Supersemla
Åh!
Är receptet hemligt? 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
MissInAction: Hon ska maila det till mig så då kan jag lägga ut det, eller skicka det till dig.
PS Jag tror hon har hämtat det på nätet men sedan tillkommer hennes expertkunnande vad gäller själva bakningstekniken.
Du får gärna lägga ut det här då
Kan jämföra sedan med andra recept på nätet, och testa flera kanske.
Kluring om Ryssland

Ja, lägg ut här! Ser riktigt smarrigt ut!
Kan man inte äta vanlig semla kan man strunta i det, då semla aldrig smakar semla med LCHF
# 6 TS skriver ju att det var den godaste hon någonsin ätit! Underlig kommentar!

Ser ut som Marianns semla från hennes blogg. Bakade dom tidigare och förutom att jag hade för ostadiga formar så dom flöt ut för mycket var smaken super
Degen är ganska lös så man måste ha stadiga formar. Ska fixa det och baka igen. En bekant som inte äter LCHF sa att dom var godare och saftigare än den vanliga köpesemlan
fast Marianns recept läste jag i går och där står inte om form alls… bara rulla och lägga på papprad plåt. http://mariannslchf.se/182/
Fast jag får medge att det på bilden definitivt ser ut som de legat i form…. oj såg inte attt du också la länken!

Ja utan form blir det nog platt formbröd
Jag skedade upp smeten i dubbla bullformar som jag ställde trångt, trångt i en glasform. Hjälpte inte. Dom blev ca 3-4 cm höga och svämmade över. Fast smaken var super
Ska köpa antingen sådana cupcakes formar som är lite hårda eller rent av en i teflon, då tror jag dom blir kanon
Konstigt att hon skrivit så?? Jag är säker på att hon någon annan stans rekomenderat stadiga formar. Ska söka lite se om jag hittar. Som sagt smeten måste skedas i. Påminner om lite tjockare sockerkakssmet. Rulla som hon skriver är uteslutet.
men i kommentarerna svara Mariann på en som sa att det blev platt att man får rulla höga bullar, inte ett ord om formar!
Och bilden i #0 här ser inte ut att vara gräddad i form. Jag vill inte ha semlor gräddade i form, jag vill att de ska se "riktiga" ut, iaf om jag ska bjuda på dem.

Förstorar man Mariannes bild ser man tydligt att hon använt formar. Tror t.o.m att det är cupcakes formar som ger en lite kant på brödet. Förstår inte varför hon skriver "rulla", fungerar inte med det receptet iallafall. Fast goda är dom
Jag gjorde semmelbullar av Marianns lussebullsrecept, bytte bara ut saffranet mot ett par tsk kardemumma. Den smeten/degen går att rulla till bullar utan problem, om man låtit den svälla ordentligt. Sedan tog jag ändå och gräddade i en sådan där muffinsplåt med fördjupningar i, men det tror jag inte behövs egentligen för de bullarna.
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Skillnaden som jag kan se mellan de degarna är en äggula till i lussekatterna och en halv dl kokosmjöl till, samt mer än dubbelt så mycket husk, (fyra msk kontra en kvarts dl) ja dubbelt mjöl och husk borde ge rejäl effekt på degen! Trots den extra gulan!
Då ska jag lösa ert mysterium. 
Den första semlan som lades in här på Kif är bakad i form, stora amerikanska muffinsformar. Den kom sedan ut på min blogg i april då jag startade bloggen.
När jag sedan fick bakboken antagen och semlan skulle in i den, så upptäckte jag ( har en tendens att uppfinna saker) att det går mkt väl att rulla.
Man rullar dem som kropkakor, man blöter ner händerna lite i kallt vatten och och formar en bulle i handen, det står också i bakboken och i blädder pdf som man hittar i min signatur där finns receptet.
jag hoppas verkligen att OM det är min semla att man också är ärlig omkring det och hänvisar till mig.
Hittar man något på nätet i receptbloggar eller receptsajter så brukar de flersta skriva vems receptet är och då bör man föra det vidare i sin egen tur.
Kalla den Marianns LCHF semla
Min bakteknik är det inget fel på 
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF

