Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4995 ggr
Anders-S
6

Köp lokalt ?

Falbygdens Ost visade sig vara Holländsk Gouda

Skärmhamns Torskfiléer visade sig vara Östersjötorsk packad i Lettland

Falköpings Mejeri ägs av ca 250 mjölkbönder på och omkring Falbygden. Ett 20-tal är anslutna till föreningen KRAV

Vi värnar om ursprunget!

Så står det på deras hemsida.  Willys hade extrapris på deras ost  i veckan.

Enligt matpriskollen.se

Goudaost ca 1,1 kg
Varumärke: Falbygdens ost
Beskrivning: 31% fetthalt
Pris: 39,90/kg
Jmf. pris: 39,90/kg
Giltig: 2013-01-14 - 2013-01-20

Kollade faktiskt att det stod SE i ringen på förpackningen. Men det visade sig att den var tillverkad i Holland. Ringde deras kundtjänst som lovade att återkomma men de ringde förstås inte tillbaka.

Willys hade också extrapris på Skärhams Torskfiléer

Torskfilé 400 g
Varumärke: Skärhamns
Pris: 19,90/frp
Jmf. pris: 49,75/kg
Villkor: Max 3 frp/hushåll
Giltig: 2013-01-14 - 2013-01-20

Skärhamns Frys AB är ett renodlat familjeföretag och dess huvudprodukter är "Lutfisk" och "Torskfilé", för både konsument-och storköksmarknaden.

Bägge produkterna produceras och packas i olika typer av förpackningar som beskrivs närmare på sidan "Produkter".

Fabriken med dess lokaler, belägen i Skärhamn på Tjörn, 7 mil norr om Göteborg är mycket ändamålsenliga och moderna. Företaget uppfyller alla tänkbara krav på hygien och kvalitetstänkande

"Fabriken" ligger i Skärhamn på Tjörn norr om Göteborg. Då förutsätter man att fisken är fiskad i Nordsjön och att den är rensad och packad på Tjörn. Men så är det inte.

Fiskad i Östersjön, östra beståndet. Packad i Lettland.

Så här skriver de på sin sajt: Mycket stora kvantiteter som ligger ute i handeln är torsk fiskad i Barents hav, frysta ombord på fiskebåtarna, transporterade till Kina för bearbetning. Torsken tinas, produceras i olika varianter och därefter återigen infrysta vid förpackningsmomentet. Resultatet blir dubbelfrysta produkter som har oerhört långa transportvägar runt jordklotet innan det når det svenska matbordet.

"Skärhamns" torskfiléer är inte bearbetade på detta sätt. Dom är alltid färskfrysta och transportvägarna oerhört korta jämfört med  de sk "Kinaprodukterna".

Bluffmakare!!!

Bidra gärna med fler exempel på företag som med varumärken och hemsidor låtsas vara lokala men i verkligheten bluffar!

stepside88
0

Och hur vet du det?

hemul
0

Det står ju på paketet var fisken är fiskad och packad. Inte så svårt att förstå då kanske. Flört

[Petronella Pip]
0

Antar att stepside88 avsåg osten?

hemul
0

Anders skrev ju att han kollade på förpackningen och den var tillverkad i Holland. Skrattande

yvonnel
1

Fjärås är ju känt varumärke för pepparrot. Senaste gången jag hittade hel färsk pepparrot i affären så stod det på etiketten: Fjärås pepparrot, ursprungsland Ungern, packad i Ungern.

Anders-S
0

Den holländska osten har gissningsvis blivit svensk ( SE ) genom att man förpackat den i Sverige.  Den pryddes av en röd stiliserad väderkvarn som säkert skulle associera till Holland. Det var Willys som satt upp stora skyltar att det var Falbygdens Ost.

Jag undviker ost och mejeri från Holland och Danmark eftersom korna där kan ha fått GMO-foder utan att det anges.

