GI mot PMS
Hej!
Jag ar ny har och ar glad att jag hittat denna sida.
Jag la om min kost for nagra manader sedan till GI , da nagon tipsade mig om att denna kost skulle vara bra mot PMS-besvar.
Jag ar 35 ar och har i flera ar lidit av PMS med svullnad, omhet och irritabilitet drygt en vecka innan mens.
Lindringen av mina PMS-besvar lat inte att vanta pa sig efter mitt omlagg av kosten. Jag var overraskad och chockad over att mina PMS-besvar aldrig gav sig till kanna och jag har allt att tacka for den lagkolhydratiska kosten!!!
Nu kan jag inte tanka mig att ater ga tillbaks till en kolhydratrik kost eftersom mina tidigare PMS-bessvar helt forsvunnit!
Jag vill med detta tipsa andra kvinnor som lider av samma problem om att testa GI-kost. Jag vill samtidigt passa pa att fraga om nagon annan har liknande erfarenheter?
MVH
fagli som befinner sig utomlands, darav stavningen…
Hej och välkommen hit!
Tipsa så många du kan, det tycker jag låter bra.
Här äter de flesta antagligen redan lågkolhydratkost i någon form, men man vet ju aldrig- kanske det tassar omkring en del här som bara läser. Jag för egen del äter inte direkt GI, om man med det menar att man äter kolhydrater med lågt GI, utan snarare så lite kolhydrater jag kan överhuvudtaget. Kul att höra att du så snabbt fått så positivt resultat, lycka till i fortsättningen också!
fagli - visst är det häftigt! Jag hade rejäl magvärk förut i samband med mens, (det vill säga inte besvär innan men under mens). Jag åt alltid receptfria värktabletter under någon/några dagar varje månad, ofta maxdos i ett par dagar. Nu när jag äter låg kalori sedan dryga 4 månaderna tillbaka så har jag inte alls dessa problem! Säger som dig jag blev mycket förvånad… förut visste jag alltid när mensen började i och med värken, nu när jag är 40 år fyllda måste jag börja ha koll i almanackan. 
(Jag personligen äter mer likt LCHF än Gi. Eller snarare SSS´s Gi=0 tror jag, med liiiiiite avsteg så som t ex lite yoghurt, lite grädde och lite mer ovanjordgrönsaker än tidigare och som godis någon gång ibland lite 85-86%-ig choklad eller lite bär med grädde, detta då jag inte har mer vikt att gå ner.)
För övrigt är detta en toppen sida, med många mycket kunniga och hjälpsamma personer! Hoppas att du kommer att trivas!

Kanske ar det fel forum att marknadsfora GI-kost mot PMS, de flesta har ater naturligtvis en lagkolhydratisk kost redan. Jag kan da anda rekomendera er att tipsa vanner som lider av PMS om mina erfarenheter!
Tack!
Jag tycker att det är bra att skriva om allt possitivt också! Det är ju annars lätt att ställa frågor och ha funeringar om negativa saker. Finns det bara sådant här så kan ju till exempel en tillfällig besökare tro att det bara är en massa problem när man drar ner på sin kolhydratmängd, och så är det ju absolut inte!
Jag tycker att det är jätteroligt att läsa om massa possitivt!

Jag kanner mig valkommen , tack, Sara och Magma.
Jag andrade min kost enbart for tipset att mildra min PMS, saledes behovde jag inte ga ner i vikt( dock gick jag snabbt ner ratt mycket i vikt) vilket ar positivt da det gagnar mig i min sport.
Jag agnar mig at en sport som kraver att jag ater kolhydrater, darav valjer jag GI-kost framfor "GI-noll" (?).
Nyfiken på vad du utövar för sport?
Och det är klart att det är jättekul att läsa om positiva resultat! Jag hade inte speciellt mycket besvär kring mens innan LCHF, men de jag hade har blivit klart bättre- även min kroniska ryggvärk har blivit bättre, antagligen pga minskade inflammatoriska tillstånd i muskler och ligament.

