fix där du skall vara så drastisk som möjligt för att få det bästa resultatet, utan det skall fungera på riktigt.

Betänk att du förmodligen inte får in alla omställningsbesvär på två veckor, en del tar mer tid på sig och en del kommer senare. Men antagligen är det värsta måendet över i det korta perspektivet.

OlgaMaria
0

När vi chockar kroppen blir den stressad. Att gå från normalkost till UFO blir en sorts svält, eftersom kroppen inte är inställd på fettdrift. Det gör att stresshormoner utsöndras och det kan fördröja viktnedgång. Så, ta det steg för steg! :)