köttguiden
En sak som ventilerats ett antal gånger här på kif är köttets miljöpåverkan. Hittade den här sidan, vad tror ni om den?
och här är själva hemsidan:
Men det måste vara fel med klimatpåverkan från svenskt naturbeteskött!
Se tråden om köttskatt. Där finns ett dokument i inlägg 17 om hur man också räknar klimatpåverkan.

Nu vet jag inte om siffrorna i ovanstående tabeller stämmer, men gräsuppfödd boskap ingår i ett kretslopp. När de betar och gödslar marken bygger de upp myllan och bidrar därmed till att binda kol, så att nettoresultatet blir ett plus för miljön. Det verkar inte vara medräknat i tabellerna.

Tramselitrams.. gräsbeteskött har en positiv effekt på miljön då det har en negativ koloxidpåverkan!
Sen så.. det som är allra bästa och slår svenskt gräsbeteskött är faktist det från sydamerika!! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men Zepp - jag tycker man läser så mycket nu om att man inte kan lita på det heller! Hur de stänger in djuren i feed-lots om inte hela tiden så åtminstonde de sista veckorna för att de skall äta upp sig.
Jag köpte förut mycket sådant - men har slutat med det p.g.a. alla larm-rapporter. Hur vet man vilket sydamerikanskt kött man kan lita på.

Jajust det, det talar de inte om!
Främst är det Argentinskt och Urugyanskt kött som är gräsbeteskött.. fritt strövande på Pampas!
Brasilianskt kött är med säkerhet från Feed lots.. uppfödda på soya!
Grejen är att du ser det på priset!
Vad vi som konsumenter behöver är en ordentlig märkning!
#6 Pampas = bra, nedbränd djungel = dåligt, med andra ord?
Men det där med att det avger lustgas att odla fodret, vad är det för larv? Eller är det larv? För jag har nog alltid trott att växtodling var typ bra för att fotosyntesen var en bra process och att det man binder då (särskilt om det är naturgödslat) är i princip samma saker som frigörs vid konsumtion och om jag sen konsumerar kossan så … ja … eller har jag rört ihop saker? 
Men det är väl en viss miljöpåverkan att köra hit det från Sydamerika?!

Naturkött som är en svensk köttimportör för lite olika kvalisorter av kött.
Deras Pampaskött är det jag brukar köpa.. sen så vet man ju alldrig hur säkert det är?
Men.. iomed att det är en himla massa restriktioner med kött och märkning samt spårbarhet till land och batch.. så tror jag att jag litar på det.. tills jag får andra uppgifter!
Köper även deras Nya Zeländska lammkött emellanåt.
Finns nästan ingen som föder upp får inomhus överhuvudtaget.
Sen till miljöaspekten.. sydameriaknskt pampaskött är mer miljövänligt än svenskt gräsbeteskött!
Handlar till stora delar om klimatet.. och att vi här i sverige använder mer traktorer och dyligt för transporter.
Men.. om man är riktigt på bettet så rekomenderar jag Gröna gårdars kött.. så gynnar man dels svenska miljömedvetna bönder, gynnar odlingslandskapets bevarande och skapar sysselsättning i Sverige!
Ja, jag tycker tyvärr att nyzeeländskt lammkött är det enda som är gott. Har gjort ett par försök att äta det gotländska lammet, men det smakar tyvärr inte lika bra. Vad ger dom djuren?
eller Ekobeställarna om man bor i Stockholm eller Östersund.

Möjligtvis kan det handla om olika raser?

Det har en betydligt lägre miljöpåverkan att frakta kött via båt hit från sydamerika än att transportera svenskt gräsbeteskött med lastbilar.. samt att vi måste stödutfodra våra djur med hö på vintern.
Det är lite samma med att det är miljövänligare att köpa Spanska ekologiska tomer än svenska.. trots transporten hit upp.
Ni som gärna äter lammkött och vet bra ställen att köpa det, fråga efter Isländskt lamm, finns inget bättre, men kan vara svårt att få tag på. Kanske kan NZ ha bra lamm också, det är ju ganska lika natur och mycket berg.

Läs mer om kött och bönor här:
http://kostkunskap.blogg.se/2012/february/vegankost-forstor-jorden-eller-at-mer-kott-o.html
och om kor och metanutsläpp här:
http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2011/12/15/den-klimavenlige-ko-er-pa-trapperne/
Min första version av kor är metansänkor publicerades i Land Lantbruk 2008. Den artikeln lär ha retat någon "forskare" på SLU vad jag hörde av en bonde i Jämtland
Sammanfattningsvis så är naturbetat kött det bästa för oss och vår(t) älskade jord(klot), korna ökar mullhalten till skillnad från spannmål som utarmar jorden.
Så ät mer kött och rädda planeten från utarmning!
#6 Eller vad vi konsumenter behöver är en ordentlig plånbok…
läste nånstans att ca 12% av hushållskassan går till mat,medan vi för 30 år sedan lade ca 25 %. Kanske är det våra prioriteringar som borde förändras? Mat av bra kvalité borde vara bland det viktigaste…
Lamm från både NZ och UK har gott lammkött i båda fallen har de olika får raser som lammar höst resp vår, det som kommer från NZ antar jag är fryst. Undrar om ni kan få tag i brittiskt eller irländskt nötkött från gräsbetande djur (där de går ute hela året), borde vara mindre naturpåverkan än från Argentina.
Ursäkta, skrev fel, Ekobeställarna finns inte i Stockholm, men väl Göteborg (och i Östersund då).