Skärhams Torskfiléer borde skriva Östersjötorsk med stor stil på förpackningen istället för Skärhamn. Sedan är det upp till konsumenten om han/hon vill ha torsk från Nordsjön, Östersjön eller någon annanstans eller ingen alls eftersom det är en hotad fisk.

hemul
0

Nu hänger jag inte med. Stod det tillverkad i Holland och den var samtidigt SE-märkt? Trodde du menade att du tittade efter SE-märkningen, inte att du fann den.

Det tror jag inte är rätt. Jag tror det avser ursprungsland inte tillverkningsland och definitivt inte förpackningsland. gmofri.se hade en sida om det, men det verkar ha fallit bort hos archive.org. Jag ilar till Google.

hemul
0

Inte hittat än, men jag hittade det här. Låter väl underligt då om det skulle räcka med packat i landet i fråga för mejeri?

Ursprungsmärkning nötkött

_För nötkött finns speciella regler med krav på märkning med ursprung. Om varan är märkt med "Ursprung Sverige" betyder det att djuret är fött, uppfött och slaktat i Sverige. Om importerat kött mals till köttfärs i en butik i Sverige får den alltså inte heta "svensk köttfärs " eller vara märkt med svensk flagga.
_http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ursprungsmarkning/

hemul
0

Shit! Jag har litat på infon från gmofri i åratal och det ser ut som om den inte var korrekt. Rynkar på näsan

SE-märkningen är ingen ursprungsmärkning

I märkningssammanhang nämns ofta SE-märkningen. Det är en lagstadgad märkning av alla animaliska livsmedel. SE-märkningen ska till exempel finnas på kött, mjölk, ost och glass. Märkningen är ingen ursprungsmärkning, utan är till för att kontrollmyndigheten ska kunna få information om exakt vilken anläggning livsmedlet producerats i om något upptäcks vara fel med den. Denna märkning utgörs av en oval cirkel med landets, där livsmedlet producerats, beteckning. I Sverige står det således SE i den ovala cirkeln, men detta betyder inte att råvarorna är svenska, utan endast att livsmedlet tillverkats i Sverige.
http://www.regeringen.se/sb/d/6402/a/58111

Cowboy
0

Falbygdens ost är väl inte det samma som Falköpings mejeri!

Varför blanda ihop två företag?

Cowboy
0

Falbygdens ost anger själva på hemsidan att man är en stor ostimportör. Gouda är väl en holländs osttyp om det dessutom finns ett märke med en väderkvarn så har man väl inte alls försökt dölja att det är en produkt från Holland.

Gouda är en billig ost och reglerna för märkning anger inte råvarans ursprung.

hemul
0

#10 Man kanske gör ett misstag. Det händer, vet du.

Bra att det kom upp. Jag visste inte att Falbygden importerade. Inte ofta jag köper deras ostar, men nu ska jag börja lusläsa på förpackningen när jag gör det.

[Petronella Pip]
0

hemul nej han skrev inte att det STOD på förpackningen:

"Kollade faktiskt att det stod SE i ringen på förpackningen. Men det visade sig att den var tillverkad i Holland. "

"Det visade sig" tolkade jag och kanske #1 med att han fick reda på det på annat sätt!

KvilleHäcken
0

På Lindahls Turkiska Yoghurt står följande:

"För länge sedan, när nordiska kylskåp mest innehöll mjölk och fil, hittade en småländsk man receptet på krämig, turkisk yoghurt. Lycklig över sin upptäckt bestämde han sig för att sprida nyheten så att fler fick upp ögonen för den härliga smaken. Ju fler, dess bättre"

Vet inte om tanken är att man ska associera yoghurten till småland på något sätt men den är i alla fall tillverkad i Tyskland.

