Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 13238 ggr
[Russinflarn]
8

Det här med lukten...

Ja, saken är den att jag äter inte strikt LCHF, mer… Extremt liberal (ligger mellan 50-100 kh/dag ungefär). Jag mår jättebra och suget är borta så för mig funkar det ypperligt  (vill bli av med sötsug och gå ner i vikt, har testat LCHF på många olika vis och nu funnit mitt alldeles egna sätta att äta *mkt glad*).

Men… Inte är man väl i ketos när man äter så pass mkt kohydrater som jag gör? Mitt kiss luktar nämligen rätt ofta typ… Gummi. Eller, om jag ska vara rättfram - kondom. Och jag har inte haft sex på sistone, vare sig med eller utan kondom. ;)

Så jag tänker mig att det inte är ketos, men vad kan det vara? Var tex och kissade för säkert 45 minuter sedan, och det luktar fortfarande inne på toa! Jag har inte ätit sparris, heller.

Dricker bra också, kan tilläggas. Glömde kolla färgen, iof.

Så - någon av alla kunniga här som har någon idé? Har försökt googla och sökt på sajten här, men blir inte klokare på mitt kondomkiss. :P

(Jag vet inte om jag satt frågan i rätt kategori, kanske skulleligga i övrigt?)

Zepp
0

Jo du är i Ketosis.. med den lilla mängden!

Inte högsta tänkbara ketosis, men betydligt högre än vad kolisätarna är.

Och det kanske är orsaken till lukten.. dvs ketonkroppar som inte används blir bara kvar i blodet cirka 20 minuter, sen spontanomvandlas det till acceton.. och man kissar ut det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Russinflarn]
0

Är jag? Alltså, jag kan ju vara rätt kass på att bedöma lukt här - men ska inte ketos lukta mer liksom fränt? Typ aceton? Eller är det jag som inte känner skillnad? Eller är det för att jag bara är liiiite i ketos som det inte luktar så fränt?

Haha, hundra frågor - sorry! Och tack för svar! :D

Zepp
0

Acceton blandat med andra slaggprodukter kan nog lukta lite vad som helst?

[Russinflarn]
0

Ah, du tänker sååå! Jamen det köper jag, lätt! Har ju som aldrig trott jag varit i ens lite ketos, så det känns ju som fint, må jag medge.

Gött!

Tack igen! :)

Zepp
0

Jag tycker det luktar bakelit! Förvånad

[Russinflarn]
1

Hahahaha! Gummi och plast! Nå vi doftar sannerligen inte ros, iaf! Skrattande

tankgirl
1

Jag tänker också att det kan vara avgiftning på gång, ketos eller inte. Om du nyligen börjat äta mer rena produkter så rensas kroppen och kisset luktar lite beigt. Jag skulle tippa på det Glad

yvonnel
0

När jag kom i ketos så det märktes utifrån, så var det gång munnen som lukterna kom ifrån, jag märkte det när mina arbetksmrater började vända sig bort ifrån mig om vi samtalade.

Men senare har jag samma upplevelse om att kisset luktar liksom stark och tjock på något vis och lukten stannar kvar på toa en bra stund..

Internettan
0

Men vad hemskt. Hur ska man kunna gå på toa på jobbet, med en enda liten personaltoa, om kisset skulle börja lukta också? Har dock aldrig märkt av något sånt, men bara tanken… Det hade bara inte gått.

"Every point of view is a view from a point."

tankgirl
0

#9 det är inte SÅ illa Flört

Internettan
0

Tror du inte? Om man kissar och det fortfarande luktar 45 minuter senare på toan - då låter det SÅ illa och lite till, tycker jag.

Russinflarn: Är det SÅ illa?

Eller är det bara så illa?

Eller är det rent av SÅ illa?

Glad

[Russinflarn]
0

Hahaha, ja jag HAR faktiskt skämts någon gång… Men det är inte varje dag, bara vissa. Nu pluggar ju jag, så jag har en del toaletter att välja på - så ingen "vet" att det är jag, men när jag varit hos någon kompis så har jag nämnt att det luktar lite. :P

Men som det var häromdan, så det luktade 45 minuter efteråt, har jag bara upplevt nån gång.

Det där med rening lät ju faktiskt som en bra teori också, för övrigt! Jag gjorde ju en omstart för kring två veckor sedan så det låter troligt! :)

Internettan
0

Haha, det var ju skönt att det inte händer varje dag. :)

Paukku
2

jag tycker att mitt kiss luktar HÖ!!! Håller jag på att förvandlas till en häst *asg*

Zepp
1

Näe.. hästar luktar hö i helt andra ändan av kroppen!

