Aubergine pommes i ugn
Vet inte om detta varit uppe förut men isf kan det inte nämnas för många ggr.
Det är så gott med dessa ugns pommes att det stärkt min tro på att jag kommer vilja hålla på med LCHF på lång sikt. De gör att måltiden känns mer komplett. Något jag lyxar till det med en lördagskväll. Vem vill ha flottiga pommes när det finns dessa.
Man skär 200-300g auberginer i 1.5 centimeters stavar. Lägger i stavarna i en stor skål med kallt vatten i 30 min. Häller i allt i ett durkslag. Lägg sedan tillbaka dem iskålen, häll i ca 10g olivolja per portion, lite salt och blanda. Läggs sedan på bakpapper i en långpanna och körs på 225 grader i ca 30 min.
Tiden och temperaturen i ungnen kan man experimentera med, antingen gör man dem mjuka och saftiga med kortare ugnstid, eller lägre temp och längre tid för att få dem lätt frasiga och torrare, det är då de liknar pommes mest tycker jag.
Varning för att hälla på för mycket fett, aubergine suger åt sig obegränsat och de blir flottiga och nästan flytande.
Jag gillar auberginer! Detta måste jag prova, måste bara handla hem auberginerna, skriver det upp redan för att inte glömma.
Har en zuccini hemma som jag inte vet vad jag ska göra med, tror du det funkar?
Zucchini/squash innehåller mycket mer vatten än aubergine så det kanske inte blir så lyckat. Innan jag tillreder brukar jag dela den längs med och salta, låta ligga ett par timmar, så att lite vätska drar ur.
Endera delar du den sedan i bitar på några cm, penslar med olja och kör i ugnen på 200-225 i ca 30 min. Det blir gott, men inte knaprigt som pommes. Äter du inte upp allt så funkar det utmärkt att värma i mikro igen.
Eller så skivar du och bryner i smör i stekpanna, om du gillar så pressa ner lite vitlök på slutet.
Om du gillar panerat så panera skivor i mandelmjöl och parmesan och stek i kokosfett.
Överbliven zucchini kan också blandas ner i omeletter eller gratänger och pajer.
Jag tycker zucchini är gott till nästan allt!
Uhu :) Jag gillar zuccini, men älskar aubergine! Gud vad gott det är…
Hmm men får nog köpa mig en aubergine idag och göra mig "spagetti" imon istället med zuccinin ;)
Nja #2 nej… Men jag såg ett recept här på kolhydrater på potatissallad på zucchini som lät vansinnigt gott. Vill du att jag ska leta? På tal om zucchini brukar jag försöka köpa baby, skiva och steka med mycket vitlök. Vansinnigt gott. Men det kokar ur mycket vatten så man får ta mer än man tror går åt.
#3 Där sade du något, pressa i vitlök. Tror du det skulle gå ihop med stekt karré och bea, till vitlöksaubergine? Eller kanske bättre att spara vitlöken till när det inte är bea….
5# nej det är lugnt men tack ändå! :)
Det godaste med zuccini hittills är lätt lasagne tycker jag :)
Brukar steka det med och sedan slänga på lite grädde. Det är mysigt :)
Men vilken bra idé! Jag sitter här och är PMS.ig och längtar pommes, kanske ska göra dessa imorgon… :)
Tackar för recept och inspiration! :)
Låter supergott! Ska testas!
#7 receptet har jag snott på någon amerikansk sida men förenklade genom att slopa panering. PMS suger förresten! Hoppas lite "pommes" hjälper. 
Hade bokmärkt "potatissalladen" så här kommer det. Dock inte testat än så kan inte ta ansvar för hur gott det är. Blir nog en test imorgon, med lite vitlök i också. 
Ska testa bea och vitlök någon gång.
Tusen tack - bokmärkt!