Kolhydratbaksmälla?
Kan man få baksmälla av kolhydrater?
Först och främst: Jag äter inte strikt LCHF, har aldrig gjort, men begränsar kolhydrater rejält och äter vanligtvis inga mackor/potatis/pasta/ris. En tid har jag fått för mig att kostregga (bara för att jag ville ha koll på) min vanliga kost som visade sig ligga ganska nära LCHF riktvärden. Ligger ganska ofta på runt 10 E% och de flesta dagar under 20 E% från kolhydrater. Ibland blir det dock lite mer kolhydrater utan att jag bryr mig.
Så blev det i fredags då vi köpte hem vit baguette. Det är himla länge sedan jag åt det, men just i fredags blev jag så sugen och det har först blivit någon liten bit, som blev större bit som blev ännu större bit. Med smör och ost på. Så gott!
På lördagen fick jag huvudvärk from hell. Kändes precis som baksmälla fastän jag inte druckit någon alkohol.
Är kolhydratbaksmälla något som ni här på kolhydrater i fokus känner igen?
Mja, jag har inte upplevt nån huvudvärk när jag har kolhydrat-frossat men jag upplever rätt fort att hjärtat skenar, det räcker att jag smakar på lite läsk och nån stund senare så slår hjärtat riktigt fort. Gör jag bort mig rejält med chips o vin, så får jag snabba hjärtslag och en dundrande sug efter ALLT sött i 1-3 dagar, men huvudvärk.. nope

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag kan få huvudvärk om jag äter för mycket kolhydrater. Jag märker det mest om jag har ätit socker, typ godis och liknande men man kan säkert reagera olika. Min huvudvärk brukar dock vara av det mer "diffusa" slaget. Om mitt "återfall" varade en längre tid så försvann huvudvärken trots sockerintag. Men det är ju logiskt med nån slags "omställningsbesvär" om man går från lchf till kolhydratrik föda på samma sätt som man får omställningsbesvär när man börjar med lchf.
Baksmälla kommer som ett brev på posten för mig. Huvudvärk, ångest, trötthet och skam…
Yup huvudvärk och nästäppa, kanske lite hjärtklappning ibland, kommer i princip direkt om jag äter någon större mängd snabba kolhydrater. Märkbart mer slem i luftvägarna också.
Håller med #2 ang omställningsbesvär åt båda håll.
Tack alla för era svar. Det känns som jag inte är helt ute och cyklar när jag misstänker kolhydrater som orsak.
#3 Tröttheten är ju helt klart något jag kände av också. Kände mig helt färdig och orkeslös hela dagen trots att jag har sovit bra.
ja, slem i luftvägarna märker jag oxå..blev rädd en gång i somras när jag o en kompis hade varit iväg under dagen och skulle stanna vid Sibylla och äta nåt. jag tog en ostburgare på tallrik - utan bröd alltså.. men med standardtillbehören.. och fick en oerhörd slemproduktion - så illa att kompisen frågade om jag hade astma.. hostade o harklade mig i över 2 timmar efter den "mat"pausen.
Jag har aldrig reagerat på nån mat så kraftigt nångång i mitt liv.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
En liten kapning här. Läste att det är kolhydraterna som orsakar slemmet. Är det ett desperat försök från kroppens sida att bli av med "giftet" att slussa ut det i slemmhinnorna?
TS: Jo trötthet stämmer nog bra, har mest ätit sockriga saker på kvällen så inte tänkt på att jag legat däckad på soffan, men visst är det så.