Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 24022 ggr
ingrrid
6

2 minuters LCHF brownie i en kopp - VIDEO

Här kann ni se video på mitt recept :)

Du behöver enn mikrovågsugn, en kopp och följande ingredienser:

1 hög msk smör (förvärm den i mikron medan du finner fram dom andra ingredienserna)
1 msk neutral olja
1 ägg
3 msk vispgrädde
1 msk kakao
2 msk kokkosmjöl
1 / 2 msk Sukrin

Blanda ihop allt och lägg i mikron i ca 2 minuter på ca 800 W

Servera med vispad grädde :)

Bara 2% carber!!

kreativika
2

Du har räddat mig för resten av liveet! ÄNTLIGEN ett snabbt, nyttigt och gott recept att ha när jag saknar något till kaffet (man kan ju tillomed göra det under tiden man kokar kaffet!)

Och ÄNTLIGEN kan jag använda mitt kokosmjöl som bara står i skafferiet och nu har det funnit sitt syfte i livet= LCHF BROWNIE!

Brownie är en av mina favoritkakor dessutom! Ååååh, så lycklig jag är :D kommer pröva detta nästa gång det är kaffedags!

Tack åter igen!!

(och bäst av allt, det är choooklad;))

ingrrid
0

Haha, inga problem ;) Den blir inte så jättesöt, men det er bara att ha i mer sukrin :)

Yrja
0

Stort tack - måste givetvis prövas direkt!
Microvågsugn är fantastiskt bra!

:-)

PS.
Har aldrig sett någon annan som har samma bestick som jag. Kände igen gaffeln direkt - måste vara samma!
Fick hela uppsättningen i present av mina föräldrar för 27 år sedan och modellen heter Maya! Ja den var nog från Norge!!
Helt fantastiska bestick - vilken känsla och kvalitét!! 
DS.

ingrrid
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Coolt! Det er faktist min mors bestick, jag tror det faktist är Iittala, och det er finskt :) Jätte fint, og rätt lyxigt också! Vi hadde det när ja jobbade i en köksbutik :)

ingrrid
0

Nej, Norstaal heter dom, ock ja, modellen er maya :) Ock du har helt retto, dom er norska :)

kaisakavat
0

Fantastiskt!! Glad

Nu gäller det bara att få tag på kokosmjöl.. Var då?? Någon som kan tipsa??

Bor i norra Sverige, södra Norrbotten..

Linali
0

LCHF butiken har det mesta i "mjöl" väg :-)

ingrrid
0

Du kann också anvenda mandelmjöl! Jag köpar allting på iHerb :) anvend koda EMO037 för 5 $ discount på första order! Shipping er bara 2-4$ :) Köper sukrin och atkins ock alt annat där också, yogi te blandt annat :)

[Pennylane1]
0

# 6 finns kokosmjöl i en hälsokostbutik här i närheten (som inte är i närheten av där du bor ), kolla i sådana!

Om det blir för osött kan det bero på att det blir för varmt! Svårt att veta värmen i mikron, har nån en tabell där det framgår hur varmt det blir i olika effekter och med olika tid? Sukrin får ju inte värmas upp i mer än 180 grader.

[Pennylane1]
0

Förresten! Te- eller kaffekopp? Ser ut som det är en kaffekopp på bilden, stämmer det?

Edit, såg ju inte att det var en film!  Ser nu att det är en kaffemugg!

[Pennylane1]
0

Testade på direkten! Tog en tekopp av lite mindre, rak modell. Jag tog 650 W och 2min 15 sek. Det blev mycket bra, men kanske jag skulle nöjt mig med 2 minuter ändå. Den hade en ansats till att vara torr. På 800 tror jag det skulle blivit mycket torrt på 2 min. Kan skilja på ugnar.

Edit… glömde oljan! Kan göra hela skillnaden vad saftigheten beträffar! Får testa igen ;-)

kaisakavat
0

Tack för fina tips! Skrattande

Hur är det? Kokosmjöl, har det någon speciell smak (av kokos)? Har sett olika uppgifter om det..

[Pennylane1]
0

i vissa saker känner jag kokossmak  men i denna kände jag enbart chokladsmaken!

Susanna88
0

Åh, såg jättegott ut! Vad för olja ät "neutral"? Vilken ska man köpa på sig? Glad

[Pennylane1]
0

rapsolja, inte kallpressad.

ingrrid
0

rapsolja är vad jag anvendar. Ock kaffekopp, en normal-stor, men inte liten :) Den kan bli lite torr med för mucke värme, så forsök med lite mindre, ock oljan hjälper på fukten ja :)

[Pennylane1]
0

Nu har jag testat igen (har inte ätit allt själv  Flört) MED olja men fortfarande lägre effekt och samma tid, blev jättebra!

Tack för receptet!