Tack Mariann! Bra info som vanligt…och snabbt. Mig stör det dock inte om man gör dom i form…..och mycket goda är dom
Men en fråga…dom flyter inte ut i ugnen? Lussekatterna flyter ju ut lite.
Ja de är sueprgoda! Ska idag ner till ett bagis och övertala dem å göra denna semla på sitt bagis, de har ju lchf bröd och frallor så 
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
#6 Hur tänker du nu.
Mycket med LCHF smakar riktigt gott.
Semla kanske inte smakar semla.
Men det kanske smakar super semla.
De smakar faktiskt semla, hade en journalist från Borås tidning här med fotograf och de båda uppskattade semlan, kanske mest fotografen, då journalisten var åt veganhållet…inte ätit ägg på 20 år…
Så dessa semlor går hem i alla munnar som här fått smaka dom och hos andra tydligen detsamma.
Vad #6 skulle tycka vet #6 ju inte förän denne smakat… men en förutfattad mening kan ju alla få ha 

Mariann - var finns detta bagis som gör lchf-bröd?
Det finns väl ingen chans att man kan byta ut kokosnötsmjölet mot något annat och få den lika bra/god?
Klarar inte doften och smaken.
Kluring om Ryssland
#20 Bloggar idag om detta! Det är Byttorps Finbageri och frallorna var mer än jättegoda!
Nu håller vi tummar att de vill börja baka min Marianns LCHF semla!
Jag bor i Borås och vill VÄLDIGT gärna veta om Byttorp tänker baka LCHF semlor :-)
Man får knalla till Byttorp och undra, ju fler som efterfrågar det ju lättare blir det för dom att också ta in allt som ska till för att fixa semlor. :)
Har just bjudit mannen på semla efter marianns recept! Gott och riktigt mäktigt, kanske gör mindre bullar nästa gång. Bullarna blev riktigt snygga men något torra, det är nog en svår balans mellan saftighet och stadga skulle jag tro…

#25 Mina blev inte ett dugg torra, tvärtom. Men så var smeten väldigt kladdig också och fick skedas upp i formar. Så du har nog rätt där med balansen.
Jag gjorde som Mariann skrev, dvs rullade bullar med blöta händer. Kanske ska använda formar nästa gång istället. #26 hur många bullar fick du ut av smeten?
Precis ätit Mariannes semla, så ruskigt god, godaste semlan ever.
Och så är jag så lyckligt lottad att jag bor nära Byttorps finbageri och har köpt deras fantastiskt goda lchf-limpa.
Frågade givetvis om de inte hade lchf-semlor också… ;)
#28 Vi hoppas de finner plats för lchf semla, vore ju kanon!
#25 och du har rätt mjöl? Några som har lite lätt "fel" mjöl upplever just det torra.
Här blir så gott som aldrig mjuka kakor och bullar torra, det är endast småkakor som blir åt det torra hållet, då de ju också ska vara "torra".

