steak and kidneypie någon?
En sån fick jag smaka hos en väninna med engelsk pappa för många år sen. Sedan dess har jag suktat efter mer!
Nu har jag beställt 1 kg lammnjure (det enda 'ekologiska' som gick att få tag på. Beställde samtidigt 1 kg lammlever).
Det jag egentligen ville ha var ekologiskt/krav lever och njure från antingen ko eller kalv. Grisinälvor smakar inte gott så det fick vara.
Tydligen var det en konstig beställning för det måste ringas och frågas och nej, det fanns inte.
Nu vet jag inte om det är en speciell smak på just lamminälvor (vi får inte med inälvor när vi beställer helt lamm) men det lär jag väl bli varse.
Nu till saken, jag har letat upp flera recept men de skiljer sig en del (förstås) och nu undrar jag om någon här provat och har ett bra recept att fresta med?
Jag minns att mamma brukade lägga njurar i mjölk innan hon lagade till dem men det kanske bara var grisnjure? Nån som vet? Sen skar hon dem i skivor, panerade och stekte. Sås, potatis och ärter serverades till. Det var gott tyckte jag då så en LCHFvariant ska jag prova eftersom det blir mycket njure över :-)
Jag ska strax åka iväg och hämta paketen och så köpa med champinjoner och porter till pajen.
Spännande!
Agneta
Åh gud vad gott ditt mammas recept lät! Det måste jag nästan prova!
Jag kan för övrigt tänka mig att inälvor från lamm smakar som rådjur. Fin och mjuk smak. Möjligtvis med en lätt bismak av får? :) Tror i alla fall att det kan bli en hit!
Lägg gärna ut receptet sen! :) Är det dyrt med inälvor från lamm? Jag gillar inälvsmat så det skulle vara jättetrevligt med flera recept från det!
Vi brukar äta inälvsmat eftersom i hemlandet slaktade vi djur i trädgården och man tog vara på hela djuret sas. Dessutom är det gott oc nyttugt. Kan tala om att inälvsmat har speciella smaker, dofter och konsistens. Det går att ändra på smaken och doften genom kryddning men tyvärr går det inte att ändra på konsistensen, inte om du malar och blandar med köttfärs förstås.
Indiska kryddningen brukar vara de bästa för inälvsmat. Currypasta, vitlök, kosiander, chili, kurkuma mfl är exempel på det. Kanske en njurgryta i tomatsås kryddad med dessa kryddor?

Det låter spännde, tack medlem, jag har allt utom kurkuma så det ska nog bli bra! Jag tycker inte illa om konsistensen på vare sig lever eller njure.
Jag gillar inälvsmat och förstår inte varför många är så negativa till det? Vad är skillnaden: muskler- inälvor?
Agneta
Det har med smaken att göra för de flesta tror jag. Mina barn gillar inte inälvsmat så jag brukar ha det i en liba-bröd och med persilja och lite paprika och rullar det och då kan de äta det. Men ger jag de det i en tallrik med en gaffel så petar de bort köttet och äter tomaterna och löken istället :-D
Jag använder kurkuma till allt, till ris, till grytor och tom när jag kokar potatis. Det är en härlig krydda speciellt om man blandar med andra kryddor såsom curry, kanel och örter.
Ursäkta stavade jätte dåligt innan och skyller på att jag skrev med en hand för att jag hade lilla flickan i famnen.

Den föregående bild är på ett recept med indiska kryddor och tomat sås.
Här en bild på ett recept med granatäppelsirap och eftersom man äter low carb så tar man inte mycket för att inte få så mycket kolisar
![]()

#medlem, jag visste inte vad kurkuma var, nu googlade jag och det är ju vad vi på svenska kallar gurkmeja :-) Det har jag ju!
Agneta

medlem; kan du inte lägga in några av dina goda recept här?
Agneta
Jag köpte granatäpplesirap när jag var i Turkiet sist. Men vet inte riktigt vad jag ska använda det till. Det enda jag har använt det till är att pensla kycklinggrillspett med. Det blev jättegott.
Så fler tips är välkomna.
konichiwa beställer du styckat lamm så testa att även beställa lammleveroch/ eller njure. Normalt tar inte slakteriet hand om "räntorna". Köper du från en uppfödare kan du tipsa dem om att lägga in lammlever åtminstone som en extra styckningsdetalj i sitt sortiment (men de måste då också göra särskild betällning till slakteriet).
Tyvärr finns det mycket sällan lammlever i vanliga butiker. Frågan är varför? KAnske inte inköparna efterfrågar.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Som lite allmän reflektion tycker jag det är synd att mer inälvsmat inte finns att tillgå i vanliga butiker. Jag älskar inälvsmat, och hade gärna ätit från ko och lamm… Menmen, hoppas det kommer.
#6 Förlåt det var mitt fel för jag kom inte på namnet på svenska :-D
#7 Problemet är att jag har recepten i huvudet, lägger till eller tar bort efter smak och tycke.
#8 Jag köper aldrig granatäppelsirap i affärer då de har glukossirap och salt. Äkta granatäppelsirap gör man på granatäpple. Jag har tur att min svärfar har en granatäppelodling och han varje år gör han en stor sats som han skickar till sina söner. Förra året var jag hos honom och tillsammans med andra i familjen satte vi och gjorde granatäppelsirap på det traditionella sättet. Mycket arbete men man får äkta vara. Nästa gång du åker till Turkiet se till att köpa det från bönderna och visst är det lite dyrare men äkta vara sas. Granatäppelsirap, den äkta lämpar sig till röttkötträtter. Man använder bara lite grann för smakens skull för att den är mycket sur. Förra veckan fyllde jag lammmage och lammtarmar med köttfärs, lök, kryddor och granatäppelsirap och kokte dom i fond. När de var färdiga la jag till lite sirap, torkad mynta och vitlök. Det blev jätte gott.
![]()
#10 var bor du? Om ni har muslimska affärer som säljer färsk kött där du bor kan du garanterat få inälvsmat till mycket låga priser.
Nästa gång ska jag ge mig på att laga lammtestiklar, något jag aldrig lagat. Det är en delikatess i mitt hemland 
Jag bor tre mil utanför borås. Och har aldrig sett några muslimska affärer inne i stan :O Bara kinesiska (men de har bara ris och nudlar, bra för LCHF-are, ja eller det är i alla fall vad jag kan identifiera där inne )… Handlar mest på min lokala ICA som annars har bra grejor. Men inte inälvsmat… :(
Medlem, lite nyfiken….hur vet du varifrån AntoniautanX har fått sin sirap??
Du utgår ifrån att den INTE är köpt från en odlare. Hur kan du vara så säker på det?
OT, men jag blev bara så perplex över antagandet.
Gia - om du kör förbi norrby i borås så finns det en affär där de säljer kött. Jag bodde där i några år sen finns det en bosnisk affär på stan som säljer kött. Men inälvsmat får du i norrby och jag hopäas butiken finns kvar, iså fall kan du fråga livsmedelaffären på Billdalsgatan så kommer de att vksa dig var du kan köpa.
enligt ett tyskt dokumentär så är det väldigt få turister som söker sig til lokala område i Turkiet så jag antog att hon inte köpt sin sirap privat. Dessutom så finns det inte ett enda sirapsmärke som är en äkta vara, alla har glukossirap och salt. Jag kanske har fel men antog som sagt att hon inte gjorde det. Har svaret stillat din nyfikenhet tro, frau stella?