Andina
0

Jag som inte använder micro… tror ni att det går att kirra ihop dessa brownies i en gammal (för det är den) vanlig hederlig ugn också? 
Jag har inte ingredienser nog hemma - men ska prova på asap. Låter ju så gott!

Går det att göra kokosmjöl av kokosflingor - eller blir det helt fel då, tror ni?

Tack i alla fall för recept som låter godis!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

det blir inte alls samma sak med kokosflingor. Kokosmjölet förhåller sig till kokos som pofiber förhåller sig till (torkad riven) potatis.

Fast det går säkert… om man gillar kokossmak, vilket jag inte gör.

Andina
0

Med god vilja går ju allting… ;)

Jag får nog ta och prova både och - jag gillar ju kokossmaken också.

Men, tack, Penny, jag har aldrig provat kokosmjöl så jag har haft noll koll på vilken smak den ger, eller inte.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

[Pennylane1]
0

det är inte bara smaken, eller avsaknaden av densamma, som skiljer, det har väldigt olika bakegenskaper. Kokosmjölet är nog det närmaste vetemjöl man kan komma, men det behövs något bindningsmedel, som ägg eller husk.

ingrrid
0

mandelmjöl går också som nämnt :)

Yrja
0

Lite utanför ämnet - men - Ingrrid:
Kul att det var samma bestick. Hur kom du på att det inte var Ittala? Visste mamma?
Lyxiga bestick med rätt tyngd i skaften - och jag har använt dom i 27 år varje dag till en stor familj, maskindiskat och de är lika fina än. DET är kvalitét!

Yrja
0

OK - en stor rättelse!!!
Det är 37 år - inte 27 - 1974 fick jag dom.
Vet inte hur jag räknar egentligen??

Men det gör dom ju inte sämre - bara bättre!
:-)

Billsson
0

En hög msk smör, betyder det en rågad msk? Glad

Skall hem och testa!

ingrrid
0

#23, jag googlade ;) Ock fann inga på Iitalla, men Norstaal kom upp, så såg jag det på bilden av dom :) Jag kom i håg at vi också hadde dom på köksbutiken, ock dom var inte billiga!

ingrrid
0

#25, hmm, inte säker, men typ en toppad msk?

[Pennylane1]
0

en rågad matsked säger man nog. Det är säkert det som menas.

meamea
0

Jag vill ge ett STOOORT tack för receptet på denna snabba och ljuvliga skapelse! Helt underbart!! Jag krossade dock ett par hasselnötter och toppade med.

MMMMMM!!! Glad

[Pennylane1]
0

Det tänkte jag också göra men hade inga hemma!

Mooniq
0

.. jag hade ingen kakao hemma så jag tog istället 1½ msk kokosflingor -gott - detta ska jag göra igen .. o jag som inte äter kaffebröd alls! Superbra betyg alltså

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lisabet
0

Har också gjort dessa - fast modifierat receptet, eftersom jag framför allt inte tål smör och grädde. Dessutom ska jag inte äta så mycket kakao, och jag får ont i magen av sukrin.

Jag tog

3 msk kokosfett
2 msk vatten
1 ägg
1 tsk kakao
lite vaniljpulver
½ tsk xylitol

Det blev bra, behövs kanske lite mer sötning.

Ska bli intressant hur det blir i natt, det är på nätterna jag får ont i magen om jag äter något olämpligt.

[Pennylane1]
0

underligt hur det där kunde bli nåt annat än omelett!

[Looseit]
0
Jag har oxå 5$ rabatt-kuponger på iHerb om någon vill ha! PM:a så får ni koder av mig tills dom tar slut Glad
Beate
0

Mums! Ser jättegott ut!

ingrrid
0

Mmm, i kväld skall jag lage denne, och tenkte å adde lite stevia med toffe-smak, det måste bli jättegott!

Loria
0

ÄR sukrinet endast för smaken eller tillförd et något i koncistensen?

Ians
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade inget kokos mjöl så jag tog vanligt kokos rasp…som man köper på vilken affär som helst….

Och det blev en alldeles ypperlig "kaka" så det går jätte  bra.. Kanske blir den lite tuggigare av flingorna, men vad gör det?! Man tager vad man haver sa Kajsa Varg!

..tog kokos fett med neutral smak som olja!

Tack för receptet!

ingrrid
0

mmm, hadde jag haft kokkosfett skulle jag anvendt det också, istellet för oljan ja :) #37 sukrinet är som vanligt socker, tar du det bort, måste du ha i lite mere kokkosmjöl till exempel :)

ingrrid
0

MMmm, gjorde denne med toffe-steviadroppor, MMMMums :D

[Pennylane1]
0

men jag förstår fortfarande inte hur receptet i # 32 kan bli något, inget att ersätta kokosmjölet med!