Tittade på receptet … kan det vara att ni använder olika slags Fiberhusk?
Här kan man köpa pulver - powder - eller hela - whole - fiberhusk. Förpackningarna ser likadana ut, förutom texten, och med ögat är det svårt att se var skillnaden ligger men det blir skillnad när man använder i deg. Det blir mycket 'maffigare' med Fiberhusk powder än med whole Fiberhusk.
tror alla har använt den malda varianten här, jag använde tidigare det som heter enbart husk och det är hela skal men nu när den andra finns att få tag på i mataffären så blir det den, tror inte det kan vara det….
Mariann o MissIn Action: Semlan är inte bakad med kokosmjöl utan med mandelmjöl, så det kanske inte är Mariannes semla. Jag har inte fått receptet än.
Ojdå, spännande! Då blir det mer att testa 
Kluring om Ryssland
Ja då blir det annorlunda ju! 
Snälla Mariann jag har provat dina bakverk några gånger nu men de blir torra och smakar grovt så efter vad jag läst här misstänker jag nu att jag har en fiberhusk som inte är optimal. Kan du vara så snäll och ange vilket märke av fiberhusk du använder samt hur paketet ser ut. Tack på förhand.
Det är de 2 märkena jag har kanske mina ägg är för små eller mina mått väl stora skulle du vid tillfälle kunna väga ett ägg, 1/4 dl husk och 1/2 dl kokosmjöl så ska jag prova en gång till. Tack igen
#37 Då har jag vägt lite.
1 ägg m skal äver ca 70 g
0,5 dl kokosmjöl väger ca 40 g inte mer
4 msk fiberhusk (måtten i bakboken) väger ca 25 gram
Hoppas detta var till hjälp.
Har du bakat med bara kokosmjölet någon kaka?
Tack toppen ska prova igen. Nej har inte bakat annat än semla idag, saffransbullar före jul samt en sorts frallor. Alla dessa med kokosnötsmjöl. Frallorna blev bra men de andra blev torra och tråkiga och jag använder för små ägg ska köpa större innan jag bakar nästa gång. Min mamma har köpt din bakbok så får bläddra i den hos henne samt säkert bli bjuden gott från den många gånger i framtiden.
Måste man ha ett speciellt kokosnötmjöl för att bullarna ska bli bra??
Jag har köpt mitt på Life. Hällde över det i en egen behållare, så jag kommer inte ihåg märket……..
# 39 du behöver ju inte köpa större ägg! Bara att ta nåt extra! 
Precis ta ett eller två ägg extra, då blir det ju bara mer mat av dem 
kokosnötsmjölet "äter" vätska så snåla inte med den(vätskan/ägg). dock kan det bli knivigt att rulla bullar om den är för blöt, men välj då hellre det och lägg i formar.
#40 det har en stor betydlese vilket mjl det är. Minns du om det var en brun påse eller en plast och genomskinlig?
Minns du kolhydratshalten?
Den ska vara låg för att man ska vara säker på att det är rätt mjöl. 4 gram per 100 gram ska det vara. Inte mer, iaf inte mkt mer.
Jo det är mycket bättre att köpa de större äggen till bak om så är för jag har märkt att förhållandet gula/vita skiljer sig ganska mycket.
Små ägg har en betydligt mycket större procent vita än stora ägg har och vår ekonomi gör att vi oftast köper extrapriser och stora ägg är sällan på extrapris. Så till bak som jag inte gör så ofta så köper jag gärna de stora äggen så jag denna gång får det så rätt som möjligt vill ju att det ska smaka så gott som många säger att det gör.
#43, den var nog i plast och delvis genomskinlig. 179 kr/kg
Sjutton oxå att det ska vara sån skillnad på "en och samma produkt"!!
Måste fråga igen om kokosnötmjölet då jag läste andra recept här på forumet och stötte då på ett ställe där det står att 1 dl väger 40 gram så testade med mitt decilitermått och 1 dl vägde för mig 58 gram. Jag gissar att dina mått Mariann är 40 gram för 1 dl och 20g för en halv eftersom mina mått gjort bakverken alldeles för mjöliga. Så stämmer det att rätt vägt är 20 g = 1/2 dl kokosnötmjöl? Det var här jag läste post 11 ,12 och 13 http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d77428dc5c6a73c570001cc-vitt-brod-rostat-brod Det gjorde mig tveksam på svaret här i post 38