Fagli - vad är det för sport som kräver att du äter kolhydrater? Det finns många aktiva idrottsutövare som äter väldigt lite kolhydrater och fungerar mycket bra på det. Tex Jonas Colting som gjorde en svensk klassiker på 25 timmar. Han äter stenålderskost har jag läst.
fagli, välkommen hit. Det är alltid kul att läsa om positiva effekter av kosten.
Jag ar landsvagscyklist och det kraver sina kolisar!
fagli:
Hej och välkommen hit!
Det finns de som hävdar att man gör bättre resultat även utan kolhydratladdning. Med fettladdning blir kroppen stabilare och man slipper blodsockerfall och "gå in i väggen".
Jag kan för lite för att gå in på detaljer, men lyssna på sådana som Frank Nilsson, Jonas Colting (Triathlon) och Iver Mysterud (långloppsåkare på skidor) om Du vill lära Dig mer.
Numer pensionär i Nynäshamn
Tack Margareta, jag ska ta del av Coltings erfarenheter.

Underbart! Själv kommer jag på mig själv med att glömma att jag har ett huvud… Eftersom jag aldrig har ont i det!
Oh JA, jag har samma erfarenhet! PMS försvann när jag började med LowCarb. :) Både kramper och humörsvängningar. :)
Detsamma detsamm! Visst är det härligt? Maken uppskattar att jag inte piper ömkligt om han råkar snudda brösten dessutom ;-)
Kul att andra kvinnor erfar detsamma , att en lagkolhydratisk kost verkar lindrande pa PMS!
Jag funderar pa vad det beror pa?
*det faktum att man samlar pa sig betydligt mindre vatska i kroppen?
* att kroppen far en hogre kvavebalans av animaliskt protein?
* att hormonbalansen andras iom mer animalisk foda?
Jag har inget svar men det ar iaf oerhort befriande att slippa den helvetiska PMSen!!!!!!!!!
Hej fagli och välkommen hit!
För min del misstänker jag att de olika delarna i min pms och mensproblem berodde på/botades av…
En del av humörsvängningarna: blodsockret i schack
Andra delar av humörsvängningarna: hormonerna i bättre balans
95% av ömheten i brösten: Ansamling av vätska, försvann med kolhydraterna.
5% av ömheten i brösten: Försvann med hjälp av lymfareningsdryck (fast jag lade bara kryddorna i mitt te omkring mens)
Magsmärtor, ryggsmärtor, migrän: Försvann tack vare hög halt av fett!

På tal om Colting har jag läst hans bok och han stoppade i sig både chokladkakor och Red Bull mm under de 25h han körde en Svensk Klassiker på. Så stenålderskost "till vardags" och mer kolhydrater vid tävling verkar vara hans modell…
Jag tror att det ar manga faktorer som spelar in som du sager Amie.
Den dar omheten och smartan i brosten som man hade berodde sakert pa vatskeansamling.
For flera ar sedan at jag under en langre period enbart vegetarisk foda (dvs ett maximum av kolhydrater) och det gjorde att jag hade ENORMA vatskeansamlingar och brosten ommade som 17!!! Aldrig mer, tack!
Ang Colting: sakert proppade han i sig kolh. omojligt vore det annars. Sjalv ser jag det som en nodvandighet att kolh ladda vid ett cykellopp.
Hej Marie O, och tack!!
Jo jag har också läst om Colting och han verkar träna och leva till vardags på fettdrift och sen använda kolhydrater som energikick vid dessa extrema förhållanden som en svensk klassiker på 25 timmar är… han är ju ensam om den bedriften vad jag vet.
fagli: det är inga vanliga cykellopp han presterar när han tar till kolhydratiker, det är hela svenska klassikern på 25 timmar.
- Vasaloppet på rullskidor
- Vansbrosimningen
- Lidingöloppet
- Vättern Runt
Själva utövandet tar 17 timmar och resten är transporter mellan de olika orterna.
OSANNOLIKT - men jag tror jag fattat det rätt
Numer pensionär i Nynäshamn