Skriv på - Sockerberoende sjukdom
Skriv gärna på denna namninsamling för att göra sockerberoende till en sjukdom, vilket alkoholism redan är.
Klicka på länken nedan:
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?sockerberoende_1
Detta skriver man under:
Ta sockerberoende på allvar!
Till: Gunnar Sandberg, Socialdemokratisk riksdagsledamot.
Sockerberoende är något som plågar tusentals människor i Sverige idag, men knappt någon hjälp finns att få då sockerberoende ännu inte har erkänts som diagnos. Detta betyder i praktiken att de som söker hjälp får ta pengar ur sin egen ficka. Dom kliniska fallen ökar och det gör även det vetenskapliga underlaget för att sockerberoende existerar, så nu tycker vi att det är dags för regeringen att ta sitt ansvar, därför vill vi att regeringen ger i uppdrag åt Socialstyrelsen att:
* sammanställa olika former av nationella- och internationella vetenskapliga arbeten inom ämnesområdet sockerberoende.
* skicka det färdiga bearbetade förslaget till en nordisk klassifikationsgrupp och därefter till WHO för slutgiltigt beslut om Sockerberoende skall erkännas som diagnos och därmed automatiskt införlivas i ICD-10.
Sprid gärna på era sociala medier, mejl mm.
Tack!
:D
Underbart initiativ. Påskrivet!
Puffar! Viktigt!

Påskrivet……
Puffar igen!
Tankgirl - kan du inte be sajtvärden lägga tråden bland permanenta högst upp ett tag?
#4 Ok! Bra idé

RobinEH,
som sockerberoende kan man absolut missbruka socker men även vad som helst som höjer blodsockret, inklusive alkohol. Som förklaras i Sockerbomben är alkoholism en typ av sockerberoende och därför bör alkoholister behandlas med sockerfri kost. En sockerberoende kan gå loss på alltifrån rent socker till yoghurt. T.ex. bakelser, kakor, choklad, pizza, bröd/knäckebröd mm mm
Finns flera böcker om ämnet om du är intresserad. Förutom "Sockerbomben" av Bitten Jonsson finns bl.a. "Vitt begär" av Gunilla Sahlin.
Kanske finns fler här inne med boktips ; )

Jag menar inte att det här en dålig idé, utan se det som dumma frågor som endå kan förtjäna kloka svar :) Vad är fördelarna med att få det klassat som en sjukdom? Vilka beroenden är idag sjukdomsklassade? Vem är det som fattar beslut om något är en sjukdom? Varför inte jobba för en mer allmän klass ing så att inte varje beroende ska behöva skrivas in i regelverket?
Sockerberoende måste tas på allvar men jag funderar på varför det görs namninsamling om detta som ska lämnas till en rikdsdagsledamot i oppositionen och inte till ministern som handhar dessa frågor eller det utskott som jobbar med slik frågor?
Du har absolut inte dumma frågor, utan du sätter fingret på problemet anser jag. Problemet är att sockerberoende idag inte klassas som en beroendesjukdom, likt alkoholism, utan som en karaktärsfråga eller en ätstörning (vad nu det är).
Beroendesjukdomen har alla i olika grad och kan ta sig i uttryck som shoppingberoende, spelberoende, sexberoende, kokainberoende, kärleksberoende, medberoende, allt beroende på vilken miljö ens person råkat hamna i.
Syftet med att få samhället och vårdapparaten att inse att sockerberoende hamnar i den här kategorin är att få in sockerberoende på behandlingshem och/eller annan hjälp och rädda liv. Jag skulle önska att det skedde för alla beroenden.
Det som Bitten Jonsson gör på sitt behandlingshem för sockerberoende, som är det enda och första i Sverige, är att hon behandlar den fysiska sjukdomen sockerberoende orsakad av för mycket kolhydrater och sen den psykiska sjukdomen "beroende" som för alltid finns kvar i människan, sedan den slutat med det fysiska symptomet sockermissbruk.
Hon skriver i boken "Sockerbomben" att beroendemänniskan måste akta på att inte börja överprestera på jobbet, shoppingmissbruka, dricka alkohol, röka, osv, för att inte hamna i ett nytt missbruk.
Jag menar inte att sitta här och "göra reklam" för Bitten Jonsson, men det är oundvikligt att nämna henne eftersom hon är en av pionjärerna inom sockerberoende och en av de få som ser denna helhetsbild av beroendeproblematiken.
Jag känner till flera som tagit livet av sig, för att de inte fick någon hjälp med sitt "lilla" besvär sockerberoende.
12-stegsrörelsen är den enda hjälp, vad jag vet, som finns idag. Men dit måste man ta sig själv, helt själv och vissa är så fysiskt nedbrutna att de likt narkomaner/alkoholister kan behöva fysisk rehabilitation för att få tillbaka livslusten, fysisk kapacitet och viljan att förändras.
Det slog mig att någon kanske undrar vad som är definitionen av beroende. Här är en screeningmetod "Uncope":
Tänk på att "sötsaker" kan ersättas med bröd, mackor, kaffebröd, pasta, flingor och dylikt.
- Har du, under senaste året, någonsin ätit mer "sötsaker" än du tänkt dig och/eller fortsatt använda "sötsaker" när du inte tänkt dig det?
- Har du, under senaste året. försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket "sötsaker"?
- Har du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med "sötsaker"?
- Har någon, under senaste året, t ex familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när du äter "sötsaker"?
- Har du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få äta eller köpa "sötsaker"?
- Har du, under senaste året, någonsin använt "sötsaker" för att lindra känslomässigt obehag, såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?
Med fyra eller flera positiva svar finns en stor risk att du utvecklat ett missbruk eller beroende och då är en kartläggning viktig.
*U N C O P E
U= Unplanned use
Har du under det senaste året någonsin druckit mer alkohol eller använt mer droger än du tänkt dig?
N= Neglect
Har du någonsin försummat några av dina plikter på grund av alkohol eller drogbruk?
C= Cut Down
Har du under senaste året känt att du vill eller behöver skära ner på ditt drickande eller drogbruk?
O= Objections
Har någon, exempelvis familj, vänner, arbetskamrater, klagat på ditt drickande eller drogbruk?
P= Preoccupation
Har du någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få dricka eller använda droger igen?
E= Emotional discomfort
Har du någonsin använt alkohol eller droger för att lindra känslomässigt obehag, såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?
Taget från http://www.bittensaddiction.com/beroenden/beroende.html
Har nu läst definitionen om beroende men har fortfarande inte lyckats avgöra om jag kvalificerar mig. Lite offtopic men trillar dit ibland och äter då ganska mycket godis/kakor men dagen efter går jag utan problem tillbaka till lchf. Innan lchf hade jag problem ganska konstant med överätning av kolhydratsrika produkter, men suget försvann i stort sett på ett par dagar. Ska jag se det som att jag varit kolhydratsjunkie men inte är det nu? Frisk mao.
(Skulle säkert genast jobba mig upp till det om jag började igen iofs.)