Nej, Mariann skrev ju att 0,5 dl mjöl väger ca 40g Det stämmer ganska bra då jag vägde 1 dl tidigare och det vägde ca 75g
Om du går till post 11 i länken om roströd kan man läsa följande Kokosmjöl är något helt annat, därav omeletten. Kokosnötmjöl sväller mkt mkt mer än kokosflingor som är mixade. en dl kokosnötmjöl torde väga ca 40 g. /Mariann Varmt välkomna att besöka mig på: Marianns LCHF mat & bak Hippocrates - Let your food be medicine and your medicine be food. Detta är en copy/paste av post 11 i den länken och det är det som gör att jag undrar och blir tveksam.
Hittade en till länk där 1 dl sägs vara 50 gram så jag gissar att jag får prova mig fram men en sak är säker och det är att det är lätt att ta för mycket mjöl och då blir baket torrt och trist. http://mariannslchf.se/ljust-brod/

#48 Jag gick på det Mariann skrev i inlägget #38
Citat """""" #37 Då har jag vägt lite.
1 ägg m skal äver ca 70 g
0,5 dl kokosmjöl väger ca 40 g inte mer
4 msk fiberhusk (måtten i bakboken) väger ca 25 gram """"""Slut Citat
Hon skriver ju här att hon nu vägt och att det väger ca 40g för 0,5dl. Jag har själv vägt det också och luftigt packat väger 1 dl ca 75g så Marianns vikt stämmer ganska bra i detta inlägg
hhmm…. kan det vara så att ajg vägt med olika mått när jag vägt förut ?? Inte omöjligt, för när jag tänker efter har jag ett dl mått jag tycler är väldigt stort, kan det vara så att ajg tagit det förut och ett nyköpt rostfritt häromdagen?
Vet inte. Men jag gör om vägningen igen så ser vi och jag väger också med mitt röda lite stora mått (som jag upplever stort). Återkommer.
nu har jag vägt upp 0,5 dl i 3 olika mått och jag får alla till ca 30 gram nu.
Jösses vad svårt det är att väga, beroende på om man tar snåla mått eller inte.
jag börjar inse varför proffsen bakar med vikt…
#45 priset låter som rätt mjöl, men det är viktigt med kh halten.
har det en för hög halt så är det mer malda flingor och verkar bli torra och mer kokossmak på akorna. sedan framförallt så blir kakor kasnke inte längre lchf.
Mjölet kan bli mer eller mindre hoppackat i påsen, antagligen mycket viktigt att man häller luftigt i måttet, eller så kanske det borde anges i gram när det blir så olika mått! Det har ju alltså bara för dig Mariann, (för angivelsen på 50 gram per dl var ju från din egen blogg), varierat från 25, 30 och 40 gram på en halv dl!! Det blir ju väldigt stor skillnad det och kan absolut vara anledningen till att många får det väldigt torrt! Och andra så löst att det knappt går att forma.
Det är väl samma som med vetemjöl. Kör man ner måttet i mjölet så blir det mer packat och väger alltså mer.
Just kokosmjölet är ju ett sånt mjöl. Häller man det luftigt ner i måttet så blir det helt annat än om man skopar upp det med måttet.

När jag vägde mjölet för ett tag sen, ville veta vikten för att lägga in i matdagboken.se vägde 1 dl luftigt packad ca 70g. Skillnaden mellan 60-70 kan kanske bero på fukt. I vanligt vetemjöl skiljer sig ofts vikten beroende på hur mycket fukt vetet har vid malning. Detta är ingen nyhet utan ganska vanligt. Kanske samma gäller med kokosmjölet? 10g är ju ingenting och många faktorer spelar kanske in. Är alla DL mått exakt,exakt lika? Fukt? Packning? Så när man bakar och är osäker kan man väl väga upp 60g och verkar det för löst ta 5-10g till. Det skulle jag göra iallafall 
#54 Inser som sagt det… förstår varför proffs bakar med vikt.
jag tar väl mina mått som jag liksom brukar: häver upp och skakar av till det ser bra ut och då kan det absolut variera mellan dessa gram 
#55 sant!
#56 så tror jag det är och därför hamnar vi i detta med vikten är olika 
# 56 "10 gram är ingenting"… jo jag tror det kan vara rätt stor skillnad på 10 gram på en liten vikt som 25 - 40 på en halv dl…. Faktiskt!!
Jag tror också att 10 gram på ett så litet mått som en 1/2 dl gör en stor skillnad speciellt på ett mjöl som vårat som sväller så mycket. En ökning från 25 g till 35 g är ju faktiskt hela 40% ökning. I ett vanligt mjölkbak med 12 deciliter vetemjöl skulle det innebära att man ökade mjölet till nästan 17 deciliter. Börjar också fundera på om mjölet i varje påse kan vara så pass olika vad gäller hur mycket fukt det innehåller samt hur hårt packat det är så att även om man väger så kan resultatet bli fel då mängden man behöver är så liten. Själv tycker jag väldigt mycket om när recept anger vikt. Jag har bott i olika länder och 1 cup i USA är inte lika stor som en cup i England men om receptet också anger vikt så använde jag alltid det. Även svenska kokböcker som anger vikt gör att jag ställer min skål på den elektroniska vågen och häller allt direkt i utan att använda mått bara att tara mellan varje ingrediense.