[Petronella Pip]
0

Det är iallafall ett svenskt mejeri från början så det kan väl stämma att nån där i småland tipsade dem om att börja tillverka en yoghurt han kanske fått på greklandssemestern? Sen är det ju tråkigt att produktionen flyttas till andra länder… det är väl svårt att tillgodose efterfrågan antar jag.

misty09
1

Återigen får en livsmedelsbutik skit för något leverantörerna gör. Jag anser att butiken i detta fall skyltat rätt dvs Falkbygdens ost / Skärhamns fryst AB. Kan inte heller se att etiketter eller info varit missvisande. Gouda är en holländsk ost som tillverkas där precis som Västerbottenost tillverkas i Sverige. Inget konstigt alls. Att de sen som mellanhand i Sverige har Falkbygdens ost är ju helt i sin ording. Så är det ju med många varor….mellanhänder finns för många varor.

SE märkningen säger ingenting om ursprungsland……man måste skilja på beteckningarna här. Vi kan ha korv som SE-märks, tillverkad i Sverige/förpackad i Sverige men råvaran kan vara dansk eller tysk eller irländsk eller……Här får man läsa det finstilta då råvarans ursprung står på etiketten…om än oftast väldigt finstiltFlört

kaisakavat
1

Inte lätt vara konsument.. Tungan ute

Tack för den upplysande informationen!

Anders-S
2

Re: #10 Cowboy.

Du har rätt!

Det är inte samma företag trots att de sa det när jag ringde deras konsumentkontakt. Vid närmare kontroll visar det sig att telefonnumret går till Atria Supply AB

De ostar Falköpings Mejeri säljer står att de är gjorda av lågpastöriserad svensk mjölk:

• Falköpings Präst 31%
  • Präst® 24 månader
  • Svecia 28%
  • Biskop 31%
  • Biskop Kryddost 28%

Köp dem!

Den aktuella osten var alltså inte från Falköpings Mejeri utan från Falbygdens Ost som är en bifirma till Falbygdens Ostnederlag som ursprungligen var ett mejeri men numera importör.

Sedan 2007 ägs Falbygdens Ost av Atria Scandinavia. Tillsammans är vi 1600 Medarbetare och i koncernen ingår flera av Sveriges starkaste matvarumärken. Förutom Falbygdens Ost ingår här även Lithells, Ridderheims,  Pastejköket, Lönneberga och många andra.

Idag är vi en av Sveriges största importörer av utvald delikatessost och dessertost från hela världen.

Moderbolag: Atria OY

Det står ( SE ) på förpackningen precis som jag skrev.

De produkter de importerar, packar och säljer är knappast någonting jag vill äta.

Re #15

Lindahls har aldrig varit ett mejeri. Det är ett importföretag som sysslar med partihandel. Numera sålt till Skånemejerier.

Moderbolag: Lindahls Holding AB

Koncernmoder: Skånemejerier ek för

Köp svensk yoghurt gjord på svensk mjölk, t.ex. från Wermlands Mejeri i Nysäter.

Det är inte lätt att vara konsument. Ät mat istället för industriavfall i vilseledande förpackning.  Fast jag minns för många år sedan att jag och många andra köpte fisk direkt från båten i Fiskebäck i Göteborg.  När jag frågade var torsken var fångad fick jag reda på att den kom från Simrishamn.  Hur lång tid tar det att gå därifrån med båten undrade jag.  Nej, den går med lastbil, blev svaret.  Man lastade alltså på den lastbilstransporterade Östersjötorsken på båten i Fiskebäck och sålde som nyfångad!

hemul
0

Men nog tillverkar väl Falbygden också? De har ju hela linjen av svenska ostar, Grevé, Herrgårds o.s.v.

Anders-S
0

Det är nog dags för studiebesök.  Vilka vill vara med?

hemul
1

Lite läskigt är det, för Falbygden är ju helt dominerande i många butiker. Jag brukar inte köpa därför att jag uppfattar deras ostar som tråkiga, plastostsortimentet liksom, men nog trodde jag de var svenska.

