Gräsbeteskött
I mina närliggande matbutiker finns oftast bara det vanliga industritillverkade köttet. Jag köper därför lammfärs i hopp om att dessa lamm ändå går ute och betar gräs. Men hur är det med den saken? Vet vågon om lamm i sverige äter gräs eller något annat?

Jag har väldigt svårt att tro att man föder upp får på annat än naturligt bete!
Själv uppvuxen på bondgård.. så vet jag att det är dåligt betalt för lammkött.. så man har får på de marker som inte duger till annat.. för att få någon avkastning därifrån över huvudtaget.
Fungerar även bra för att hålla marker fria från att växa igen.
På vintern klarar de sig på stödutfodring av hö.. och har man utegångsfår så behöver de inte stallas, de behöver bara ha tillgång till vindskydd.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp: Tack för svaret. Så bra! Då kan jag fortsätta hålla mig till lammfärsen som är så god. :)
I Sverige brukar lamm få gå ute och beta. Viss stödutfodring med hö/ensilage kan behövas på våren och/eller på hösten när betet inte är tillräckligt bra. (Och givetvis på vintern om man har lamm då.)
Många utfodrar lammen även med kraftfoder för att få större slaktkroppar snabbare.
Själv köper jag lamm av någon bonde, efter att ha förhört mig om lammens diet. Enbart gräsuppfödda lamm växer ju till sig långsammare och kilopriset är ofta högre än för de som fått kraftfoder.
Födet man upp för slakt så får åtminstone de jag känner till kraftfoder
Min kusin har haft får. Gick ute så långt det vara var möjligt med tanke på norrbottensklimatet, även på vintern fast med möjlighet för djuren att gå in/ta skydd. Utfodrade med ensilage när bete inte fanns/var tillräckligt.
Om jag nu inte har missat info helt. Men det stämmer ju med vad Zepp skriver, så då är det nog sant. 
Kusinen har tyvärr slutat med den verksamheten.

Nu var det ju ett tag sedan jag bodde på bondgård och mycket kan ju ha förändrats sedan dess.
Grejen är väl dock fortfarande att det är dåligt betalt.. och köper man foder till fåren så blir det en förlust.
Dock var det så på min tid att om man hade lämpliga marker som inte dög till annat så var det inte mycket arbete, för de skötte sig själva med enklare tillsyn.
Sen så skickade man på slakt på senhösten och sen så var det mest tackorna kvar och någon bagge att stödutfodra under vintern.
Det enda extra de fick förutom hö var minerlafoder och lite havre.
Det är möjligt att priserna är bättre i dag så att det lönar sig att köpa foder?
Och på vintern fyttades de från utmarkerna till gården för att slippa transporter och bättre tillsyn.
Det är snarare så att man vill att lammen ska vara tillräckligt stora och feta när de slaktas (vanligen på hösten, ofta förvånansvärt tidigt). Är de för magra får man sämre betalt. Därför utfodrar många med kraftfoder.

Slututfodrar då antar jag.. för annars så blir det Eberöds bank?

Blähh.. det har förändrats på 40 år.. det är då säkert!
Skall man få tag i gräsbetat får så får man tydligen köpa på hösten. tidig vinter!
"I de båda grundkalkylerna har höstlammsproduktionen inte särskilt mycket sämrelönsamhet än vår- och sommarlammsproduktionen. Detta antyder att det fordras enfortsatt hög merbetalning för lammkött vår och sommar för att denna relativt dyraproduktionsform skall förbli lönsammare än traditionell produktion med gotlandsfåroch höstslakt."
" Priset är starkt säsongsberoende. På hösten, när stora kvantiteter lamm och får slaktas sjunker priserna för att stiga igen till våren då brist istället råder. Lammkött är mest efterfrågat och lammpriset brukar därför ligga kring tre gånger priset på får"
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_rapporter/ra12_2.pdf
De e ju f*n att man blir tvungen att göra som de gjorde förr i tiden och äta enligt årstiden, för att få tag på riktig mat.. eller?
Hur som helst.. den mesta produktionen verkar komma från Götalands skogsbygder och är fortfarande en biinkomst där för att få avkastning på sämre sk naturbetesmaker.. men hur länge till?
Kollade hur det går till på Gröna gårdar.
http://www.gronagardar.se/uppfodning/vara-krav-pa-uppfodning/
"Målet med uppfödning av nöt- och lammboskap enligt Gröna gårdar är en naturlig och långsam uppfödningstakt på enbart örtblandat gräsfoder. På så sätt får vi det smakrikaste, möraste och dessutom det nyttigaste köttet."
Hur är det med hjortkött från hägn? Från Sverige respektive Nya Zeland? Dom produktionsländer jag sett i handeln.

De får antagligen soya från skövlad regnskog i Amazonas! 
Näe jag vet inte men snart kan man inte köpa något i affären utan att de har förstört maten! 
Grejen är väl att det är större chans att få riktig mat när man köper får och hjort.. men hur länge till?
Hjort stödutfofras vintertid, ofta m kraftfoder, men på sommaren får man inte ge ngt extra. Då ska betet räcka som föda.
Svenskt lamm föds upp både ute och inne. Hur tror ni annars det kan finnas färskt lamm året runt numera?
Sånt här skulle inte finnas om de bara åt gräs.