Det jag menar är att det stora hel (hela degen) är 10g ingen "big deal" om man börjar på den lägre vikten och ökar på 10g om det blir för löst. Alla degar är olika beroende på bla äggens storlek. Alla ägg är inte EXAKTA och kanske dessa 10g eller någon tesked extra mjöl är befogat. Man står ju inte ock tar bort 10g ägg om nu ägget inte väger exakt 70g. Kan ju vara så att man ena gången mäter grädden lite i underkant och nästa precis.Då blir ju också degen lösare och man får tillsätta nån tsk till.
När jag bakar vanliga bullar får jag ibland tillsätta mer mjöl ibland inte. Olika varje gång.
#60 så har det varit för mig med under mina amatörbakarår, ja ca 30 sånna…
jag ahr nog alltid bakat på en höft och stor känsla för degen. På gott och ont nu förstår jag.
Jag håller med er om att man ser på degen men jag är ny med att baka med kokosnötsmjöl och jag tycker det skiljer sig mycket från vanligt mjölbak och att höfta ett utseende på från löst så att man får skeda det i formar till en deg som blir fast och håller formen kräver för mig att jag bakar dessa semlor ett flertal gånger för att veta när degen är fast nog för att resultatet ska bli lyckat. Men skam den som ger sig ska nu gå till köket och prova planerar att börja med 25 g och sedan öka om så behövs. Äggen har jag köpt rätt storlek av så det är bara att sätta igång.
#62 Lycka till! 
# 60 1 tsk är inte tio gram när det gäller kokosmjöl… snarare en msk!
Nu står de i ugnen. 4x70 g ägg 20 g fiberhusk 30 g kokosnötmjöl Jag började med 25 g mjöl men då vart det en fast sockerkakssmet som absolut inte kunde hålla formen. 5 g till mjöl gjorde det till en mycket kladdig deg som kunde hålla formen men inte rullas till bollar med torra händer. Tog hälften av degen och lade den i 2 muffinformar och med blöta händer formade jag 2 bullar av den andra deghalvan. Nu står de i ugnen. Ska bli så spännande.
(egentligen kanske försök med Marianns semlor borde skrivas i denna tråd och inte i KatNybs tråd om hennes barnbarns semor kom jag på…)
#66 Så sant,
denna tråd bör ju handla bara om dem, fast vi snöade in oss på recept och trodde de var mina.
Vilket det ju inte visade sig vara. 
ja och det visade sig redan för 36 inlägg sen 
Uppföljningen hur det gick + en inlagd bild finns i denna tråd
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7623acc5c6a741e500058b-marianns-lchf-semla
Men till #0 KatNyb vill jag säga att vi alla vill nog jättegärna få ta del av receptet till din semla också så om du får det dela med dig av det till oss också.
KatNyb, jag puttar upp den är tråden, så du inte glömmer bort - om du får receptet hoppas jag du lägger ut det här.
Ja nu är det snart semmeldags och då jag inte gillar semlorna som bakas med kokosmjöl ville jag gärna se ett recept med mandelmjöl istället!!