larm om D-vitamin
Jag har ätit ganska stora doser D3 och undrar om detta larm "bara" är ett skrämskott? På min burk står det:D3-vitamin(2500 ie) Magnesium 50 mg. Alpha plus.
Jag tar 1/dag
lindy
Vilket larm?
Kostdoktorn kommer säkert med en kommentar då han själv låtit göra tester alldeles nyss.

Detta är allvarligt! Nu kommer folk som jag peppat att ta D-vitamin att sluta med det! Hoppas hoppas att nån av er som kan hittar motbevis snart, jag behöver nåt att försvara mina D-vitaminer med!!

Står även i DN.
Det handlar alltså om doser över 100ug som EFSA anser kan vara skadligt. 1 mikrogram = 40 ie/iu (internationell enhet), så 100ug = 4000 ie.
2500 ie bör alltså inte vara någon fara.
Sen undrar jag också huruvida faran ligger i att ta en sådan dos varje dag, eller om det är farligt att ta den vid ett och samma tillfälle. Många här tar ju högdoserade d-vitamintillskott för att inte behöva hålla på och ta dem så ofta. Men man ploppar knappast i sig 4000ie varje dag.
Spelar det någon större roll? Skall man ta d-vitamin behöver man ta blodprov på sina värden och se om man tar lagom, oavsett vad som står på en burk.

Hittade svaret, jag hade bara läst slarvigt:
"Enligt Efsa kan nivåer över 100 mikrogram per dag vara hälsofarliga, och därför får preparat med så höga doser inte säljas i Sverige."
#0 kan alltså lugnt ta en om dagen, men kanske inte två.
Som jag vet har det inte inträffat ngn D-vitaminförgiftning i modern tid, vi här i Norden har ofta brist på d-vitamin. Själv tar jag på vintern 125µ=5000 IE minst 5 ggr per vecka, har inte varit förkyld på flera år. D vitamin kan man inte ta patent på, så den forskning som finns är det ingen kommerciell aktör som pushar dessa upp till tidningar.
1 µg D-vitamin = 40 E Så 2500 ie är bara 62,5 µg. Varningarna som gick ut, handlade om doser över 100 µg. Men enligt många andra pålitliga källor är ända upp till 125 µg att rekomendare för människor som bor i det svenska klimatet och inte har några av de ovanliga sjukdomarna som gör en extra känslig. Läs mer om skadliga nivåer här: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/#skadligt Läs gärna hela den där artikeln.

Självklart bör det som står på förpackningarna stämma överens med verkligheten
Ändå är det knapast nån risk för överdosering även om man tar det starkaste pillret i testet
Bara bra värde för pengarna egentligen 
Själv tar jag doser om 1250mcg en gång per vecka utan att nå riktigt fram till optimalt värde så man behöver nog inte vara så skraj för det här
Det är betydligt farligare att få brist på d-vitamin
Intressant att de verkar ha höjt gränsen för vad som anses som skadligt. Eller också förekommer två olika rekommendationer.
Undrar också om det är sant att starkare än 4000 IU inte får säljas i Sverige. Åtminstne 5000 IU säljs ju. Om det är förbjudet riskarar också lilla jag att bli av med mina piller i tullen när jag importerar.
Jag äter 5000 IE per dag, oftast. Inköpta på IHerb. Tycker jag mår bra på det. Företaget som gör dom känns seriöst, men det vet man ju egentligen inte. Man får ju hoppas att innehållet stämmer med etiketten. Försökte få ta D-vitaminprov på en privat vårdklinik här i stan och fick till svar: "Varför det? Det blir ju inte ett rättvisande värde eftersom du redan äter D-vitamintillskott". Det var tydligen 2 doktorer inblandade och bägge var av samma åsikt. Jag försökte tala om att anledningen till att jag ville ta provet var just det att jag åt det där starka D-vitamintiillskottet, men det var som att prata till en vägg. Jag tyckte att allting blev så konstigt, inte bara att dom inte förstod anledningen till att vilja ta provet utan även att dom inte ville ta provet fast jag betalar kostnaden själv. Sen har jag haft kontakt med två andra kliniker och dom var villig att ta provet, men på det ena stället skulle det kosta 900 Kr och på det andra ungefär 1500 Kr (med läkarkonsultation). Lite väl mycket, tycker jag, men egentligen vet jag ju inte vad det första stället skulle ha tagit.
I ärlighetens namn får jag medge att jag inte har brytt mig om att prata med Hälsocentralen, kanske skulle ha försökt där först, men jag tror att det vore lönlöst med tanke på alla besparingar det skrivs om.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#14 Skönt att ha svar på det då flera av oss har oroat oss. Andreas skriver "De tillskott jag rekommenderar på min sida idag är alla testade med godkänt innehåll och inga andra test har mig veterligen visat något avvikande." men han har inte visat några studier i artikeln.
Själv tog jag d-vitamin test ifjol och det visade sig att jag hade ett normalt värde, men då tog jag tabletter som jag köpte från Iherb som innehöll 60 000IU var tionede dag under en lång tid. Jag minns inte namnet på dom tyvärr. I vår kommer jag att ta ett nytt test. Ska bli spännande att veta var jag ligger på då jag tar kapslar 20 000IU var 5:e dag från apoteket och som jag får utskrivet av min husläkare.
Oj vilket skitsnack enligt mig.
Kroppen bildar själv 10.000IU på bara 20-30 min i solen
Detta tror jag är skrämselpropagandalögn så att vi ska fortsätta att ha brister och vara sjuka = betala för läkarbesök och mediciner.
Man ser hos friska människor som jobbar ute, tex farmare, att de ofta har koncentrationer på 170-180 nmol/L.. Myndigheterna har väl satt en önskad nivå på 50 nmol/L.
Nix. 50 nmol räknas som unsuffiens.
<25 nmol = brist 25 -75 nmol = insuffiens 75 - 250 nmol = optimal nivå \>250 nmol = potentiellt toxisk nivå
(Från Akademiska Sjukhusets lablista)
En annan har 166. 
Stämmer! Tack hemul.. 75 var det myndigheterna inte vill att man ska ha under.. Kanske det var 50 tidigare?
Om optimal nivår går helt upp till 250 nmol så kan man i allafall äta rätt mycket d-vitamin.
Hur mycket tar du i tillskott, Hemul, som har en 25(OH)D på 166?
Solarium? Gran Canaria?
Jag går ut naken varje dag när solen står i zenit. 
Och gör jag inte det så äter jag 5000 iu. Har testat två gånger. Året innan hade jag 151, så jag verkar ha hamnat rätt. På somrarna gör jag så att om jag är mycket i solen en dag så hoppar jag kapseln nästa. Hände väl 2 ggr i somras… Ska iväg snart och ska försöka få det testat igen. Om inte annat får jag väl säga att jag har ökat dosen, då blir det liv i luckan! 
Där ser man! :)