Om det är ett sådant problem.. hur gör ni med nr2?

[Russinflarn]
0

Nämen nr 2 är det faktiskt mkt mindre lukt på! Iaf för mig (jag är rätt känslig för lukter också, kanske ska tilläggas, tjöjs lätt och sådär) - men den lukt som blir där hänger inte alls kvar lika länge som den där speciella kisslukten för. Av ågon anledning.

crikarlshamn
0

Tändstickor!

Zepp
0

Då går ju brandlarmet!

Och tänk om det är accetonångor i luften! Skrikandes

crikarlshamn
0

Förvånad

yvonnel
0

Det brukar ju finnas någon kemisk smörja på offentliga toaletter, sånt som man sprejar i luften, eller någon liten grej som sitter fast på något rör och doftar.

Internettan
0

#15:

Jag gör aldrig nr 2 på jobbet. Har heller aldrig märkt att någon annan gjort det, men det vet jag egentligen inte. Toan ligger dessutom precis vid en av våra få datorer så när någon sitter vid den känns det inte så trevligt att göra vare sig nr 1 eller 2. Det gäller att få strålen att vara tyst… :)

(Förresten, nr 2 är ju ändå normalt och det kan man kanske leva med att det luktar skit efter en - men att lukta kondom vet jag inte om jag hade stått ut med..)

yvonnel
0

Det låter som om något slag arbetstagares representation borde/skulle ta ett snack med ledningen om att dubbelisolera väggar och dörrar till er toa. Det låter verkligen inte bra detta, inte ska man behöva känna sig besvärad för att gå på toa, det måste vi ju alla några ggr om dagen.

Kan ju berätta som en anekdot om min arbetsplats på Telia ca 1963 - nummerbyrån hette det, (man kunde ringa och fråga efter vilket nr någon hade) vi var ganska många " telefonister" i tjänst åt gången men vi måste ringa fram till "vaktföreståndaren" ooch be om lov för att gå till toa, hon brukade då fråga "om det skulle vara 1 eller 2".

Så jag hoppas att det har utvecklats åt det bättre hållet sedan dess, men fan vet det finns ju andra grejer som kanske tom är värre.

Internettan
0

#22:

Oj, det var det värsta.. Att behöva redovisa vad som ska komma ut. Skrikandes Haha, helt fruktansvärt.

I mitt fall jobbar jag på en förskola. Den fina stora toan i korridoren används av kokerskan only, och den får inte besmittas av oss vanliga människor. (Eller om det är kokerskan som inte ska smitta vidare till oss andra om hon skulle fått något via maten..?)

Vi har talat om att det vore bättre om vi, som är fler, får den stora toan medan den ensamma får ta den lilla, dumt belägna. Men det kommer aldrig längre än till prat.

yvonnel
0

Man kunde ju tycka att kokerskan ville tänka på sina arbetskamrater, hon ska väl inte vara mer privilegierad.

Jag tror att jag skulle skämmas då i en sådan situation, men det kanske hon gör, så att det därför inte kommer upp till diskussion.

Zepp
0

Hygienregler för storkök har jag för mig, personalen som lagar maten får inte dela toalett med allmänheten/kunderna?

Internettan
0

#24:

Jag tror inte hon tänker på det, hon har inte varit med på våra funderingar kring saken. Jag vet inte vem som kom på hur toaletterna skulle fördelas, inte hon i alla fall. Hon använder helt enkelt den toan hon blev anvisad när hon började. Dessutom känns det kanske ännu värre för henne att hon ska gå bort till vår avdelning för att gå på toa. Vi jobbar ju ändå där hela tiden och är mer på "hemmaplan" i alla fall.

På en annan förskola där jag jobbade förut, som är byggd på ett liknande sätt, hade kokerskan den lilla toaletten på avdelningen. Men där fanns ingen dator utanför och utanför toan var det bara som en hall där ingen var. Så där funkande det mycket bättre.

#25:

Ja, så är det. Och det beror nog på att om det blir någon smitta ska den lättare kunna spåras och/eller begränsas. Något sånt fick jag höra en gång.

yvonnel
0

Givetvis är det viktigt med hygienen, jag förstår ju hur det var tänkt med åtskillnad mellan köks- och annan personal.

Kanske ni kunde flytta ut databordet till en annan hörna i lokalen? Iallafall borde ni kunna diskutera problemet.

Det är ju faktiskt ett hälsoproblem att känna sig obekväm över att gå på toa under arbetstid.

Internettan
0

#27:

Ja, man borde kunna diskutera det. Men det är ont om plats och att ha ett utrymme som inte får användas funkar bara inte. Får väl lägga ett obligatoriskt hörselskydd vid datorn… :)