Zepp
1

Men det fattar ni väl.. Svensk producerad mat kostar pengar, sådan mat vill väll ingen ha?

Näe billigt skall det vara, helst producerat på andra sidan jordklotet.. i låglöneländer och med helt andra regler för djurhållning, produktsäkerhet samt hygien!

Däremot skall våra bönder, fiskare, livsmedelsföretag hållas kort.. helst uppfylla högt ställda krav!

Och hönsen skall gå ute fritt och käka insekter.. fast ingen köper de äggen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

evion
0

ja tyvärr håller svenska bönder på att slås ut fullständigt.

misty09
2

Jag har skrivit det förr i någon annan tråd har jag för mig…men skriver igen.

Min måg är från Syd Afrika och de har bott där tidigare. Vi var då ner och hälsade på ett antal ggr.

I mataffärerna kostade importerad mat en förmögenhet. Att äta tacos var inte att tänka på. Bara en lite påse krydda kostade 60 kr. Kött,kyckling,ägg mm som kom långväga ifrån kostade mer än i Sverige, likaså frukt och grönt. Däremot kunde man köpa lokalt odlat mycket billigt och kycklingen från orten kostade 14 kr kilot. Ägg från granngården som såldes i matbutiken ( typ tesco/ica )kostade nästan ingenting. Köttfärs/kött kostade ca 20 kr/kilot. Importerat ca 80 kr/kilot. Här var det verkligen omvända världen att handlaObestämd

kaisakavat
0

Grrrr.. Dessvärre ligger det mkt i det Zepp skriver.

Om än.. det kanske inte är samma personer alltid, som ställer höga krav på sveriges producenter som de som handlar sämre producerat utomlands ifrån.. så finns de båda synsätten väl representerade bland oss.

Det är ganska lätt hänt att man bara låter bli att tänka, även om man egentligen är en vettig människa. Här i norr sjunker Norrmejeriers försäljning markant, då alla kedjor - Coop, ICA, Willys m fl - lanserar egna märken av snart sagt all basmat. Illa. Det innebär ett JÄTTEHOT mot norrländskt jordbruk - det lilla som finns kvar. Och visserligen vill norrbottningen egentligen ha kvar jordbruket häruppe, men att koppla det när man står i kylrummet på affären och väljer.. hm..

Jag köper alltid KRAV-ägg. Envisas med det även om det är mkt månad kvar i slutet av pengarna.. Varje gång jag frestas att greppa ngn av de billigare förpackningarna ägg, så upprepar jag för mig själv:

"Vad har hönsen gjort mig, som skulle få mig at vilja dem illa??!!"

Då blir det lätt att välja rätt. Cool

Men så är ju ägg också det 'lättaste' exemplet. Andra livsmedel är svårare att ta ställning till. Kräver mkt mer koll av mig som konsument. Tur vi LCHF-are tenderar att handla av ganska få råvaror/livsmedel..

[Petronella Pip]
0

Falbygdens ost gör mycket ost också och dessutom importerar de ostar från andra länder. Det är ju patent som någon skrev så vill man ha de äkta sorterna så blir det ju till att importera dem men det finns ju massor av originalostar från Falbygden med!

Cowboy
0

Falbygdens ost har många goda lagrade svenska ostar och i livsmedelsaffärerna hittar man deras och flera andra goda svenska ostar gjorda på svensk mjölk.

Försäljningen av svensk ost till svenska privatkonsumenter går också säkert bra men de som vill ha det billigaste med ganska intetsägande smak väljer importostar. Det finns ju också utländska ostar som ligger högt i pris men har speciella egenskaper som också säljs en del

En stor del av den billiga importerade osten säljs säkert till olika storhushåll som köper osten i upphandligar där bara priset är avgörande.

Färsk mjölk och grädde är finns nästan bara svensk i affärerna men av produkter med längre hållbarhet finns det även importerade varor.