Smör vatten och ägg, hur kan det bli något kakliknande!?

ingrrid
0

i agree, pannkaka :)

Andina
0

#41 - kanske ska du prova? Jag använder ju inte micro, så jag kan inte testa. Ägget o de andra ingredienserna kanske gör att det blir lite kaka över det i alla fall…?

[Pennylane1]
0

jag vill vekligen inte testa nåt jag inte tror på, (har ingeet kokosfett hemma heller) tror snarare att hon glömde skriva vad hon använde för mjöl!

Lisabet
0

A, jag skrev fel och glömde

2 msk kokosmjöl

Ursäkta. Skäms

Andina
0

#44-#45 SkrattandeFlört

[Pennylane1]
0

det var en heeelt annan sak det! Skrattande

ingrrid
0

Mystery solved ;)

[Pennylane1]
0

hmmmm gjorde just dessa, till fyra gäster. Två åt (men var nog inte överförtjusta) två tog extra socker ovanpå men lämnade halva ändå. Och jag delade ändå receptet på två. (gjorde alltså dubbelsats och delade varje i två halvor) Jag tog  ca 1 msk sukrin per sats.

korseett
0

är det någon som räknat på antalet gram kolhydrater i denna?

Lite nötkross borde väl sitta fint i den med

[Pennylane1]
0

knappt 1,5 gram för grädden och kanske 1 gram för kokosmjölet. kakaon ca 2 gram skulle jag gissa.

Lisabet
0

Nu gjorde jag en med annan smaksättning, pepparkakskryddor.

Eftersom mitt xylitol är slut, så vågade jag mig på ½tsk sukrin, och blev besviken - det smakade inte sött alls! ½tsk xylitol smakade lite sött, inte mycket, men lite grand.

Jag tycker nog lite väl mycket om de här koppkakorna, vill ha varje dag. Men det är en annan diskussion, tack så väldigt mycket för receptet.

[Pennylane1]
0

klart det inte smakar sött med en halv tsk sukrin? Sukrin är ju mindre sött än socker.

JMW
0

TS skriver ju i sitt inlägg 2% kolisar.  Flört

karinafp
0

Jo, #54, men 2% är inte detsamma som 2 g… om inte det hela väger exakt 100 g. Flört

JMW
0

Ahhh ja gram…. Skäms

[Pennylane1]
0

jag ska beställa hem maltitol och sen söta med lite sukrin och toppa med lite maltitol, så ingen drabbas av magsmärtor samtidigt som man slipper bismaken på sukrinet- Jag testade med ytterst lite stevia men då kände jag direkt steviasmaken som jag tycker smakar som aspertam. Tror det kan bli riktigt bra med kombon sukrin-maltitol.

ingrrid
0

Jag forsökte med lite sukrin ock stevia toffee i går, det var jättegott ju! Ock lite lägre effect, så blir den inte så torr (600W)

[Nerdy]
0

Gah! Nu vill jag ju plötsligt desperat ha en micro! Skrikandes

…Hm, känns ju lite dumt att värma upp hela ugnen för en en-personskaka kanske… Jag gör nog en större laddning, så det blir en stor kaka! Skrattande

(Såg att det fanns fler som saknade micro, jag återkommer om resultat. Glad)

[Pennylane1]
0

va bra att denna tråd kom upp då! Har köpt hem maltitol men helt glömt bort detta!

[Nerdy]
0

#60 Ja! (Ojsan, den var kanske lite gammal.)

Och, naej. Brownien i ugn var inte "min kopp te" direkt. (Fast jag var lite hungrig och åt den ändå.)

Kanske byggs för höga förväntningar upp medan man väntar i en halvtimme på ugnen. Jag får la hålla mig till röror. ^^

yvonnel
0

Det blev bra fast lite mer sukrin kunde det vara i. Jag petade ner några pecannötter och det blev jättebra/gott. Hade ingen olja hemma så jag dubblade smöret och det funkade.

Lisabet
0

Det här gör jag till mina barnbarn ibland, som muffins. Äldsta barnbarnet (kräsen) tyckte inte om så mycket kokosmjöl, så nu tar jag

10 malda mandlar
1 msk kokosmjöl
2-3 msk kokosfett
lite honung
2 msk vatten
1 ägg
1 kryddmått vaniljarom
1 kryddmått bakpulver

När allt blandats ordentligt, ca 3 msk blåbär.
Öser upp i 4 stabila muffinsformar, och gräddar 2 min i micron.

Jag frågade vilken smaksättning vi skulle prova när blåbären var slut, men fick till svar: Köp mer blåbär!

gun92884
2

… ar inte detta muffins? Brownies ska vara seeega inuti …

yvonnel
0

Precis min åsikt, men smakade nästan OK ändå.

Gun, har du något recept på pecanpaj? Det är nog den enda kaka jag kan säga att jag längtar efter. Gamla minnen. Går den att göra som LCHF-vänlig?

gun92884
0

Jag satter in flera varianter under bakning … nu har de alla en sak gemensamt: Man maste anvanda na't som gor att fyllningen blir litet seg och man kan koka ihop sirap sjalv utav Maltitol …

Recepten anvander fardig sockerfri syrup och eftersom manga handlar over natet fran Staterna sa ar det latt att fa tag pa bade fardig eller Maltitol pulver. Sugarfree Maple Syrup eller Steel's Syrup ar de vanligaste. Maple syrup ska det vara i pecan pie.

MEN, MEN … kom ihag att sockerfri sirap gors pa SUGAR ALCOHOLS! I detta fall gors det pa Maltitol och det ger diarrhea om man har kanslig mage … eller om man ater for mycket. Bra portionskontroll kanske …

[Pennylane1]
0

jag funderar lite över maltitol, läste nånstans att just den höjer blodsockret lika mycket som socker, jag har flytande maltitol hemma men sen jag läste det där har jag knappt använt det.

gun92884
0

Jag tror att det dar med sugar alcohols ar valdigt individuellt … en del sager att det finns inget battre medan andra inte kan anvanda det allt … man far antagligen prova sig fram. Kanske det ocksa har litet att gora med vad det blandas med … jag kan ata vissa saker som har Maltitol medan andra gor att jag far magknip och diarrhea … nu kollar jag ju inte specifikt blodsockret mer an att jag kanner (vill sova efter ett tag) om jag far na't som hojer blodsockret for mycket …

opssk
0

Lagade 2st idag, efter 1min i micron tröck jag in en bit mörk choklad och sen körde jag 1 minut till-gott blev det! Chokladbiten smälte fint inne i smeten och det blev lite kladdigare;) Nästa gång tror jag att jag inte kör så länge i micron, vill ha den lite krämigareTungan ute Ska laga imorgon till efterrätt när jag och min man har bröllopsdag och ska laga 3-rätters…

Sweli
0

Idag gjorde jag de för första gången enl. ingrrid's recept fast också med 70% chokladbit i miten från början. Delade geggan i silikon muffinsformar som jag hittade på Rusta.

I min ugn tar det 3 minuter 800w. Jag lade i också några krossade mandelspån.

Serverade med vispad grädde med vanilj, även min man som inte kör LCHF och han gillade de starkt Skrattande

Jätte bra tips !

[Zipzee]
2

Gjorde den här alldeles nyss. God smak men blev lite väl "svampig" för min smak. Provar nog ha den inne lite kortare stund nästa gång så den blir lite mer geggig. Den blev dock helt klart en godkänd kanditat när man får en sån där hemsk choklad-craving Glad

Minorca
0

Testade receptet i dag blev riktigt bra, jag tröck ner en bit chillichoklad, så det blev lite smältchoklad i mitten. Jag använde kokosfett istället för olja.

sweet.as.hell
0

Åh jag vill prova men har inga sötningsmedel alls hemma. Blir den helt oätlig tro? vore gött med lite choklad ju men har ingen riktigt mörk hemma :-(

[Zipzee]
0

#73 Jag personligen skulle klara av den utan sötningsmedel för jag tyckte den var hemskt söt när man inte är van vid nått sött. Men gillar du söta saker kan den kanske bli lite bitter. Jag tycker att kokosmjölet har lite sötma i sig så det räcker för mig :)

sweet.as.hell
0

hmm nu har jag sötningsmedel hemma men va sjutton kokosmjöl har jag inget. Kan man mixa vanlig riven kokos tro?

gun92884
0

Rivna kokosflingor är INTE detsamma som kokosmjöl. Kokosmjöl framställs av fibermassan som blir över när kokosmjölk har urvunnits. Denna massa rivs till mjöl. Visst kan du riva flingor och använda men vänta dit inte samma resultat som med kokosmjöl

sweet.as.hell
0

Okej, kan bli galet i konsistensen med andra ord ;o Smakar kokosmjöl kokos?

gun92884
0

#77 Lite kokossmak måste du nog vänta dig om du inte har i något som har starkare smak. Ja, konsistensen blir inte densamma om du använder kokosflingor … kokosmjöl drar åt sig mycket vätska, vilket malda flingor inte gör. Dessutom behövs många ägg eftersom mjölet inte hålls ihop av vanlig vätska. Det finns inget gluten som binder ihop utan det blir äggen som 'klistrar'. Använder du för lite ägg smular bakverken isär när de är färdiga.

Medlem
0

Synd att man slängt micron för länge sen, blev så sugen på dessa brownie. Går det inte att baka i vanlig ugn?

Lisabet
0

De blir bättre i vanlig ugn (tycker jag) men tar mycket längre tid förståss.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.