Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 4448 ggr
kajsa71
15

5 år med LCHF

Så var det 5-årsjubileum med LCHF! Jag kan hänvisa till mina tidigare trådar eftersom allt är sig likt!,

Kajsa 71, 4 år med LCHF

och

Kajsa 71, 3 år med LCHF

Jag har inte så mycket att tillägga förutom att jag idag väger på hektot samma som för ett år sedan, 71,6 kg! Min diabetes 2 är fortfarande av typ 0. Vid senaste diabeteskontroll fick jag höra att mitt långtidsvärde var ¨som för en frisk 50-åring utan diabetes¨. Så jag kör vidare med LCHF! Glad

Siggebus
0

Jättebra! Glad

Får jag fråga: vet diabetessköterskan etc om att du äter lchf och hur ställer de sig till det?

MillisB
0

Grattis kajsa71!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

[Columba]
0

God fortsättning kaisa71!

kajsa71
1

Siggebus! I allmänhet är både de sköterskor och läkare jag träffat ganska ointresserade  av LCHF och de brukar bara tala om att jag borde ta kolesterolsänkande piler vilket jag inte gör och att jag är i riskzonen för stroke och hjärtinfarkt p.g. av min vikt. De positiva resultatet på diabetesen verkar de inte riktigt förstå.

Beate
0

Grattis Kajsa!

Får jag fråga lite mer:

Hur gammal är du? Har du stor övervikt? Hur strikt lchf äter du? Tränar du?

Beate
0

Nu var jag lat och ställde frågor för snabbt, såg nu att allt ju finns berättat i dina förra trådar! Ber om ursäkt!

Kiyona
0

Tassavtryck.

Grattis kajsa!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

kajsa71
0

Beata! Här snabba svar om man inte vill ha alla deltaljer:

Hur gammal är du? Svar: 76 år

Har du stor övervikt?  71 kilo till min längd som tidigare var 165 cm men som på senare år minskat till 162 cm.

Hur strikt lchf äter du? inga kolhydrater alls till kanske 15-20 gr per dag med diverse avvikelser.Tränar du?

Som 76-åring ägnar jag mig åt vattengympa, promenader och tidvis gruppgympa med pensionärer.

Beate
0

Inte så stor övervikt då och aktiv är du också, jättebra! Skulle dock vilja tipsa om hur viktigt det är med styrketräning för äldre, det kanske både skulle minska "krympandet" och generera lite viktnedgång. Läs gärna den här artikeln från SvD:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/intensiv-styrketraning-kan-bromsa-aldrandet_6375810.svd

Medlem
0

Har alltid funderat om diabetes typ2 drabbar bara överviktiga eller spelar det ingen roll att det även drabbar de med normalvikt? Sen om man drabbas av diabetes innebär det att man alltid har den sjukdomen även fast man går ner i vikt?

kajsa71
0

Beate! Jo styrketräning är alldeles säkert bra. I mitt svar #8 så glömde jag nämna styrketräning. Enligt artikeln i SVD som din länk går till så handlar det tydligen om hård träning tre gånger i veckan för att det ska ha effekt. Jag går på pensionärsdtyrketräning 1-2 gånger i veckan förutom allt annt. Och min erfarenhet är att vad jag än gör så påverkas inte vikten!  Om jag verkligen gick in för hårdträning så kanske… Men så mycket tid vill jag inte sätta av för fysiska aktiviteter! Det finns så mycket annat roligt att göra!

sussie
0

Jag var överviktig när jag fick min diabetes, är diagnostiserad som typ 2. Jag har ätit LCHF i ca 7 år  har blivit friskare i många avseenden men inte blivit av med min diabetes. Efter att jag blivit insatt på Victoza i kombintion med Metformin har jag gått ner i vikt är normalviktig idag men har min diabetes. Ska kanske nämna att jag misstänker att jag är feldiagnostiserad eftersom jag har antikroppar, jag tror att jag har en LADA diabetes?!

Mervi
0

Grattis Kajsa71, vi har varit med länge. Kyss

kajsa71
1

Tack Mervi! Och vi fortsätter naturligtvis! Vad annars?

Mervi
0

Ja, det gör vi, finns inget alternativ.

Medlem
0

Sussie

Tack för ditt svar! Vad är LADA diabetes?

Beate
0

Kajsa: Det måste inte vara hård träning 3 ggr/vecka, det viktiga är att man kör tungt de gånger man kör. Själv tränar jag bara styrketräning 1 ggr/vecka med bra resultat men då har jag så tunga vikter att jag bara orkar 1 set med 4-6 reps i långsamt tempo.

Men jättebra att du styrketränar redan, kör lite tyngre bara, man orkar oftast betydligt mer än man tror! Glad

Cina-y
0

#10 Vad jag vet blir man aldrig "frisk"från diabetes eftersom det beror på att man har för låg insulinproduktion eller svårt att använda det insulin man har.

Däremot kan du slippa insulin om du äter bra kost (LCHF). Jag är själv typ 2 men håller på att ta bort mitt insulin och är snart en typ 0 och jag väger fortfarande många kilo för mycket.

Jag har förutom insulin ett piller som heter Januvia (tål inte Metformin) och det vet jag inte om jag kanske måste fortsätta äta ändå.

kajsa71
2

Beate! Du har alldeles säkert rätt i det du skriver, men det är nog ändå lite skillnad på hur man fungerar om man är född på 1970-talet eller 1930-talet!!

mooonlight
1

Principerna för muskeluppbyggnad och muskelförtvinning torde vara desamma oavsett ålder, även om det ofta tillkommer en del "komplikationer" med ålder.

Jag tror att Beate syftar till så kallad högintensitetsträning, som t.ex. Doug McGuff, MD & John Little har beskrivit i sin bok Body by Science.
I boken finns ett avsnitt som handlar om träning för seniorer, och som förklarar fördelarna med högintensitetsträning för just äldre människor.

Boken är intressant om man har sådana böjelser.
Och jag håller med Beate om att denna typ av träning är utmärkt - inte minst för äldre!

Tanken med högintensitetsträning är att använda alla muskelfibrerna i vald muskelgrupp. Det vanligaste är att man gör 5 olika övningar som använder de största och viktikaste muskelgrupperna på kroppen.
Vid lättare typ av träning ("uthållighetsträning" men även lättare styrketräning) använder kroppen helst de långsamma/uthålliga muskelfibrerna, medan de snabba/explosiva förtvinnar. Resultatet, i synnerhet för äldre personer, är att man kanske kan gå långa promenader och verka allmänt sund, men när man t.ex. har ramlat så orkar man inte resa sig upp. Eller att det är för jobbigt att ta sig uppför en trappa.

Lyfter man tungt (givetvis i förhållande till sin egna förmåga) och långsamt, mycket långsamt - vilket också är skonsamt för kroppen - tvingar man kroppen till att använda alla typerna av muskelfibrer. Man blir allmänt starkare.

MimLan
0

Diabetes t2 kan man få oavsett dålig kost och övervikt. Det handlar ju mer om hög insulinproduktion, snarare än högt blodsocker.

Gittanglad
0

Jag har fibromyalgi, så efter "hårdträning" kan jag bli väldigt trött dagen efter och få ont i hela kroppen. Kan någon ge ett tips? Jag gör mjukjympa och promenerar.

[förgätmigej]
0

Jag vill också gärna ha tips. Är i samma sits med fibromyalgi bl a.

Jag har mer ork i kroppen än jag hade för några år sen och orkar promenera rätt så långa sträckor, men en trappa kan knäcka migGråter.