Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4036 ggr
[knugenskrona]
0

Nybörjarbesvär?

Jag har sedan fyra dagar tillbaka ätit LCHF. Har svårt med vikten, delvis beroende på att jag har Morbus Dercum (fettvävnadsreumatism) och dels på att jag lätt hamnar i kolhydratsfällan. Har också jojo-bantat med diverse metoder i hela mitt vuxna liv, har dock inte varit överviktig förrän jag blev sjuk.

Är 65 år gammal och pensionär sedan juli förra året.

Nu vill jag fråga om det är vanligt att man inte sover om nätterna. Jag sover 3-4 timmar och sen är det stört omöjligt att somna om. Så efter några nätter är man ganska trött.

Jag  undrar också om det är vanligt med att tarmen "rensar sig". Det där hände mig inatt. Inget magknip och inget dåligt mående, men resultatet liknade svart avsloppsvatten.

Jag vet ju att vid fasta så rensar kroppen sig efter 3-4 dagar, och undrar därför om det är samma fenomen här.

Jag har mått bra hittills, bara trött pga sömnbristen.

Tacksam för lite info.

(jag följer råd från Anna Hallén LCHF för Kvinnor)

Zepp
0

Har du smärtor i fettväven?

Din kropp kämpar förtvivlat med att få tag på glukos eller tillverka själv för tillfället, det görs i levern och ger en hel massa spillvärme!

Är man varm har man svårt att sova!

Näe kroppen rensar sig inte på 3-4 dagar vid fasta, den gör det hela tiden dygnet runt!

Svart avloppsvatten är antingen fettdiare eller blodig avföring.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ary
0

Välkommen! Glad

Jag hade väldigt svårt att sova de första 10-14 dagarna men sov därefter nog lite bättre än vad jag gjorde innan LCHF. Så det skulle jag tro är övergångsbesvär.

Mervi
0

Välkommen hit.

Låter som övergångsbesvär. Fettet kan ge lös avföring i början.

Lycka till.

PS fyller snart 65 och har ätit LCHF sedan 2005. Mår bäst om jag inte gör avvikelser från kosten.

[knugenskrona]
0

# 1 - Jo mina fettvävnader är mycket känsliga och ibland har jag också värk i muskelfästen.

Jag tror att jag dragit på med för mycket fett. Ska försöka att reglera nedåt och se hur det går.

Jag mår ganska hyfsat idag, inga problem med magen alls. Bara lite trött.

# 2 och 3 - Tack för välkomnandet!

Jag får hoppas att sömnproblemet är övergående.

Zepp
0

Grejen är att jag har hört att värken kan förvärras om man går ner vikt, när man lider av den sjukdomen som du har!

Nu är jag ingen läkare.. så du kanske skall diskutera detta med din behandlande läkare??

Halvdansken
0

Om du får kramper i benen så ta magnesium. Och glöm inte D-vitaminet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[knugenskrona]
0

# 5 - Det verkar som läkarna inte är överens i denna fråga. Min första läkare föreslog fettsugning men då skulle jag få värk i skelettet istället. Birger Fagher, som var min behandlande läkare i en del år, var också inne på detta.

Jag har förhoppningar om att LCHF ska ta bort inflammationen till viss del och därför måste jag ge både mig själv och metoden en chans.

# 6 - D-vitamin tar jag alltid under den mörka årstiden. Magnesium ska jag också fixa, eller kanske någon multivitamin?

Zepp
0

Bra att du är medveten om det hela iallafall.. så det inte kommer som en överaskning!

Får du problem med detta så är det ju bara att gå upp igen.. om smärtorna skulle bli för besvärliga.

Att gå upp brukar vara lätt!

Halvdansken
0

Mja, jo… Läs gärna här om just magnesium, som tydligen är viktigare än man tror.  Så jag hade nog inte bara gått på multivitaminer, de innehåller oftast minimumdoser.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[knugenskrona]
0

Jag har stora problem med sömnen, vet inte om det beror på sjukdomen eller på omställningen. Efter tre sömnlösa nätter är man ganska mör.

Värken har gett sig till känna.

Jag gjorde en rövare idag. Tog en liten fullkornsskiva till frukost plus två ägg. Resten av dagen har jag minskat på fettet. Ligger nu på mellen 30-35 g kolh om dagen. Och mår väldigt bra.

Igår var jag verkligen skakig, målle illa, ont i kroppen, yr osv, men idag mår jag prima.

Jag gjorde samma diet för några år sedan då jag gick ner 23 kg, varav jag gått upp 16 kg av dessa. Under denna tid mådde jag superbra. Blev av med mina magproblem, huvudvärt och annat skräp.

Så jag tror jag håller denna LCMF istället ;-)

OlgaMaria
0

Har du kunnat sova inatt?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[knugenskrona]
0

6 timmar, sen var det kört. Man det är ju ingen katastrof. Det kan man stå ut med.

Nu är det ju fullmåne också Tungan ute

OlgaMaria
0

Roligt att du ville testa melatonin. En stor anledning till att jag tar det då och då är för att inte värken ska blossa upp. Lite sömn = mer värk. :-/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus